۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81312907
T T
۰ نفر
رییس جمهوری ایران یك سال پیش در مورد تروریسم به جهان هشدار داد

تهران- ایرنا- معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری كمتر از یك سال پیش با ارایه طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» در مورد تهدید تروریسم به جهانیان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «الهام امین زاده» روز دوشنبه در پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقا (آلكو) كه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است،‌ افزود: رییس جمهوری با ارایه طرح جهان عاری خشونت و افراطی گری به شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل این تهدید در حال گسترش را به دلیل مسوولیتی كه جمهوری اسلامی ایران در قبال صلح و امنیت احساس می كند، ارایه داد.

وی اظهار داشت: ما هشدار دادیم كه تروریسم هیچ گونه اخلاق و قانونی را نمی شناسد و هیچ حد و مرزی برای فعالیت خود ندارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این كه امروز مشخص شد افراطی گری و خشونت تهدید علیه كل بشر است، تصریح كرد: جهان امروز دریافت كه هم در كلام و هم در عمل علیه افراطی گری و تروریسم باید متحد شود.

امین زاده یادآور شد: حقوق بین الملل برای مبارزه با تروریسم ابزارهای لازم را در اختیار دارد.

وی همچنین درباره فعالیت سازمان حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقایی (آلكو) گفت: آلكو تنها سازمان بین الدولی است كه عضویت فرامنطقه ای و جایگاه بی بدیل بین سازمان های بین المللی دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این كه ظرفیت های بالقوه آلكو هنوز به كار گرفته نشده است، توضیح داد: آلكو 50 عضو دارد كه می تواند به اصول و اهداف سازمان بین المللی از جمله در زمینه صلح و امنیت كمك كند.

امین زاده به برگزاری پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلكو در تهران اشاره كرد و اظهارداشت: این اجلاس در مقطع بسیار حساسی در حال برگزاری است كه چالش های جدید و بزرگی سربرآورده اند و حل آنها خرد جمعی ما را محك خواهد زد.

وی با طرح این سوال كه آیا حقوق بین الملل كنونی می تواند به حل این چالش ها كمك كند؟ یادآور شد: این تحولات برای حقوق بین الملل نیز چالش های بی سابقه نیز به وجود آورده است.

وی با یادآوری این نكته كه بسیاری از كشورها در آسیا و آفریقا تحت تاثیر این چالش ها قرار دارند، ادامه داد: آلكو باید به طور جدی به مساله تروریسم و خشونت بپردازد.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین برگزاری پنجاه و سومین اجلاس آلكو را فرصت مغتنمی برای بررسی مجدد برخی مسایل قدیمی در پرتو مسایل جدید دانست و تاكید كرد: مساله فلسطین همچنان در صدر دغدغه های جهانی قرار دارد و حمله وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی به ویژه اهمیت این موضوع را دو چندان كرده است.

امین زاده ادامه داد: بی كیفری و مصونیت رژیم صهیونیستی دلیل اصلی گستاخی این رژیم در نقض حقوق بشر است و در گزارش اخیر منتشر شده توسط دیده بان سازمان ملل در 11 سپتامبر بار دیگر بر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تاكید شد.

وی همچنین گفت: اجلاس چهار روزه آلكو همچنین فرصت خوبی برای كشورهای عضو است تا درباره موضوعات نوظهوری همچون حقوق فضا و حقوق انرژی تبادل نظر كنند.

پنجاه و سومین نشست سازمان حقوقی و مشورتی آسیایی - آفریقایی (AALCO) صبح امروز با حضور امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، وزیران دادگستری فلسطین، عراق، اردن، سریلانكا، وزیر امور خارجه كره شمالی، دادستان كل لبنان و هیات های حقوقی و سیاسی كشورهای عضو این سازمان در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه آغاز به كار كرد.

سیام**9012**ن.س**ل.الف.ی**1336