۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81307217
T T
۰ نفر
واردات خودروهای بالای 2500 سی سی با هرشرایطی ممنوع شد

تهران- ایرنا- سخنگوی دولت گفت: واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی سی با هر شرایطی مطابق تصویب امروز (چهارشنبه) هیات دولت ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،«محمدباقر نوبخت» روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در نشست خبری كه با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: واردات این خودروها نه تنها ممنوع شد بلكه اگر متروكه نیز شوند باید به كشوری كه از آنجا وارد شده اند ارجاع شوند و تحت هیچ شرایطی به داخل كشور نیایند.

وی اظهار داشت: به دلیل آن كه این خودروها ممنوعیت واردات داشتند، متروكه می شدند و بعد برای متروكه ها طبق ضوابط امكان فروش وجود داشت كه در مصوبه امروز هیات دولت این راه هم بسته شد.

سخنگوی دولت تصریح كرد: مجوزهای خاصی هم كه برای واردات این خودروها وجود داشت در جلسه امروز به هیچ وجه مورد تایید هیات وزیران قرار نگرفت.

نوبخت خاطرنشان كرد: اگر قرار است به برخی قهرمانان و ساكنان جزایر كمك كنیم، حتما نباید به صورت اعطای مجوز خودرو باشد چرا كه این مجوزها را به افراد دیگر می فروشند.

وی ادامه داد: پیش از این، مجوز این خودرو برای افراد خاص و ساكنان برخی از جزایر جهت تشویق و ترغیب آنها یا نوعی كمك و مساعدت صادر شده بود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: ما به تردد این خودروها معترض هستیم چرا كه با بافت فرهنگی كشور ما ناسازگار است به همین دلیل امروز در هیات وزیران واردات این خودروها ممنوع شد.

نوبخت با بیان این كه این مصوبه به تاسی از بیانات رهبر معظم انقلاب است،توضیح داد: حتی برای مناطق آزاد اگر قراراست این خودروها به صورت عبور موقت باشد حتما در چارچوب مقررات گمركی باید انجام شود و همچنان وارد شدن این خودرو از مناطق آزاد به داخل كشور ممنوع است.

** افزایش 155 درصدی خرید تضمینی محصولات باغی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، تعیین قیمت خرید محصولات باغی را مصوبه دیگر جلسه امروز هیات دولت ذكر و اضافه كرد: قیمت خرید این محصولات توسط دولت از كشاورزان مربوط به سال 90 بود و دولت برای ترغیب كشاورزان به تولید محصولات باغی و حمایت از آنان 155 درصد قیمت خرید تضمینی این محصولات را افزایش داد.

نوبخت با یادآوری این نكته كه فاصله بین قیمت باغدارها و قیمت فروش برای مصرف‌كننده در بازار زیاد است، ادامه داد: افزایش 55 درصدی به این منظور بود كه كشاورزان در تولید محصولات متضرر نشوند، به ویژه در ارتباط با محصول برنج و شالیكارها كه این روزها فصل برداشت آن است و باخبر شده‌ایم كه در استان‌های شمالی بازار راكد و قیمت به حداقل رسیده است.

وی همچنین گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داد به محض این كه برنج از دست كشاورز خارج می‌شود، افزایش قیمت برنج نیز آغاز می‌شود. افزایش قیمتی كه به جیب كشاورز زحمتكش نمی‌رود.

سخنگوی دولت افزود: به همین دلیل هیات وزیران، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری را موظف كرد تا بعدازظهر امروز وزارت جهاد كشاورزی و صنعت و معدن و تجارت، جلسه‌ای فوری برای یافتن شیوه های حمایت از برنج‌كاران تشكیل دهند.



**افزایش تسهلات مسكن روستایی تا 15 میلیون تومان

نوبخت همچنین اظهارداشت: تسهیلات مسكن روستاییان تا سقف 15 میلیون تومان افزایش یافت كه مابه التفاوت این سود با نرخ سودی كه بانك مركزی اعلام كرده توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری پرداخت می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این كه این تسهیلات برای منطقه محروم بشاگرد از قبل وجود داشت، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری موظف به پرداخت ما به تفاوت سودها شد.

سخنگوی دولت درباره یارانه پرداختی به بخش تولید نیز تصریح كرد: منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را به سه بخش اختصاص داده ایم و بخشی از این منابع به خانوارها در بیست و دوم هر ماه پرداخت می‌شود.

نوبخت با بیان این كه این یارانه‌ها به خانواده‌هایی كه صاحب فرزند می‌شوند نیز اختصاص می یابد، افزود: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت، بخشی از منابع حاصل از یارانه‌ها به این موضوع اختصاص دارد كه رقم آن چهار هزار و 800 میلیارد تومان است.

وی تصریح كرد: پیش‌بینی ما از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمند كردن یارانه‌ها مازاد بر 10 هزار میلیارد تومان است كه چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای این قانون و پنج هزار و 200 میلیارد تومان برای تولید اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و كشور ابلاغ شد كه برنامه‌های خود را تا 31 شهریور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارایه كنند تا توزیع 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای یارانه تولید را آغاز كنیم.

سخنگوی دولت توضیح داد: مازاد بر این موضوع یك یارانه ویژه در جهت حمایت غذایی به خانواده‌های كم درآمد علاوه بر یارانه‌ای كه به همه خانوارها واریز می شود، در حال پرداخت است.



**توسعه ارتباطات با روسیه در حال انجام است

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره توافقات بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: شرایط جدیدی به كشور روسیه از سوی قدرت‌های بزرگ و غربی تحمیل شده است كه تحریم یكی از آنها است.

وی افزود: با توجه به این شرایط، دو همسایه می‌توانند تعاملات بهتری با هم داشته باشند، ضمن این كه تسهیل روابط و توسعه ارتباطات در جنبه‌های مختلفی كه منافع ملی هر دو كشور را به دنبال داشته باشد در حال انجام است.

وی درباره بیمه تكمیلی جانبازان كه مورد انتقاد برخی از جانبازان است، خاطرنشان كرد: در سال‌های گذشته هر دستگاهی موظف بود تا نسبت به بیمه تكمیلی جانبازان همان دستگاه اقدام كند. ی ادامه داد: طبق تبصره 16 قانون بودجه سال 93 پیشنهادی در مجلس مطرح شد كه تمام این خدمات در بنیاد شهید و امور ایثارگران تجمیع شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان این كه بدین ترتیب لازم بود اعتبارات دستگاه‌های مختلف را در این باره كسر كنیم، گفت: اگرچه در این فاصله یك استفساریه در مجلس مطرح شد كه آیا دستگاه‌ها می‌توانند خودشان خدمات بیمه‌ای جانبازان را انجام دهند یا خیر؟ تفسیر این بود كه اگر دستگاه‌ها بخواهند، می‌توانند همچون گذشته عمل كنند و این كار در تیرماه انجام شد.

نوبخت یادآور شد: دستگاه‌هایی كه اعلام آمادگی كردند موظف هستند همچون گذشته عمل كنند. در تمام این مدت خلاء قانونی و اعتباری برای رفع مشكل جانبازان عزیز نبوده است و اگرچه ممكن است ناهماهنگی‌هایی پیش آمده باشد اما كار طبق روال پیش می‌رود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره این كه آیا متولدین سال 93 مشمول یارانه خواهند شد یا خیر؟، گفت: با توجه به ثبت‌نام ها، پرداخت یارانه به این عزیزان در شهریور ماه انجام می شود و ما مشكلی در این زمینه نداریم و دولت نیز خود را موظف به تامین نظرات مردم می‌داند.



**دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست

سخنگوی دولت همچنین درباره نرخ خودرو اظهارداشت: نظر رسمی دولت را قبلا نیز گفته ایم كه دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست اما این مكانیزم از سوی شورای رقابت انجام می شود. البته شورای رقابت و شركت‌های تولیدكننده اعلام كردند كه سه درصد قیمت‌ها كاهش یافته است.

نوبخت با تاكید بر این كه بسیاری از مسایل دست ما نیست، ادامه داد: اما آنچه كه مربوط به دولت است را انجام خواهیم داد و در این راستا سیاست مهار تورم جزو سیاست مصوب دولت است.

وی در ادامه درباره پرداخت یارانه ویژه خانواده‌های كم درآمد اظهار داشت: 1500 میلیارد تومان یارانه به صورت سبد كالا توزیع شده است، عده‌ای از هموطنان ما به هر ترتیب از نحوه توزیع سبد كالا ناراضی هستند. حال قرار شد حمایت غذایی به صورت سازمان یافته به گروه‌های كم‌درآمدی كه كمیته امداد و بهزیستی آنها را تایید می‌كند، تعلق بگیرد.



**شكست اقدام مذبوحانه در سراوان

سخنگوی دولت درباره حوادث در منطقه سراوان گفت: اقدام مذبوحانه‌ای انجام شد كه البته عزیزان ما دفاع لازم را داشتند و این اقدام با شكست مواجه شد، انتظار داریم همه نهادهایی كه در رابطه با امنیت مرزها فعال هستند هوشمند و هوشیار باشند و البته همان‌طور كه این عزیزان در سراسر مرزهای غربی و شرقی بسیار هوشمند هستند و امنیت لازم را دارند باز هم باید بر اقدامات تامینی خود بیافزایند.

نوبخت همچنین درباره ارتباط و تعامل با كشورهای اروپایی گفت: ارتباطات ما به ویژه طی 6 ماه گذشته با بسیاری از كشورها روند رو به رشدی داشته و بسیاری از تجار و بازرگانان اروپایی به ایران آمدند.

وی اضافه كرد: همه اینها به حل و فصل مذاكرات كه ان‌شاءالله به نفع ملت ایران است، موكول شده است.

نوبخت همچنین درباره بدحجابی و بی حجابی اظهارداشت: برای جامعه اسلامی و مذهبی و ارزشی ما بدحجابی نوعی بیماری محسوب می‌شود و با بافت مذهبی كشور ما سازگاری ندارد.

وی با تاكید بر این كه ما حجاب را به عنوان یك ارزش همراه با عفاف مورد تاكید قرار می‌دهیم، ادامه داد: به همین جهت از همه دختران، خواهران و مادران خواهش می‌كنیم كه به هنجار مورد احترام جامعه التفاط بیشتری داشته باشند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: البته در برخی موارد برخوردهایی انجام می شود كه هرچند این برخوردها نیز به دلیل حفظ ارزش‌ها است، اما از آنجا كه نوعی لجاجت طرف مقابل را برمی انگیزد، از این عزیزان خواهش می‌كنیم رعایت حرمت زنان را مدنظر قرار دهند تا نهادهای فرهنگی ما بتوانند با همه شیوه‌هایی كه باید با گذشته متفاوت باشد، كارهای نوآورانه‌تری داشته باشند.

نوبخت تاكید كرد: همه نهادهایی كه در ارتباط با فرهنگ صاحب مسوولیت هستند و همچنین نهادهای غیردولتی كه از دولت كمك مالی می‌گیرند، نیز در این راستا باید كمك كنند.

وی تصریح كرد: اعتقاد دولت به سلامت اخلاقی جامعه است و ما حجاب را به عنوان یك ارزش مورد تاكید قرار می‌دهیم.



**معاونت برنامه ریزی مسوول پیگیری امور دانش آموزان شین آباد است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره دانش آموزان شین آباد نیز گفت: خواسته‌های این دانش‌آموزان در چهار موضوع درمان، تحصیل،‌ بیمه و مستمری آنها است. بحث بیمه مربوط به شركت‌های بیمه،‌ بحث مستمری از سوی نهاد حمایتی، بحث آموزش از سوی وزارت آموزش و پرورش و بحث درمان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پیگیری شده است اما به هرحال باید بپذیریم كه وقتی این عزیزان مراجعه‌ای می كنند باید فردی پاسخگوی آنها باشد.

وی با اظهارتاسف از این كه آنها بدون اطلاع قبلی در این هوای گرم به تهران آمدند، گفت: البته به خانواده‌های آنها گفتم كه اگر مطلبی بود به بنده مراجعه می‌كردند. تمامی آنها فردای آن روز (تجمع در مقابل ریاست جمهوری) به معاونت برنامه‌ریزی دعوت كردم و هر حرفی هم كه مطرح می كردند، حق بود.

نوبخت اضافه كرد: برای این كه دانش آموزان شین آباد سرگردان نشوند به خانواده‌های آنها اعلام شد كه معاونت برنامه‌ریزی خواسته های آنها را دنبال می‌كند. در این راستا به رییس حوزه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری دستور دادم كه پیگیر مسایل آنها باشد چرا كه این دانش آموزان نباید هیچگاه دچار مشكل شوند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاكید كرد: هر نوع كاستی از این پس در این زمینه وجود داشته باشد، مسوول معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است، البته وكیل آنها رضایت خود را نسبت به این مساله اعلام كرد.



**كرسی ایران در سازمان ملل خالی نیست

سخنگوی دولت درباره نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت: هم اكنون كرسی ایران در سازمان ملل متحد خالی نیست و ما سرپرست معرفی كرده‌ایم و از منافع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در این عرصه دفاع می شود.

نوبخت با یادآوری این كه آمریكا اقدامی غیر مدنی و غیرمعقول انجام داده است، تصریح كرد: آنها نباید مانع حق سایر كشورها شوند و از ورود نماینده كشورها به سازمان ملل ممانعت كنند البته ما اقدامات قانونی خود را در این زمینه انجام می دهیم.

سیام(3)**9012**ل.الف.ی**1336
۰ نفر