۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۲۰
کد خبر: 81309843
T T
۰ نفر

بايد و نبايدهاي موفقيت يك طرح - دكتر سيدحسن هاشمي*

۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۲۰
کد خبر: 81309843
بايد و نبايدهاي موفقيت يك طرح - دكتر سيدحسن هاشمي*

رضايت مردم در شهر‌هاي مختلف نشـــان مي‌دهــد هدف‌گيري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشــكي براي انجام اصلاحات حوزه سلامت درست بوده است.

البته كارهاي زيادي هنوز بر زمين مانده، ولي اخبــار و اطلاعات دريافتي، همچنين نتايج بازديدها حكايت از آن دارد كـــه در يك ســــال گذشــــته مســـير را به درســتي رفته‌ايم و بايد از اين پس بيش‌تر تلاش كنيم تا از زمان محدودي كه تا پايان دوره خدمت دولت يازدهم در اختيار داريم، براي ارايه خدمت هر چه بهتر به مردم حداكثر استفاده را ببريم.

در سفر اخير هيأت دولت به استان خراسان رضوي مشخص بود كه بيمارستان‌هاي اين استان به‌خصوص در حوزه اصلاح هتلينگ، اقدامات خوبي انجام داده‌اند. اين حركت كه در استان‌هاي مختلفي شاهد آن بوده‌ايم، نشان مي‌دهد فعاليت شبانه روزي مديران و پرسنل در يك فضاي صميمي، هم سرعت اجراي طرح‌ها را بيشتر مي‌كند و هم به ارائه خدمات با كيفيت‌تر ياري مي‌رساند.

البته ماهيت اين‌گونه طرح‌ها چنان است كه در ادامه راه با دشواري‌هاي بيشتري مواجه مي‌شويم و بايد براي برداشتن موانع آماده باشيم. در آينده قطعاً نگراني‌هاي مردم براي ماندگاري اين طرح بيشتر خواهد شد از اين رو بايد تمام تمركز ما از اين به بعد، نظارت بر نحوه اجراي خدمات طرح تحول نظام سلامت باشد تا مردم دريابند مديران و همكاران بخش سلامت با دقت فعاليت‌ها را دنبال و رصد مي‌كنند.

يكي از كارهاي مهم و ضروري ما در اين مسير، تعريف و نگارش راهنماهاي باليني و پايداري بسته‌هاي خدمتي حوزه درمان در دانشگاه هاي علوم پزشكي است.

همچنين اعتبارات بيمارستان‌ها بايد به موقع در اختيار آنها قرار گيرد. در بحث هتلينگ بيمارستان‌ها و كيفيت خدمات ويزيت هم نظارت‌ها بايد دقيق‌تر و بيش‌تر شود؛ در حوزه مقيمي پزشكان متخصص در بيمارستان‌هاي دولتي نيز بايد اصلاحات لازم هرچه سريع‌تر صورت پذيرد.

بسته خدمات اورژانس هوايي نبايد جنبه نمايشي داشته باشد؛ بلكه نحوه عملكرد آن بايد تحت كنترل دقيق قرار گيرد. ضمن اين كه ضروري است براي ايجاد ناوگان ويژه اورژانس، مشوق‌هايي را براي بخش خصوصي تعريف كنيم. خدمات اورژانس زميني هم بايد سرعت بيشتري پيدا كند؛ بارها گفته‌ام كه عملكرد اورژانس بيمارستاني، تابلوي وزارت بهداشت است بنابراين اصلاحات اين بخش بايد جزء اولويت‌هاي تمام بيمارستان‌ها باشد.

نكته ديگر اين‌كه در گذشته عملكرد وزارت بهداشت به نفع نيروهاي طرحي نبوده، حالا اما وظيفه ما است كه در كنار اين نيروها باشيم، نقدهاي‌شان را بشنويم و آنها را حمايت كنيم. ضمن اين كه تعامل مديران دانشگاه‌ها با اين نيروها بايد با نگاه حمايتي باشد تا بتوانيم آنها را تشويق به ماندگار شدن در مناطق محروم كنيم.

وقوع تحول در نظام سلامت، بدون اصلاح حوزه فناوري اطلاعات ميسر نيست؛ بايد به اين موضوع با دقت و وسواس بپردازيم. نظارت بيشتر بر نحوه فعاليت آزمايشگاه‌هاي دانشگاهي هم يك ضرورت است. هزينه‌هاي لازم براي ارتقاي اين آزمايشگاه‌ها بايد لحاظ شود. ضمن اين كه تا آخر سال هر كدام از مراكز دانشگاهي بايد يك آزمايشگاه مرجع داشته باشند.

حمايت رهبر معظم انقلاب و رييس جمهور محترم از حوزه سلامت، انگيزه‌اي فزون‌تر از پيش براي پيشبرد هرچه بهتر و سريع‌تر اقدامات اين حوزه به ما داده است. يك بار ديگر تأكيد مي‌كنم، براي دست‌يابي به اهداف‌مان نبايد به هيچ وجه وارد حاشيه‌ها شويم و نبايد فرصت‌ها را از دست بدهيم.

به همين دليل حضور تيم‌هاي نظارت بر نحوه اجراي طرح تحول سلامت در استان‌ها بسيار ضروري و البته مؤثر است، در اين زمينه لازم است دبيرخانه‌هايي در ستاد وزارتخانه و تمامي استان‌ها شكل گيرد تا كمي و كاستي‌هاي طرح به خوبي بررسي و پايش شده و اصلاحات لازم در اين زمينه صورت گيرد.

*وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي

اجتمام(1)**1776**
۰ نفر