۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۷:۳۴
کد خبر: 81304941
T T
۰ نفر
عمليات بهسازي مسير دسترسي عشاير شمال خوزستان به لرستان آغاز شد

اهواز - ايرنا - به دنبال سفر مهر ماه سال 92 معاون راه روستايي وزير راه و شهرسازي به منطقه شهيون و احمد فداله دزفول، معاون راهداري مديركل راه و شهرسازي خوزستان از آغاز عمليات بهسازي مسير دسترسي عشاير شمال استان به اليگودرز در استان لرستان خبر داد.

مسوولان راه و شهرسازي و امور عشاير خوزستان به همراه نماينده دزفول در مجلس شوراي اسلامي در نشست 17 مهر خود در مناطق مزبور مشكلات اين مناطق را بررسي و به دنبال اين بررسي معاون وزير راه و شهرسازي به منطقه سفر و بر ضرورت ايمن سازي راه هاي روستايي آن بويژه محور روستايي احمد فداله تاكيد مي كند.

'جهانبخش اماني' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين عمليات براي دسترسي عشاير به محل پل 'كول' در منطقه احمد فداله انجام مي شود.

وي با اشاره به اعتبار نيم ميليارد ريالي طرح افزود: اين اقدام كه با هماهنگي امور عشاير خوزستان شروع شده سه ماه به طول خواهد انجاميد.

اماني گفت: منطقه شهيون دزفول عشايري است و تردد عشاير به سمت مناطق با هواي معتدل لرستان از اين طريق انجام مي شود.

وي يادآوري كرد: پل كول از منطقه شهيون بيش از يكصد كيلومتر فاصله دارد كه اين يكصد كيلومتر جاده دسترسي نداشته و عشاير با سختي هاي بسياري آن را طي مي كنند.

اماني با اشاره به اينكه تردد در اين مسير به دليل ايمن نبودن براي عشاير و احشام آنها مشكلات بسياري ايجاد كرده استگفت : براي رسيدن به محل پل نياز به انجام كارهاي انفجاري و ترانشه برداري سنگين به طول 3.5كيلومتر است.

مديركل امور عشايري خوزستان در سفر مهر ماه 92 به منطقه قول مساعد داد كه تكميل جاده دسترسي منطقه دره كايد به جاده پل كول را در اولويت كاري قرار دهد.

منطقه 'احمد فداله' دزفول منطقه اي بدون راه روستايي بوده و محورهاي ارتباطي در اين منطقه به صورت سنگلاخي است و آب رو و پل ندارد و مردم اين منطقه از طريق كوه و كمر خود را به نواحي ديگر مي رسانند.

طول راه هاي ارتباطي سنگلاخي اين منطقه يكصد كيلومتر است.

محور احمد فداله كه محور ارتباطي دزفول به اليگودرز است از نظر ارتباطي نقش مهمي در اتصال خوزستان به استان لرستان دارد.

دو هزار نفر از عشاير كشور مربوط به شمال خوزستان است كه در اين مسير تردد دارند.

'منصور نظري' رييس اداره راه و شهرسازي دزفول گفت: مسير پيمايش عشاير شمال خوزستان در محور احمد فداله به دليل ضرورت تامين امنيت لازم در كنار فراهم كردن زيرساخت هاي بهداشتي و رفاهي از اهميت خاصي برخوردار است كه بهسازي اين محور با هدف كوتاه كردن مسير تردد عشاير در چارچوب تامين اين بسترها انجام مي شود.

بخش شهيون و سردشت 70درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل مي شود كه امزاده منطقه احمد فداله 20درصد اين مساحت را به خود اختصاص داده است.

645/551

سرخط اخبار استان‌ها