۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81317301
T T
۰ نفر
هوشنگ كامكار: گروه كامكارها موسيقي كُردي را به دنيا معرفي كرد

سنندج – ايرنا – هوشنگ كامكار گفت: گروه كامكارها موسيقي كُردي را كه فقط در مراسمات محلي حضور داشت به دنيا معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هوشنگ كامكار كه به مناسبت برگزاري كنسرت كامكارها در سنندج، در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، افزود: ما كاري كرديم كه مردم ساعت ها بنشينند و به موسيقي كُردي گوش كنند.

وي اظهار كرد: كامكارها موسيقي ها و ملودي هايي كه در حال فراموشي بود را بازسازي كرد.

وي با اشاره به اينكه موسيقي كُردي امروز به موسيقي سمفونيك هم راه پيدا كرده است، گفت: قطعه بهاران آبيدر كه كار گروه كامكارها است قرار است در دوسلدورف آلمان اجرا شود.

به گفته وي هر وقت در ايران صحبت از موسيقي محلي مي شود در درجه اول موسيقي كُردي مطرح مي شود.

كامكار در پاسخ به دليل كاهش كنسرت اين گروه در سنندج از دو شب به يك شب گفت: بعد از كنسرت سنندج در چند كشور اروپايي كنسرت داريم و مشكلات ويزا و ديگر هماهنگي ها موجب تغيير تعداد شب هاي برگزاري كنسرت در سنندج شد.

وي افزود: يك روز قبل از آمدن به سنندج نيز در سفارت سوئد بوديم و امروز هم با ما تماس گرفتند كه سريعا براي انجام كارها اقدام كنيم.

كامكار با اشاره به هدف برگزاري كنسرت سنندج در كمك به بيماران ام اس، گفت: كمكي كه از كنسرت امشب جمع آوري مي شود آنقدر نيست كه مشكلات اين بيماران را حل كند و هدف اصلي جلب توجه افكار عمومي به بيماران ام اس است.

وي از هنرمندان، اديبان و كساني كه تمكن مالي دارند خواست كه به اين انجمن و انجمن هاي ديگر كمك كنند.

كامكار در رابطه با مشكلاتي كه در اجراي كنسرت ها وجود دارد، اظهار كرد: مشكلات در رابطه با گروه كامكارها كمتر بوده است اما مجوزها حتي براي گروه هاي شناخته شده نيز دير صادر مي شود.

وي با ابراز بي اطلاعي از دليل اين امر به شوخي گفت: شايد مديران از ماندن خود در آن پست مطمئن نيستند و مجوز را تا آخرين لحظات با تاخير صادر مي كنند.

وي با بيان اينكه در برخي از شهرستان هاي ايران محدوديت هاي ويژه اي وجود دارد، افزود: تصميم گيري واحدي در كشور در اين زمينه وجود ندارد.

كامكار در بخش ديگري از سخنان خود در رابطه با اينكه آيا آنها تلاشي براي ثبت سازهاي كُردي كرده اند، گفت: وقتي به ساز سنتي ايران بي توجهي مي شود مسلما اين بي توجهي براي ساز كُردي بيشتر است.

وي در رابطه با قطعه هايي كه امشب اجرا مي كنند، اظهار كرد: دو قطعه 'گلاويژ' و 'سنجانه' به ياد عباس كمندي در كنسرت امشب در سنندج اجرا مي شود.

كنسرت خيريه كامكارهاي امشب به نفع بيماران ام اس در سنندج برگزار مي شود.ك/2

570/533