۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81314503
T T
۰ نفر
33سال استفاده رايگان از برق/ قلاب هايي كه همچنان برق مفت صيد مي كنند

اهواز - ايرنا - شايد باورش كمي سخت باشد اما از سال 1360 تا به امروز ريالي بابت برق پرداخت نكرده اند؛ توجيهشان اين است وقتي برق مفت را مي توان با قلابي گرفت چرا پول بابتش پرداخت.

برخي هم كنتور در خانه شان دارند اما با كشيدن انشعاب غيرمجاز برق، شايد در حد چند هزار توماني، آن هم در چند ماه پول برقشان نمي شود.

از سال هاي 60 و 61 در عمل كنتور برقشان رقمي نينداخته است؛ كنتور هست اما كار نمي كند و در واقع غير فعال است.

اگر چه عمده ساكنان روستا انشعاب قانوني ندارند اما آنهايي هم كه دارند تحت تاثير بقيه از طريق انشعاب غير مجاز تامين برق مي كنند.

برخي كنتورهايشان را دستكاري كرده اند تا پول كمي بابت برق بدهند اما خيلي ها هم در اين ميان بدون دستكاري سال هاست به قول خودشان زرنگي و برق مفت مصرف كرده اند.

كمي عجيب به نظر مي رسد اما واقعيت است؛ تا سال 86 در مناطقي مانند ملاشيه(نهضت آباد)، كوي علوي(شيلنگ آباد)، زوييه 1 و 2 ، كوي مهديس و بازار كيان اهواز تمام خانه ها برق غير مجاز مصرف ، و انشعابي نداشتند.

از سال 60 كه عمليات برق رساني به اهواز و مناطق شهري و روستايي آن آغاز شده تا سال 75 روستاهاي بسياري در اهواز برقدار شده اند اما براي مجاز كردن انشعاب هاي غير مجاز در اين مناطق و ساماندهي آنها تنها 30درصد كار انجام شده بود.

به گفته 'الياس حضرتي' مديرعامل شركت توزيع نيروي برق اهواز كه پيشتر براي اين شهرستان و حتي با جدا شدن حميديه، ملاثاني، باوي و كارون از اهواز، و تبديل آنها به شهرستان، هم اينك وظيفه برق رساني به تمام اين مناطق را عهده دار است، از مجموع 450روستاي موجود در اين مناطق تنها برق 40روستا ساماندهي شده كه به طور عمده روستاهاي بزرگ به شمار مي روند.

براي مناطق حاشيه نشين شهر اهواز هم كه 400هزار نفر سكنه داشته و حدود يك سوم جمعيت شهرستان را در خود جاي داده اند بر اساس تازه ترين گزارش، 70درصد كار ساماندهي انشعاب هاي غير مجاز انجام شده است.

وي افزود: روستاهايي كه برق آنها ساماندهي شده بيشتر روستاهاي واقع در مسير جاده و رودخانه بوده كه از اين جمله مي توان به روستاهاي حميديه و باوي و مسير غرب جاده خرمشهر اشاره كرد.

حضرتي ادامه داد: در مسير الهايي - اهواز هم 60درصد و در مسير دغاغله و تصفيه شكر 40 درصد كار ساماندهي انشعاب هاي غير مجاز به انجام رسيده است.

امسال قول داده اند كه برق روستاهاي غيزانيه ساماندهي شود.

از سال 86 كه وزارت نيرو درصدد جمع آوري انشعاب هاي غير مجاز برآمده تا به امروز با ايجاد زيرساخت هاي جديد و اقدام قانوني 290هزار انشعاب غير مجاز جمع آوري و 160 هزار انشعاب قانوني جايگزين اينها شده است.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق اهواز مجموع انشعاب موجود برق را با احتساب انشعاب جديد 490هزار اشتراك اعلام و اظهار كرد: در برخي روستاهايي كه برق آنها ساماندهي شده موقعي كه مي خواهيم كنتور نصب كنيم به بهانه نداشتن پول، روستاييان مانع مي شوند و همچنان از برق غيرمجاز تامين برق دارند.

حضرتي افزود: اداره برق براي جايگزيني انشعاب هاي غير مجاز و جمع آوري آنها،از راه هاي ديگر و به روش كدخدامنشي و با كمك بزرگان و شيوخ منطقه، اين كار را در يك آرامش بدون تنش انجام داده است.

وي قول داد كه تا پايان امسال بخش عمده از مساله انشعاب هاي غير مجاز برق در مناطق زير پوشش شركت توزيع نيروي برق اهواز حل ،و

اين انشعاب ها برچيده شود.

حضرتي گفت: زماني وجود روزا فزون انشعاب هاي غير مجاز در اهواز معضلي جدي براي اين شهرستان بود و باعث بسياري از قطعي هاي مكرر برق شده بود اما در سال هاي اخير با برنامه ريزي و حمايت توانير و وزارت نيرو، و مسوولان استاني، اين انشعاب ها با آرامش و رعايت حال مردم جمع آوري شد.

تبعات ناشي از برق غير مجاز در سال هاي 84 و 85 و تابستان آن سال ها كه اهواز با نوسان و قطعي مكرر برق روبه رو بود، موجب نارضايتي شديد مردم از اين موضوع شده بود.

اما به گفته مديرعامل شركت توزيع نيروي برق اهواز و در تابستان امسال حتي در دماي افزون بر 52 درجه هم برق اهواز قطعي نداشت و شبكه برق اين شهرستان پيك برق دو هزار و 149 مگاوات را هم تجربه كرد اما خاموشي مكرر نداشت.

اميد مي رود با اقدام دولت و وزارت نيرو و نيز همكاري و همياري مردم اهواز و مناطق زير پوشش شبكه برق شركت توزيع برق اهواز، اهالي با خودداري از انشعاب غير مجاز ،مانع تحميل بار اضافي بر شبكه شده، وخود را از برق پايدار محروم نكنند.

از امير خان زاده

645/640

سرخط اخبار استان‌ها