روابط ایران و ونزوئلا باید در بالاترین سطح توسعه پیدا كند

نیویورك - ایرنا - رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار 'نیكلاس مادورو' رییس جمهوری ونزوئلا، روابط دو كشور را مستحكم ارزیابی كرد و گفت: ایران و ونزوئلا اهداف مهم و مشتركی را دنبال می كنند لذا روابط دو كشور باید در بالاترین سطح توسعه پیدا كند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز سه شنبه در جریان دیدار رییس جمهوری ونزوئلا ، بر اراده ایران برای ادامه روابط مثبت و سازنده با ونزوئلا اشاره كرد و گفت: همان علاقه قبلی برای تحكیم روابط ایران و ونزوئلا پابرجا است و در این راه، اعتقاد داریم كه كشورهای دیگر نباید بر روی این روابط دوستانه تأثیر بگذارند.

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از آرامش و ایجاد شرایط پایدار در ونزوئلا، بر اراده ایران جهت ارتقای روابط با ونزوئلا تأكید كرد و یادآور شد: ایران و ونزوئلا در حوزه مسائل بین المللی دارای مواضع مشترك قابل توجهی هستند؛ از جمله نظر دو كشور درباره مبارزه با تروریسم، نظری واحد است.

روحانی افزود: نمی توان باور كرد كسانی كه همین گروههای تروریستی را ایجاد كرده اند، امروز در صدد از بین بردن آنها باشند. امروز كشورهایی كه قربانی اصلی تروریسم هستند باید در راه مبارزه و از بین بردن تروریسم، پیشگام باشند. به عنوان مثال باید مردم سوریه و عراق در برابر تروریسم بایستند و دیگران در این راه به آنها كمك كنند.

وی در ادامه سخنانش، همچنین مواضع رییس جمهوری ونزوئلا در زمینه مسائل منطقه خاورمیانه و بخصوص درباره موضوع فلسطین را قابل تقدیر دانست.

نیكلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این دیدار، با اشاره به توصیه هوگو چاوز رییس جمهوری فقید این كشور درباره اهمیت توسعه روابط ونزوئلا با ایران، تقویت برادری و همكاری با ایران را از اولویت های ونزوئلا نام برد.

مادورو ، در بخش دیگر سخنانش، تروریست ها را دشمنان واقعی بشریت دانست و اظهار داشت: عده ای تروریست ها را به سلاح و موشك مجهز كردند و امروز در صدد مبارزه با آنها برآمده اند. برای حل این معضل، كشورهای مستقل مانند ایران باید برای كمك به عراق و سوریه وارد صحنه شوند.

وی نگاه های منفعت جویانه در برخورد با تروریسم را عامل توسعه این مشكل جهانی دانست و تأكید كرد كه سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی باید در ریشه یابی این گروههای تروریستی فعالانه عمل كنند.

رییس جمهوری ونزوئلا همچنین به تحولات اخیر در بازار انرژی و همكاری های دو كشور در سازمان اوپك اشاره كرد و خواستار نقش بیشتر ایران برای هماهنگی گسترده تر اعضای اوپك شد.

اروپام **9254** 5981