۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81311393
T T
۰ نفر

جمع آوري ديش هاي ماهواره را به صداوسيما بسپاريد

۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81311393
جمع آوري ديش هاي ماهواره را به صداوسيما بسپاريد

تهران - ايرنا - چندي پيش عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: پشت بام خانه ها از بي كيفيتي برنامه هاي صدا و سيما پر از ديش شده است. حجت الاسلام سبحاني نيا با انتقاد از كيفيت برنامه‌هاي صدا و سيما تأكيد كرد: اگر برنامه‌هاي صدا و سيما خوب و جذاب باشد كشش مردم به برنامه‌هاي ماهواره كم شده و به شبكه‌هاي داخلي گرايش پيدا مي‌كنند و...

اكنون بيست و اندي شبكه تلويزيوني داريم كه قرار بود رقيب ماهواره و ابزاري براي جنگ نرم باشند اما متأسفانه آنچه در عمل اتفاق مي افتد اصلاً با اين رسالت همراستا نيست. هر چند كمابيش و در بازه هاي زماني مختلف و لابه لاي برخي مناسبت ها مثل؛ مناظره هاي انتخابات، مسابقات جام جهاني و يا برخي سريال هاي تلويزيوني و ... صدا و سيما توفيقاتي در جذب مخاطب داشته است اما روند و مسير كلي حركت آن به گونه اي نيست كه در عصر ماهواره و اينترنت بتوان آن را يك شاهكار رسانه اي قلمداد كرد.

در اين بين نقاط ضعف فراواني وجود دارد كه عملكرد صدا و سيما را تحت الشعاع قرار داده است. بعنوان مثال اكنون در رسانه ي ملي كيفيت فداي كميت شده است. هر چند تعداد شبكه هاي تلويزيوني چند برابر افزايش يافته ولي اين افزايش بيشتر شامل چرخه گسترده اي از تكرار و پخش برنامه هاي آرشيوي است و بسياري از برنامه هاي توليدي هم از كيفيتي كه مخاطب را به صورت ويژه پايبند و جذب نمايد بي بهره است.

در اين ميان برخي از برنامه ها و تبليغات تلويزيون براي جلب مخاطب نيز همانند اقدامات ماهواره هاست. به عنوان مثال اگر نمايش برخي تصاوير غير اخلاقي را كنار بگذاريد در حال حاضر بين پيام هاي بازرگاني صدا و سيما با شبكه هاي ماهواره اي شباهت هاي فراواني مشاهده مي شود! از بكار گيري موسيقي هاي داراي ريتم غيرمتعارف گرفته تا استفاده تدريجي از خانم هاي آرايش كرده و همچنين ترويج مصرف گرايي و گرايش به موضوعات تبليغاتي خاص مثل تناسب اندام، زيبايي پوست و مو و ساير مسائلي از اين جنس كه با روح فرهنگي رسانه ي ملي انطباق ندارد.

همچنين اقدامات ديگري مثل ترويج و پخش مكرر موسيقي هم جلب توجه مي نمايد. كه دقيقاً عكس نظر رهبري است كه فرمود: «هر چند هر نوع موسيقي حرام نيست اما ترويج موسيقي يك كاريست بر خلاف مذاق اسلام». مثلاً پخش يك سري آهنگ ها تا حدي خارج از عرف اسلامي به نظر مي رسد كه انسان پخش آن از رسانه جمهوري اسلامي را باور نمي كند.

به موارد فوق مسائلي ديگر مثل آنتن فروشي يا توليد برنامه هاي سفارشي، دايره بسته حضور افراد، برنامه هاي نمايشي ضعيف با موضوعات كليشه اي، عدم پذيرش انتقاد و ممنوع(يا محدود) كردن فعاليت بسياري از چهره هاي محبوب مخاطبين با دلايل واهي(مثل آنچه در مورد برنامه سمت خدا اتفاق افتاد)، سوگيري در پخش برخي از اخبار(تاجايي كه در ارتباط برخي از موضوعات خاص مردم به اخبار صدا و سيما اعتماد كافي ندارند) و ... را نيز مي توان اضافه كرد.

البته اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم بعضاً شاهد سريال ها و فيلم هاي خوب و مناسب نيز بوده ايم اما متأسفانه پس از آغاز به كار شبكه هاي متنوع ديجيتالي توقعات مخاطبين در بسياري از موارد برآورده نگرديده تا جايي كه طبق اشاره اين مقام مسئول شايد يكي از دلايلي كه پشت بام مردم از ديش ها پر شده نتيجه اين است كه رسانه ي ملي پاسخگوي بسياري از نيازهاي آن ها نيست. تجربه نشان داده هرجا رسانه ي ملي برنامه مناسبي توليد و پخش كرده است مردم آنرا به ماهواره ترجيح داده اند پس قاعدتاً بهترين نهادي كه مي تواند ديش هاي روي بام منازل را جمع آوري كند صدا و سيماست نه نيروي انتظامي و نهادهايي مثل آن.

مهدي ياراحمدي خراساني / الف
۰ نفر