۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81304229
T T
۰ نفر
مدير حج و زيارت خوزستان:براي اعزام زايران عتبات عاليات از مرزهاي زميني برنامه اي نداريم

اهواز- ايرنا- مدير حج و زيارت خوزستان گفت: در زمان حاضر براي اعزام زائران عتبات عاليات از مرزهاي زميني شلمچه و چذابه در استان خوزستان برنامه اي نداريم.

'ناصر حويزاوي' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به علت ملاحظات امنيتي و ضرورت حفظ جان زايران خوزستاني تنها روي اعزام زايران از طريق هوايي به مقصد نجف و كربلاي معلا مي توانيم برنامه ريزي كنيم.

وي گفت: به دليل بروز ناامني ها در عراق ناشي از اقدامات تروريستي گروه داعش ، شهرهاي مقدس سامرا و كاظمين از فهرست شهرهاي زيارتي حذف شده اند ولي اميدواريم با بهبود ثبات سياسي در عراق و سركوب تروريست ها وضعيت به حالت عادي بازگردد و زائران بتوانند به شهرهاي مقدس سامرا و كاظمين نيز مشرف شوند.

شهر سامرا و اطراف آن در چند ماه گذشته شاهد عمليات خونبار تروريستي گروه داعش بوده و اوضاع امنيتي شهر كاظمين در پي انفجارهاي متعدد تروريستي نيز در حد قابل قبولي نيست.

وي با بيان اينكه در صورت به حد نصاب رسيدن شمار متقاضيان آمادگي اعزام زايران عتبات عاليات از فرودگاه بين المللي اهواز وجود دارد افزود: اعزام زايران خوزستاني از طريق اهواز -كرمانشاه - نجف به لحاظ فني امكان پذير است ولي چون هزينه هاي سفر هوايي عتبات عاليات افزايش مي بايد بايد كاروان هاي زيارتي آمادگي پرداخت اين هزينه ها را داشته باشند.

وي ابراز اميدواري كرد با بهبود شرايط امنيتي در عراق مرزهاي زميني شلمچه در 16كيلومتري غرب خرمشهرو چذابه در 100كيلومتري شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت آزادگان بر روي زايران مشتاق بازگشايي شود.

به گفته حويزاوي پارسال حدود يك ميليون و 200هزار زاير از طريق مرزهاي شلمچه و چذابه به شهرهاي مقدس عراق مشرف شدند.

وي گفت: براي ورود كاروان هاي زيارتي و سفر انفرادي زايران عراقي از مرزهاي شلمچه و چذابه به كشورمان هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد.

مديرحج و زيارت خوزستان در ادامه گفت: روزانه هزاران زائر عراقي از دو مرز شلمچه و چذابه براي سفر به شهرهاي زيارتي قم و مشهد مقدس و استفاده از امكانات درماني و تفريحي وارد كشورمان مي شوند.

مرزهاي زميني شلمچه و چذابه و مرز دريايي خرمشهر به تدريج از تيرماه 1382 پس از سرنگوني رژيم بعثي عراق بر روي زايران عتبات عاليات و صادرات كالاهاي غيرنفتي باز شد.

استان خوزستان حدود 500كيلومتر مرز مشترك با دو استان عراقي ميسان و بصره دارد.

646/551