۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81316077
T T
۰ نفر

مرگ فرزند بر اثر خوردن متادون به جاي ديفن هيدرامين

۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81316077
مرگ فرزند بر اثر خوردن متادون به جاي ديفن هيدرامين

كرمان - ايرنا - دختر بچه اي كه پدرش متادون را به تصور شربت ديفن هيدرامين به او خورانده بود، فوت شد.

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان راور با اشاره به فوت دختر بچه هشت ساله به علت مصرف متادون، گفت: پدر اين طفل به تصور شربت ديفن هيدرامين به فرزند خود متادون داده و بنا بر گزارش پرونده پزشكي موجود در پرونده علت فوت نيز مسموميت ناشي از اين امر عنوان شده است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي دادگستري استان كرمان، سيد 'مهدي قويدل' افزود: يكي از بستگان كودك به منظور ترك اعتياد متادون مصرف مي كرده و به دليل عدم برچسب مخصوص بر شيشه حاوي اين ماده مخدر و نگهداري در شيشه ديفن هيدرامين به اين دختر بچه خورانده شده و وي دچار علائم مسمويت شده و بعد از گذشت چند روز، با پيشرفت علائم فوت كرده است.

وي با اشاره به اينكه طعم شربت متادون شيرين است و مصرف كنندگان در برخي موارد آن را به همراه چاي يا نوشابه مصرف مي كنند، اظهار كرد: متادون به عنوان داروي ترك اعتياد امروز در بسياري از منازل يافت مي شود.

وي گفت: متاسفانه در برخي كلينيك ها و مراكز مجاز درمان اعتياد اين ماده اعتياد آور را به عنوان داروي ترك اعتياد بدون اطلاع رساني و ضابطه خاص به متقاضيان ارايه مي كنند.

دادستان راور از فراواني عرضه اين ماده در شهرستان ابراز نگراني كرد و افزود: برخي از كلينيك ها بصورت غير مجاز و خارج از مجاري قانوني و برخي از مغازه داران اقدام به فروش اين ماده مي كنند كه مستلزم اتخاذ تدابير ويژه و كنترل و نظارت جدي است.

وي تحويل شربت در دوزهاي پايين در شيشه هاي غير دارويي، تحويل ندادن دوز مورد نياز به صورت روزانه و نبود نصب برچسب مخصوص هشدار دهنده حاوي نام فراورده و توضيحات لازم را از عوامل اصلي تهديد كننده سلامت اطرافيان معتادان متقاضي ترك اعتياد دانست.

قويدل گفت: براي پيشگيري از بروز فجايع ناخواسته ضرورت دارد دستگاه هاي متولي در اين زمينه ضمن نظارت دقيق اطلاع رساني لازم را انجام دهند.

اين مقام قضايي افزود: متادون خود نوعي ماده مخدر مصنوعي است كه به صورت قرص، آمپول و شربت مورد استفاده قرار مي گيرد و اشتياق معتادان به مصرف مواد را تا 24 ساعت كنترل مي كند و آنچه بايد در نظر گرفته شود اين است كه متادون خود نوعي اعتياد و نه درمان است.

وي گفت: دلخوشي خانواده ها به ترك با متادون سرابي بيش نيست و مشكلي كه مصرف كنندگان براي ترك مواد تجربه مي كنند، ترك خود متادون است كه مي تواند ماه ها يا سال ها به طول انجامد و مصرف كنندگان و بستگان آنها از تاثير تخدير و تخريبي اين ماده بر سلامت جسمي فرد بي خبرند.

وي تصريح كرد: ساماندهي و نظارت دقيق بر عرضه، تقاضا و توزيع اين ماده نيازمند مشاركت فعال مركز بهداشت، مراكز ترك و درمان اعتياد و شوراي مبارزه با مواد مخدر است.

دادستان راور خاطرنشان كرد: خريد، فروش، توزيع، توليد، ساخت، مصرف و نگهداري متادون جرم بوده و با توجه به مقدار مواد طبق قانون، مرتكب به مجازات حبس، جزاي نقدي و شلاق محكوم خواهد شد و حتي در مواردي مجازات مرتكب اعدام و مصادره اموال نيز خواهد بود.

وي گفت: گزارشاتي مبني بر سوء استفاده برخي از مراكز درمان و متصديان و مغازه داران سطح شهرستان واصل شده است كه برخورد قاطع با اينگونه افراد در دستور كار قرار گرفته است.

مركز شهرستان راور در 140 كيلومتري شمال كرمان واقع است.ك/1

7440/8154

سرخط اخبار استان‌ها