۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۱۲
کد خبر: 81301061
T T
۰ نفر

آسياب به نوبت مي‌چرخد !

۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۱۲
کد خبر: 81301061
آسياب به نوبت مي‌چرخد !

تهران - ايرنا - اين روزها اگرچه همه نگاه‌ها به «يمن» دوخته شده است و آمريكا و متحدانش در اروپا و منطقه از سقوط دولت تحميل شده بر مردم اين كشور ابراز نگراني مي‌كنند و حتي انقلاب اسلامي مسالمت‌آميز مردم يمن را به دخالت نظامي تهديد مي‌كنند.

در ادامه يادداشت روز كيهان آمده است : اما شواهد بسياري حكايت از آن دارد كه اين نگراني به يمن ختم نمي‌شود بلكه انقلاب اسلامي در حال وقوع يمن گام مهار نشدني و بلندي است كه فروپاشي حكومت آل‌سعود را به دنبال خواهد داشت و اين رژيم قرون وسطايي را كه از آغاز شكل‌گيري تاكنون، نقش پايگاه منطقه‌اي قدرت‌هاي استكباري را برعهده داشته است، از حاكميت تحميلي و دست‌نشانده ديكتاتورهاي آل‌سعود بيرون خواهد آورد. دربار‌آل‌سعود همواره از يمن با عنوان «متحد استراتژيك» عربستان ياد كرده و از هيچ كوششي براي حفظ حاكمان وابسته به غرب در اين سرزمين اسلامي دريغ نورزيده است. اين تلاش همه‌جانبه به گواهي اسناد آشكار، علاوه بر ارسال تسليحات، كمك‌هاي بلاعوض مالي و تحويل نفت مجاني و... شامل اعزام نيروي نظامي براي سركوب مخالفان نيز بوده است. ادعاي آل سعود درباره «يمن» كه با عنوان «متحد استراتژيك» از آن ياد مي‌كند، در حالي است كه اين رژيم، خود يك حاكميت تحميلي و دست‌نشانده است كه با حمايت انگليس در سرزمين مقدس حجاز شكل گرفته و بعدها تحت حمايت مشترك آمريكا و انگليس به حيات خود ادامه داده است. از اين روي واژه «متحد استراتژيك» كه دولت عربستان براي توضيح رابطه اين كشور با «يمن» به كار مي‌برد، در فرهنگ سياسي و روابط بين‌الملل، معنا و مفهوم قابل قبول و شناخته شده‌اي ندارد زيرا يك دولت دست‌نشانده در جايگاه و موقعيتي نيست كه در انتخاب متحدان استراتژيك خود از استقلال رأي برخوردار باشد، اين تصميم برعهده كانون سياسي و قدرت فراتري است كه دولت دست‌نشانده را تحت اراده و مديريت دارد. به بيان ديگر بايد گفت؛ «يمن» متحد استراتژيك عربستان نيست بلكه اين اتحاد از كانون ديگري براي دولت عربستان تعريف شده و به اجرا درآمده است.

يمن اما، نه متحد استراتژيك حكومت حجاز، بلكه پاشنه‌آشيل رژيم آل سعود است و امروزه انقلاب اسلامي و برخوردار از حمايت ميليوني مردم مسلمان يمن -نظير انقلاب اسلامي در ايران- نهايتاً همين پاشنه آشيل را نشانه رفته است و نگراني مشترك رژيم آل سعود و آمريكا و متحدانش دقيقاً از اين نقطه ريشه مي‌گيرد و همه نشانه‌ها حكايت از آن دارند كه نوبت سقوط به رژيم آل سعود رسيده است و امروزه حاكميت تحميلي اين خاندان بر سرزمين مقدس حجاز در چند قدمي نقطه پايان خود قرار دارد. يمن، با انقلاب اسلامي در حال وقوع از يكسو و كمانه كردن تروريست‌هاي اجاره‌اي كه دلارهاي آل سعود در پيدايش آن نقش اصلي را داشته است، از سوي ديگر، حكومت عربستان را به فروپاشي تهديد مي‌كنند.

و... در اين باره گفتني است؛

1- يمن، سرزميني كهن با سابقه‌اي درخشان در تاريخ اسلام است و تاكنون شخصيت‌هاي برجسته و نقش‌آفريني از اين سرزمين برخاسته‌اند. مالك اشتر نخعي سردار بزرگ سپاه اميرالمؤمنين عليه‌السلام، عمار ياسر كه حضرت امير(ع) بعد از شهادت ايشان نيز با تأسف «اين العمار» مي‌گفت و فقدان آن بزرگوار را ضايعه‌اي بزرگ مي‌دانست، «اويس قرني» كه رسول‌‌خدا(ص) را ناديده، عاشق و شيفته بود و... از جمله بزرگان برخاسته از يمن بوده‌اند و گفتني است كه سيد حسن نصرالله، رهبر مقتدر و هوشمند و حيات‌آفرين حزب‌الله لبنان نيز تبار يمني دارد. مردم يمن به ايمان قوي، سخت‌كوشي، و فداكاري شهرت دارند و استقامت و از جان گذشتگي آنان در ميدان‌هاي نبرد، زبانزد اعراب است. به عنوان مثال در تابستان 1383- 2004- در نخستين جنگي كه ميان الحوثي‌ها و ارتش مجهز عربستان كه براي سركوب آنان به يمن اعزام شده بود، اتفاق افتاد، 300تن از رزمندگان الحوثي، ارتش مجهز آل سعود را شكست داد، و وادار به عقب‌نشيني كردند. تعداد رزمندگان الحوثي در سال 1388- 2009- يعني 5 سال بعد، به صدها هزار رسيده بود كه امروزه با پيوستن ساير قبايل و جمعيت‌هاي يمن، جمعيتي ميليوني را تشكيل مي‌دهند.

يمن در ضلع جنوبي عربستان و در موقعيت سوق‌الجيشي حساس و برجسته‌اي قرار دارد. اين كشور، داراي دو ساحل استراتژيك است. ساحل غربي در كرانه درياي سرخ و ساحل جنوبي در درياي عرب. جمعيت يمن 25 ميليون نفر است كه به تنهايي از تمامي كشورهاي حاشيه خليج فارس افزون‌تر است. از جمعيت 25 ميليوني يمن، بين 10 تا 11 ميليون آنها اهل‌تسنن و با مذهب شافعي هستند كه به مكتب اهل بيت ارادت ويژه دارند و همواره از رژيم وهابي آل سعود نفرت داشته‌اند، شمار اندكي از اهل يمن، يهودي و مسيحي و بقيه كه اكثريت مردم يمن را تشكيل مي‌دهند، شيعه‌زيدي هستند كه بسياري از آنان به شيعه 12 امامي پيوسته و يا گرايش دارند. «الحوثي»ها در اين طيف تعريف مي‌شوند و امروز نه فقط تمامي زيدي‌هاي يمن، بلكه اكثريت قريب به اتفاق جمعيت شافعي نيز رهبري عبدالمالك الحوثي را پذيرفته‌اند. عبدالمالك الحوثي برادر حسين الحوثي، رهبر پيشين الحوثي‌هاست كه در جنگ 2004-1383- با ارتش آل سعود به شهادت رسيد. از ويژگي‌هاي امروز يمن كه به ويژگي حزب‌الله لبنان شباهت فراواني دارد، اين كه عبدالمالك الحوثي، با صداقت آميخته به شجاعت و تدبير خود توانسته است، قوميت‌هاي يمن را به يك «ملت» تبديل كند.

به طوري كه امروزه با جرأت مي‌توان گفت مردم يمن به يك ملت يكپارچه با اعتقاد راسخ به تغيير دولت دست‌نشانده كنوني و برپايي يك دولت و حاكميت مردمي- بخوانيد اسلامي- تبديل شده‌اند و حال و هوايي نظير ماه‌هاي منتهي به انقلاب اسلامي در ايران را شكل داده‌اند. ملت يكپارچه‌اي كه رهايي سرزمين يمن از سلطه غرب و حاكمان دست‌نشانده را به عنوان يك باور و تكليف ديني دنبال مي‌كنند و بارها نشان داده‌اند كه تحت هيچ شرايطي حاضر به عقب‌نشيني از خواسته الهي خود نيستند.

يكي از ويژگي‌هاي انقلابيون يمن كه آمريكا و رژيم دست‌نشانده آل‌‌سعود را به وحشت انداخته و نگراني خود را از اين ويژگي پنهان نمي‌كنند، دشمني سرسختانه انقلابيون با وهابي‌ها و تكفيري‌هاست تا آنجا كه مقابله با داعش و تكفيري‌ها يكي از شعارهاي اصلي در تظاهرات و اجتماعات ميليوني آنهاست.

بديهي است كه حاكميت مردم يمن بر سرزمين خود با توجه به ويژگي‌ها و باورهاي نهادينه شده در آنها كه به آن اشاره شد،‌ نظام ژئوپليتيك حاكم بر منطقه را به گونه‌اي جدي نه فقط دستخوش تغيير بلكه از اساس دگرگون مي‌كند و در اين ميان رژيم آل سعود اولين رژيم دست‌نشانده منطقه است كه تاوان دشمني با ملت‌هاي مسلمان و مخصوصاً، خون‌هاي به ناحق ريخته شده مردان و زنان و كودكان مظلوم در سوريه، عراق و نيز، غزه را پس خواهد داد.

2- رژيم آل سعود با چالش جدي ديگري نيز روبروست و آن كمانه كردن اقدامات وحشيانه تروريست‌هاي اجاره‌اي داعش است كه خود به شرح جداگانه‌اي نياز دارد و در اين وجيزه تنها مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه رژيم سعودي از يك سو هزينه سنگين تأمين تسليحاتي و تداركاتي و مخارج جاري تروريست‌هاي اجاره‌اي داعش را برعهده گرفت و حتي تعداد فراواني از محكومان به اعدام و حبس‌هاي طويل‌المدت را با اين شرط كه به تروريست‌هاي داعش بپيوندند،‌از زندان آزاد كرد و از سوي ديگر با اين توهم كه داعش در سوريه و سپس عراق به موفقيت‌هايي دست خواهد يافت، حمايت تسليحاتي و مالي خود از تروريست‌هاي اجاره‌اي را نه فقط پنهان نكرد، بلكه با حضور در نشست‌هاي به اصطلاح دوستان سوريه و... بر اين حمايت تأكيد نيز ورزيد. امروزه اما، تروريست‌هاي اجاره‌اي داعش علاوه بر شكست در سوريه، در عراق نيز زمين‌گير شده و در حال قلع و قمع هستند.

نكته‌اي كه در اين ميان قابل توجه است، آن كه، تروريست‌هاي داعش، ملغمه‌اي از سه طيف هستند، سركردگان كه وابستگي آنها به مثلث غربي، عبري و عربي پنهان نيست گروه دوم را جنايتكاران حرفه‌اي تشكيل مي‌دهند، اين دو گروه مي‌دانند كه به مزدوري وارد ماجرا شده‌اند. اما طيف سوم، فريب خوردگاني هستند كه با شستشوي مغزي و تبليغات شبه ديني مفتي‌هاي وهابي به ميدان فرستاده شده‌اند، كابوسي كه امروزه برخي از كشورهاي غربي و رژيم آل سعود را به وحشت انداخته است، واكنش همين طيف اخير است. زيرا، آدرس و مشخصاتي كه از «دشمن» به اين طيف داده شده، دقيقاً با سردمداران و عوامل رژيم آل سعود انطباق دارد و سعودي‌ها از اين وحشت دارند كه طيف مورد اشاره بعد از ناكامي در مأموريت تحميلي و خروج از چنبره فريبي كه براي آنان ساخته شده بود، به سوي دشمنان واقعي بازگردند حركت معكوسي كه از هم اكنون نشانه‌هاي آن را مي‌توان ديد.

و بالاخره، آسياب به نوبت مي‌چرخد و حالا نوبت به آل سعود رسيده است.

حسين شريعتمداري

اول ** س.ن1744
۰ نفر