۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81311541
T T
۰ نفر
كم آبي در كردستان جدي است/ذخاير آب پشت سدها به 25درصد كاهش يافت

سنندج - ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان كم آبي در استان را جدي دانست و گفت: ذخاير آب پشت سدهاي استان به نسبت سه سال گذشته 25 درصد كاهش يافته است.

اقبال شا‌نظري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: به دليل تغيير اقليم و كاهش آب 42 درصد ميزان روان آب‌هاي سطحي استان كاهش يافته است.

وي افزود: هم اكنون با شرايطي كه در سطح كشور از نظر كم آبي و بحران آب به وجود آمده حساسيت‌هاي بخش آب بيشتر شده و بايد با برنامه‌ريزي درست در آينده، كمترين مشكل را داشته باشيم.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان به 13.2 ميليارد متر مكعب نزولات جوي استان اشاره كرد و تصريح كرد: امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته ميزان نزولات جوي 20 درصد كاهش داشته است.

وي اظهار كرد: حجم روان آب‌هاي سطحي استان كردستان تا سال 1400 و افق 10 سال آينده به 5 ميليارد و 300 متر مكعب مي‌رسد.

وي افزود: امسال حدود 40 درصد از اعتبارات 80 ميليارد توماني شركت آب منطقه‌اي استان از محل منابع ملي و استاني و معادل 30 ميليارد تومان تخصيص يافته است.

مديرعامل شركت آب منطقه اي كردستان ميزان اعتبارات مصوب سال گذشته را، 70 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين اعتبارات براي 7 پروژه اجرايي در دست اقدام و تكميل ساخت سدهاي سورال، چراغ ويس سقز، سياه زاخ ديواندره و سد آزاد با پيشرفت بيش از 80 درصد هزينه شده است.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان گفت: قرار شد اين پروژه‌ها تا تيرماه امسال به اتمام برسد اما به دليل محدوديت‌هاي اعتباري اين طرح‌ها به اتمام نرسيده است.

شانظري اظهار كرد: سدهاي در دست اقدام استان از حساسيت خاصي برخوردار هستند به طوري كه تكميل اين پروژه‌ها در روند تامين آب شرب استان موثر خواهند بود و در صورت تامين اعتبار در امسال اين طرح‌ها به اتمام مي‌رسند.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان در ادامه از اجراي طرح آبرساني به شهرهاي بانه و سقز با بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي خبر داد و گفت: مطالعات طرح‌هاي آبرساني به شهرهاي بيجار، مريوان، قروه و دهگلان به اتمام رسيده و اين طرح‌ها نيز اجرا خواهد شد.

وي به اجراي پروژه پساب تصفيه خانه در راستاي تامين آب شرب و صنعت استان اشاره كرد و گفت: براي اجراي اين طرح 230 قرارداد اجرايي و مطالعاتي در سال‌ 93 منعقد شده است.

شا‌نظري از كاهش 30 متري آب در دشت‌هاي دهگلان و قروه خبر داد و افزود: در حال حاضر شهرهاي مريوان، كامياران، بيجار، قروه و دهگلان از محل منابع زيرزميني استفاده مي‌كنند.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان به مشكل كم آبي در شهر سنندج اشاره كرد و گفت: از مجموع 128 ميليون متر مكعب حجم آب سد قشلاق سنندج تنها 20 ميليون متر مكعب آن قابل استفاده است و اين ميزان اب نيز تنها جوابگوي دو و نيم ماه مصرف شهر سنندج است.

وي گفت: تا سال 94 با توجه به تمهيدات اتخاذ شد آب انتقالي از سد آزاد به ميزان 40 ميليون متر مكعب براي رفع مشكل كم آبي سد قشلاق به شبكه تزريق مي‌شود و از اين طريق مشكل كم آبي سنندج برطرف خواهد شد.ك/3

7346/533

سرخط اخبار استان‌ها