۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰
کد خبر: 81321470
T T
۰ نفر
واقعي كردن تعرفه خدمات پزشكي نگراني را از مردم دور مي كند

تهران - ايرنا - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: دولت در صدد است با واقعي كردن تعرفه خدمات پزشكي، گرفتاري هاي جامعه پزشكي را به حداقل رسانده و اضطراب و نگراني را از مردم و جامعه پزشكي دور كند.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر «سيدحسن هاشمي» در دومين جلسه با مديران بيمارستان هاي خصوصي اعلام كرد: در يك سال گذشته و در حوزه بهداشت و درمان با تلاش دولت و همت شخص رياست جمهوري، خدمات موثري در حوزه سلامت ارائه شد.

وي با بيان اينكه عمده توجه دولت يازدهم در طول اين يك سال حمايت مالي از مردم در مراكز دولتي و كاهش هزينه هاي پرداختي از سوي آنها بود، خاطر نشان كرد: هرچند بخش زيادي از خدمات ارائه شده تاكنون در حوزه درمان بوده، ولي حوزه پيشگيري و بهداشت براي وزارت بهداشت از اولويت بيشتري برخوردار است.

وي اضافه كرد: از دو ماه گذشته تا كنون اقدامات موثري در اين حوزه و به خصوص در شهرهاي زير 20 هزار نفر در راستاي وعده هاي دولت به مردم مناطق محروم در حال ارائه است.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه در بخش بهداشت و پيشگيري وظيفه سنگين تري بر دوشمان است، ادامه داد: در اين حوزه با فرهنگ مردم سر و كار داريم. در حال حاضر در حاشيه شهرها كوچكترين امكانات بهداشتي و زيرساختي وجود ندارد ضمن اين كه از نظر پرسنل و نيروي انساني نيز در اين حوزه در مضيقه هستيم.

هاشمي افزود: كشور ما از نظر نيروي انساني همراه پزشكي اعم از پرستار، بهيار، كمك بهيار، و پرسنل خدماتي با كمبودهايي مواجه است. به طوري كه بخش عمده اي از اين نيروها دانش كافي در حوزه پيشگيري و بهداشت را ندارند.



*** نيازمند تغيير نگاه مردم به جامعه پزشكي هستيم

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه دولت در ادامه مسير خدمتش، تلاش مي كند اين مشكلات را به حداقل برساند، بيان داشت: بخش عمده اي از وظيفه ما اعتماد بخشي به مردم و جامعه پزشكي است. چون تا به حال اغلب مسيرها در جهت بدبين كردن مردم به جامعه پزشكي بوده به طوري كه در خيلي از موارد لكه هاي كوچك بي جهت بزرگ شدند و اين وضعيت نيازمند تغيير نگاه مردم به جامعه پزشكي است.

وي تصريح كرد: البته در راه تغيير اين نگاه به نسبت موفق عمل كرده ايم به طوري كه در حال حاضر نگرش مردم به جامعه پزشكي قابل قياس با دو سال گذشته نيست.

هاشمي در ادامه اظهار كرد: يكي از مشكلات عمده اي كه منجر شد نوع نگاه مردم به پزشكان تا حدي خدشه دار شود، واقعي نبودن تعرفه ها و ارزشگذاري خدمات پزشكي بود. هدف اصلي دولت در اين راستا واقعي كردن تعرفه ها متناسب با درآمد مردم است.

وزير بهداشت تاكيد كرد: فراموش نكنيم كه واقعي كردن خدمات و تعرفه هاي پزشكي در شرايط اقتصادي امروز كشور، براي دولت كار آساني نيست و ضرورت دارد براي پيشبرد اين هدف همه با هم به جلو برويم و عليه هم نباشيم.

وي اظهار داشت: بايد به سمتي برويم كه هم حقوق جامعه پزشكي و هم حقوق مردم رعايت شود. ضمن اين كه فرصت پيش آمده تا گرفتاري هاي جامعه پزشكي را به حداقل برسانيم و در آينده به نقطه اي برسيم كه اضطراب و نگراني از مردم و جامعه پزشكي دور شود.



***تعرفه گذاري جديد خدمات پزشكي، پديده زيرميزي را كاهش مي دهد

هاشمي در ادامه افزود: اجراي تعرفه ها بر طبق كتاب جديد ارزش گذاري خدمات پزشكي كار راحتي نيست ولي بايد اميدوار بود، چون طي كردن اين راه اجتناب ناپذير است. بايد نشان دهيم اگر دولت براي واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي هزينه مي كند، اين هزينه دستاوردهاي بسياري خواهد داشت.

وي با تاكيد بر اينكه در ادامه مسير بايد بيمه ها را نيز نسبت به اجراي تعرفه ها بر حسب ارزش گذاري جديد خدمات پزشكي متقاعد كنيم، توضيح داد: اجراي كتاب جديد تعرفه گذاري خدمات پزشكي به مراكز و بيمارستان هاي خصوصي كمك فراواني مي كند بخصوص اين كه همه موظف مي شوند دريافت ها را در داخل محيط بيمارستان و بر اساس پرونده بيمار اخذ كنند و خارج از آن وجهي از بيمار دريافت نشود و اين يعني كاهش پديده زيرميزي.

به گفته وزير بهداشت بيمارستان هاي خصوصي در راستاي تعرفه گذاري جديد خدمات پزشكي مي توانند خود اقدام به راه اندازي بخش هاي نظارتي كنند و نيازي به حضور ناظران ما نيست. در عين حال ضروري است كه روسا و مديران هر بخش براي اجراي دقيق تعرفه هاي جديد، به مسئولان اين امر آموزش هاي جديد را ارائه دهند.

وي پيشنهاد كرد: ما از بخش خصوصي استقبال مي كنيم كه اگر ظرفيت خالي در اين بخش وجود دارد، در قالب همكاري با بخش دولتي سرمايه گذاري كند و اين ظرفيت ها را در اختيار ما قرار دهد.



***طرح تحول سلامت به ضرر بيمارستان هاي خصوصي نيست

هاشمي با بيان اينكه در حال حاضر اين نگراني وجود دارد كه با اجراي طرح تحول نظام سلامت، سزارين در بخش هاي دولتي كاهش يافته و به سوي مراكز خصوصي سوق پيدا كند، ادامه داد: اين نوع زايمان چه در بخش هاي دولتي و چه در بخش هاي خصوصي از طريق فرهنگ سازي بايد به حداقل برسد.

وزير بهداشت همچنين خاطر نشان كرد: طرح تحول نظام سلامت به ضرر بيمارستان ها و بخش هاي خصوصي نيست. طبق برآوردها، ضريب اشغال تخت هاي بيمارستان هاي دولتي با اجراي اين طرح، معادل 3 تا 4 درصد بيشتر شده و هرچند تراكم بيماران در بخش هاي اورژانس افزايش يافته، ولي اين وضعيت در كل تهديدي براي بخش خصوصي محسوب نمي شود.

به گفته هاشمي جامعه پزشكي تا به حال معلول بدرفتاري ها و تصميمات غلط زيادي قرار گرفته است. پس چاره اي نداريم كه اين تصميمات غلط را اصلاح و از خود مراقبت كنيم. در عين حال ضروري است به سياستگذاران ثابت كنيم كه مسير درستي را براي رسيدن به اهدافمان انتخاب كرده ايم.

اجتمام**7268**1436

سرخط اخبار جامعه