۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۰۶
کد خبر: 81306694
T T
۰ نفر
حضور موثر در عرصه رقابت جهانی/ راهكار مهم خروج از ركود اقتصادی

تهران - ایرنا- یك كارشناس مسایل اقتصادی، توسعه صادرات و حضور موثر در عرصه رقابتی اقتصاد جهانی را راهكار مهم خروج از ركود اقتصادی دانست و افزود: شرط اصلی باقی ماندن در بازار صادرات، بهبود كیفیت، افزایش بهره وری و كاهش هزینه های تولید است.

علی عمرانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، از ضرورت توسعه صادرات به عنوان راهكار مهم خروج از ركود اقتصادی در شرایط فعلی یاد كرد و افزود: در چارچوب اقتصاد مقاومتی، رشد صادرات به عنوان یك هدف میان مدت برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی در آینده است.

وی با بیان اینكه فضای بین المللی پس از روی كار آمدن دولت یازدهم مثبت و علاقه كشورهای صاحب سرمایه برای سرمایه گذاری در ایران بیشتر شده است، افزود: برای خروج از ركود، باید عرضه و تقاضا را تقویت كنیم كه در شرایط فعلی، افزایش صادرات به كشورهای منطقه، اقدام مناسبی برای خروج از ركود محسوب می شود.

این اقتصاددان یادآور شد: افزایش صادرات و تولید دو فاكتور مهم و لازم و ملزوم برای تامین ارز هستند كه باید هماهنگ با هم حركت كنند اما عواملی همچون واردات بی رویه، نبود نقدینگی و حمایت نكردن بانك ها در ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی، زیان بسیاری به بخش تولید كشور وارد كرده و توان تولید را برای همگامی با صادرات تحلیل برده است.

وی با اشاره به اینكه دولت با شناخت ظرفیت ها و حمایت از بخش خصوصی، باید توسعه صادرات را در اولویت برنامه های خود قرار دهد، افزود: طرح دولت برای خروج از ركود، بدون افزایش تورم، با توجه به امكانات فعلی تردیدآمیز است.

وی، ركود توام با تورم را معضل مهم اقتصاد كشور دانست و افزود: اگر هدف ما كاهش تورم باشد، باید سیاست‌های انقباضی را به اجرا درآوریم كه این سیاست‌، موجب تقویت ركود و استمرار آن خواهد شد و اگر هدف، كاهش ركود باشد، باید منتظر اجرای سیاست‌های انبساطی باشیم كه پیداست، اجرای هر دو سیاست‌ در آن واحد، یكدیگر را خنثی كرده و مسئولان اقتصادی را از دستیابی به اهداف خود دور كرده است.

این اقتصاددان افزود: دولت یازدهم در زمان وجود ركود تورمی و حاكمیت اقتصاد دولتی زمام امور كشور را به دست گرفت كه این موضوع وظیفه دولت را برای مهار تورم و ركود بسیار سنگین كرده است.

وی در خصوص طرح دولت برای خروج از ركود بدون افزایش تورم نیز گفت: اقدام اخیر دولت در شرایط فعلی، با توجه به ابزار،‌ امكانات و منابع موجود و نیز فساد گسترده مالی و اقتصادی، رانت‌های دولتی و عدم امنیت اقتصادی و وجود ریسك سرمایه‌ گذاری، تردیدآمیز به نظر می رسد.

این كارشناس اقتصادی با بیان اینكه دولت برای غلبه بر مشكلات اقتصادی، نیازمند شناخت دقیق منافذ ورود تورم به اقتصاد كشور و شكل گیری ركود اقتصادی است، افزود: شناخت درست مساله، دولت را در حل آن یاری خواهد كرد.

وی، بخشی از تورم كشور را ناشی از افزایش حجم نقدینگی دانست و افزود: دولت برای كنترل و مهار تورمی كه از راه افزایش پایه پولی وارد كشور شده، باید منافذ ورودی تورم به اقتصاد كشور را ببندد و بودجه را براساس كاهش هزینه های مصرفی تنظیم كند.

این كارشناس اقتصادی تاكید كرد: دولت هنگامی می تواند اقتصاد را از بن بست خارج سازد كه توجه به بخش خصوصی را در دستور كار خود قرار دهد.

در حالیكه آمارهای بانك مركزی بیانگر این است كه روند ركود در كشور به سرعت سال‌های گذشته نیست اما نسخه‌ها و بسته‌های عملیاتی بسیاری چه در دولت و چه از سوی فعالان بخش خصوصی برای خروج از ركود در حال تدوین است تا وعده دولت برای خروج از ركود در نیمه دوم سال محقق شود.

براین اساس، حسین ابویی مهریزی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی دولت برای خروج از ركود خبر داده و می‌گوید: در این بسته حمایتی، تمركز بر بازارهای صادراتی و رونق صادرات كالا است.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر