۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۵۰
کد خبر: 81316219
T T
۰ نفر
تحليلگر ايتاليايي بر  ضرورت مبارزه با حاميان گروه تروريستي داعش تاكيد كرد

رم - ايرنا - 'داويده اورسو' از تحليلگران مسايل بين الملل در ايتاليا معتقد است براي مبارزه با داعش بايد حاميان مالي و اقتصادي اين گروه را تحت فشار قرار داد تا اين گروه تروريستي هيچ شانسي براي مانور تبليغاتي و نظامي نداشته باشد.

تحليلگر ژئوپلوتيك، انرژي و مطالعات استراتژيك ايتاليا در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در رم با اشاره به اينكه برخي از كشورهاي عربي منطقه به طور مستقيم و يا غير مستقيم از گروه داعش حمايت مالي مي كنند، گفت: نفت يك نقش كليدي دارد و به معني توان مالي براي خريدن سيستم هاي تسليحاتي ، پرداخت دستمزد به مزدوران و شبه نظاميان و افزايش استفاده از وسايل ارتباطاتي است.

بدتر اينكه داعش با معامله گران محلي وارد مذاكره براي فروش نفت و برق با قيمت پايين تر از بازار همچنين مواد غذايي، اشياي عتيقه و قطعات باستاني شده است.

وي گفت : داعش با استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي ؛ امنيتي و دستيابي به منابع مالي واقتصادي دست به اقدامات تروريستي گسترده اي در منطقه زده است .

اين تحليلگر ايتاليايي در خصوص چگونگي مبارزه عليه داعش اظهار داشت: با توجه به اينكه داعش توان استفاده از فنون متقارن و حملات انتحاري را دارد، انعطاف پذيري استراتژيكي نيز بايد در كوتاه مدت و بر روي حملات نظامي زميني و هوايي براي نابودي امكانات اين گروه تروريستي و استفاده از تاكتيك هاي متعارف متمركز شود.

وي گفت: بايد به منابع اقتصادي و مالي داعش از طريق كنترل چاه هاي نفت، بلوكه كردن كليه معاملات مالي بويژه از سوي كشورهاي خليج فارس و شبكه هاي حمايت مالي از داعش در سراسر جهان ضربه زد و آن را به حداقل رساند، بدين ترتيب داعش هيچ شانسي براي مانور نخواهد داشت.

وي افزود: دراين مرحله تركيه و مصر بايد نقش كليدي و فعالانه اي را ايفا كنند. همچنين ادامه تقويت پيشمرگان كرد كه بهتر از هركسي ديگر ميدان را مي شناسند مي تواند يك سپر طبيعي عليه داعش به شمار برود.

وي همچنين نقش كشورهاي ايران ؛ سوريه و لبنان را در مبارزه عليه داعش بسيار مهم دانست .

وي با اشاره به نقش ايران در مبارزه با داعش گفت : جمهوري اسلامي ايران پس از سالها تحريم، توان توسعه برنامه بازسازي و صنعتي براي آينده را به عنوان قدرت منطقه دارد و همچنين مي تواند خطرهاي منطقه اي را از طريق اتحادهاي استراتژيكي كاهش دهد.

وي تصريح كرد: البته رسيدن به يك توافق نهايي در برنامه هسته اي تا پايان ماه نوامبر آينده به همراه ثبات استراتژيكي منطقه بسيار مهم است.

اورسو افزود: نكته ديگر متحد كردن نهادهاي مجري قانون بويژه توسعه و تقويت كنترل و نظارت مرزي، كنترل قاچاق مهاجران ، آموزش نيروهاي محلي پليس و ارتش براي كنترل اسناد و براي مديريت پست هاي بازرسي و نظارتي است.

وي گفت: در ميان مدت نيز نياز به اتخاذ استراتژي ثبات در منطقه، مانند بازسازي نهادهاي فراگير، سرمايه گذاري اقتصادي و صنعتي ، حفظ مرزها و محافظت از اقليت هاي قومي مذهبي است.

وي با اشاره به خطر هاي ناشي از گسترش داعش در اروپا گفت: گسترش داعش در اروپا علاوه بر خطر تبليغات فرهنگي و اهداف استراتژيكي، مي تواند باعث شكست سياست همسايگي در اتحاديه اروپا ، بي ثباتي كشورها، خطر جنگ هاي جديد در طول مرزهاي جنوب شرقي و جدايي بيشتر منطقه مديترانه و اروپاي مركزي و شمالي شود.

وي گفت: متاسفانه در اتحاديه اروپا يك سياست مشترك خارجي وجود ندارد و هيچ كدام از كشورها نمي خواهند بروكسل را مجهز به ابزاري مناسب براي تاثيرگذاري بر به اصطلاح 'سيكل جنگ' شامل پيشگيري از جنگ، مديريت جنگ وبازسازي كنند.

وي افزود: نماينده سابق اتحاديه اروپا در سياست خارجي نيز تنها باعث افزايش شمار نيروي ديپلماتيكي شد بدون اينكه اتحاديه اروپا را مجهز به توان واقعي ديپلماتيكي مانند تسهيلات در گفت وگو ها، مذاكرات و ميانجيگري كند. همچنين يك سيستم هشدار دهنده واقعي دراتحاديه وجود ندارد و سرويس هاي اطلاعاتي ملي نيز تمايلي به اعلام اطلاعات خود كه معرف يك نوع قدرت است ندارند.

اروپام**3**461**1663**1549

سرخط اخبار جهان