۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۲۲
کد خبر: 81297882
T T
۰ نفر
گل به خودي اصلاح طلبان

تهران- ايرنا- روز گذشته اصلاح طلبان شوراي شهر در حالي اين كرسي مشورتي را به اصول گرايان واگذار كردند كه برخي از گزارشات نشان مي‌دهد تعدادي از اعضاي اصلاح طلب شوراي شهر برخلاف قرارهاي پيشين عمل كرده و راي خود را به حساب اصول گرايان واريز كردند.

روزنامه 'ابتكار' با عنوان نخست 'گل به خودي اصلاح طلبان' در صفحه اول افزود: ضمن اينكه عملكرد احمد مسجدجامعي، در يك سال گذشته نيز نتوانسته بود چندان رضايت بخش باشد كه آراي خاكستري را جلب كند. صبح ديروز جلسه شوراي شهر براي انتخاب هيات رئيسه برگزار شد. بعد از هفته‌ها بحث و اظهار نظر درباره كرسي رياست بالاخره در جلسه ديروز راي گيري انجام شد و مهدي چمران توانست با جلب 18 راي از 31 راي اعضاي شوراي شهر به صندلي رياست دست يابد. رقابت براي كرسي رياست بين مهدي چمران و احمد مسجد جامعي بود، احمد مسجد جامعي كه دور قبل با 16 راي و تنها با اختلاف يك راي به عنوان رئيس انتخاب شد در راي گيري ديروز سه راي از شانزده راي خود را از دست داد. چمران كه سابقه رياست بر شوراي شهر دوم و سوم را داشت به عنوان دومين رييس شوراي شهر چهارم انتخاب شد و سال نهم رياست بر شوراي شهر را با يك سال وقفه آغاز خواهد كرد. هشت سال قبلي رياست چمران با جنجال‌هايي مانند تبديل شدن شوراي شهر و شهرداري تهران به سكوي پرتاب احمدي نژاد، گسترش تهران تا نزديكي قله‌هاي اطراف شهر و قرارداد‌هاي كلان شهرداري با نهاد‌هاي نظامي همراه بود. عباس جديدي بعد از پايان جلسه در حالي كه مانند سال‌هاي كشتي گيري با تني عرق كرده جلو دوربين‌ها ظاهر شده بود درباره اين انتخاب گفت: آقاي چمران به خاطر حسن مديريت هشت ساله دوباره انتخاب شدند، وي كه با سوال‌هاي متعددي روبرو شده بود ترجيح داد محل را ترك كند و جوابي به سوال‌ها درباره مقايسه مديريت احمد مسجد جامعي و چمران ندهد. بعد از پايان راي گيري، در چهره افرادي مانند مختاباد و شجاع پوريان مي‌شد ديد كه اصلاح طلبان انتظار چنين نتيجه اي را نداشتند، و از چهره خندان و بي قرار كاشاني

(مديرعامل سابق پرسپوليس) كه درحال رفت و آمد بين صندلي خودش و صندلي چمران بود و نوع تسبيح چرخاندن حاج حسين رضا زاده و لبخند‌هاي الهه راستگو و چهره متفكر احمد دنيامالي، كه احتمالا به اينكه اين انتخاب چقدر قاليباف را خوشحال خواهد كرد فكر مي‌كرد، مي‌شد فهميد كه اصولگرايان شوراي شهر چقدراز نتيجه راضي هستند. احمد مسجد جامعي مثل هميشه شوخ طبعي نشان داد، او كه براي آخرين بار روي صندلي رياست شورا نشسته بود، از كاركنان خدمات، آشپزخانه و نگهبان‌هاي شوراي شهر تشكر ويژه كرد. وي همچنين با ورود به ميان كلام كاشاني كه درحال تمجيد از وي بود، خواست كه اين ابراز لطف را متوقف كند. علي صابري عضو شوراي شهر تهران كه شب پيش از روز راي گيري در اثر تصادف به بيمارستان منتقل شده بود با برانكارد و به همراه تكنيسين آمبولانس به شورا آمد. سايت خبري شوراآنلاين در خبري مدعي شد كه احتمال دارد سانحه تصادف علي صابري تعمدي بوده باشد، زيرا او تصميم گرفته بوده كه در انتخابات هيات رئيسه راي خود را به نفع چمران به گلدان بيندازد؛ صابري در پايان جلسه ضمن تكذيب اين خبر به نوعي اعلام كرد كه خود را عضو فراكسيون اصلاح طلبان مي‌داند و به مسجد جامعي راي داده است. الهه راستگو و دنيامالي هم از طريق ليست اصلاح طلبان وارد شورا شدند، اما در روز‌هاي حساس مانند انتخاب شهردار و انتخابات ديروز بر خلاف اعضاي ديگر فراكسيون اقدام كردند و به كانديد‌اهاي رقيب راي دادند. در اين جلسه همچنين مرتضي طلايي توانست با كسب 17 راي بر احمد حكيمي پور كه 14 راي كسب كرده بود، پيروز شود و به اين ترتيب نايب رئيس شورا نيز از جبهه اصولگرايان انتخاب شد.

از بين الهه راستگو، محمد مهدي تندگويان، ابوالفضل قناعتي و هادي ساعي ، قناعتي توانست با 18 راي منشي هيات رئيسه شوراي شهر تهران شود. الهه راستگو توانست با يك رأي بيشتر از محمدمهدي تندگويان پيشي گيرد و با 16 راي در سمت خود به عنوان منشي هيات رئيسه ابقا شود و رضا تقي‌پور با 16 راي بر اسماعيل دوستي با 14 راي پيروز شد. تقي پور به عنوان سخنگوي شوراي شهر تهران باقي ماند. شيباني مسن ترين عضو شوراي شهر كه در طول جلسه خواب آلود به نظر مي‌آمد زودتر از بقيه صحن شورا را ترك كرد. بعد از پايان جلسه دوربين شبكه خبر به هر نحو بود مهدي چمران و احمد مسجد جامعي را كنار هم جلوي دوربين آورد تا تصويري شامل چند جمله كليشه اي از زبان اين دو عضو شوراي شهر براي بينندگان تلويزيون فراهم كند.



* مسجد جامعي آراي چه كساني را از دست داد؟

احمد مسجد جامعي كه سال گذشته با يك راي توانست مهدي چمران را شكست دهد، روز گذشته، مشخص شد سه نفر از كساني كه گفته مي‌شد به وي راي خواهند داد جانب رقيب وي را گرفته و او را به رياست رسانده اند. پيام نو در اين باره نوشته است: از قبل تصور مي‌شد كه راي حافظي و دنيا مالي به سبد مسجد جامعي ريخته مي‌شود، اما در روز راي گيري آنها راي خود را به نفع چمران به سبد انداختند. راي عباس جديدي وحسين رضا زاده كه قبلا تصور مي‌شد به نفع مسجد جامعي قابل تغيير است به سبد چمران ريخته شد. آرايي كه مسجد جامعي و چمران در انتخابات ديروز كسب كردند؛ عبارتند از:

آراء مسجد جامعي:1-احمد مسجد جامعي2-محمد سالاري3- فاطمه دانشور4- احمد حكيمي پور 5- هادي ساعي 6-اسماعيل دوستي7- محمد مهدي تندگويان 8-علي صابري 9-محسن سرخو 10- ولي الله شجاع‌پوريان 11- محمد حقاني12- عبدالحسين مختاباد 13-غلامرضا انصاري.

آراء چمران: 1- پرويز سروري 2 - رضا تقي پور 3- عباس شيباني 4- رحمت الله حافظي 5 - اقبال شاكري6- مهدي چمران7- عليرضا دبير8- حسين رضازاده 9- حبيب كاشاني 10- مرتضي طلايي 11- مجتبي شاكري 12- ابوالفضل قناعتي13- معصومه آباد 14- عبدالمقيم ناصحي15- محسن پيرهادي16- الهه راستگو17- عباس جديدي 18 – احمد دنيا مالي



* سايه سياست بر پارلمان شهري

در حالي كه در يك سال گذشته همواره هم برخي از اصلاح طلبان عضو شورا و هم اصولگرايان بر غير سياسي بودن اين نهاد مشورتي تاكيد كرده بودند، اما صف بندي دو جناح اصلي كشور در انتخاب رئيس شورا و شهردار تهران در يك سال پيش آن را در كانون گمانه زني‌هاي سياسي قرار داد. نامه نيوز در گزارشي در اين باره نوشته است: دوران يك ساله رياست مسجدجامعي، با انتقادهاي گاه و بيگاه به شهردار تهران همراه بود، به ويژه زماني كه شهردار تهران براي افتتاح برخي پروژه‌هاي عمراني خود از اعضاي شوراي شهر تهران دعوت به عمل نمي‌آورد يا زمان افتتاح همزمان با جلسات شهرداري برگزار مي‌شد. رياست وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي اما گويي براي اصول گرايان شورا چندان خوشايند نبود و آنها براي بازگرداندن چمران به صندلي رياست شورا فعاليت‌ هاي خود را آغاز كرده بودند. در مقابل نيز اصلاح طلبان براي حفظ كرسي رياست شورا رايزني‌هاي سياسي را در دستور كار خود قرار داده بودند. تغيير آيين نامه داخلي شوراي شهر و تبديل انتخاب هيات رئيسه شورا از دو سال به يك سال نيز كمك شاياني به اين رقابت سياسي كرده بود. بعد از كش و قوس‌هاي فراوان ميان اعضاي اصول گرا و اصلاح طلب شوراي شهر براي برگزاري انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر بالاخره ديروز اين جلسه برگزار شد و مهدي چمران دوباره به كرسي رياست شوراي شهر تهران تكيه زد. نتيجه اي كه حكايت از آن داشت كه سه راي از آراي مسجد جامعي كاسته و به سبد چمران ريخته شده است. در اين ميان گرچه راي نيروهاي مستقل شورا به ويژه اعضايي كه سابقه ورزشي در كارنامه خود دارند هميشه محل چالش بوده است و جريانات سياسي راست و چپ شورا همواره در تلاش براي نزديك كردن آراي آنها به خود بوده اند، اما بي شك آراي برخي اصلاح طلبان شورا چون الهه راستگو كه بعد از ماجراي انتخاب قاليباف به شهرداري تهران و راي دادن وي به او، در هاله اي از ابهام است، اينكه آيا هجمه اصلاح طلبان به راستگو او را از همراهي با ديگر اصلاح طلبان شوراي شهر در راي دادن به مسجدجامعي دور كرده است يا او همچنان خود را پايبند به سبقه اصلاح طلبي اش مي‌داند؟ حتي آراي برخي ديگر از اعضاي اين جريان مانند دنيامالي كه طي روزهاي اخير زمزمه‌ هاي نزديكي او به قاليباف بالا گرفته هم محل ابهام است.



* دستگرمي انتخاباتي

اصولگرايان در دومين انتخاباتي كه پس از شكست در انتخابات رياست جمهوري تجربه كرده اند، توانسته اند يك بار ديگر خود را پيدا كرده و يكي از سنگرهايي كه پيش از اين از دست داده بودند را بازپس بگيرند. آن‌ها مي‌توانند با شبيه سازي شرايطي كه به انتخاب شوراي دوم و انتخاب 'محمود احمدي نژاد' به شهرداري تهران، انجاميد، خود را در آستانه بازپس گيري سنگرهاي ديگري ببينند، به خصوص كه انتخابات مجلس دهم از هم اكنون حساسيت‌ها را برانگيخته است. از آن سو اصلاح طلباني كه اكنون در كنار و يا در درون دولت اعتدال حضور دارند، نيز مي‌توانند از اين شكست عبرتي سازند، تا در باد اقبال عمومي مردم به آن‌ها در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته نخوابند و بدانند كه حريف يك شكست خورده جدي است كه تنها به پيروزي مي‌انديشد. اين صف آرايي مي‌تواند يك دستگرمي انتخاباتي براي دو جناحي باشد كه وزن كشي مهم براي مجلس دهم را پيش رو دارند.



* واكنش چهره‌هاي اصولگرا

اين پيروزي سبب شد تا چهره‌هاي اصولگرا نسبت به آن واكنش نشان دهند و آن را الگويي مناسب براي پيروزي در انتخابات مجلس بشمارند. يك نماينده اين جريان در مجلس گفت: بي‌ترديد اگر اصولگرايان همانند انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر عمل كنند، در آينده موفقيت‌هاي بزرگتري كسب خواهند كرد. كوثري نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه اصولگرايان در آينده سياسي خود بايد انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر را الگو قرار بدهند، تصريح كرد: نيروهاي ارزشي و انقلابي بايد اختلافات جزئي را كنار گذاشته و حول محور ارزش‌هاي انقلاب اسلامي به وحدت بيشتر فكر كنند. نماينده مردم تهران با بيان اينكه مردم اصولگرايان و نيروهاي انقلابي را قبول دارند اما در انتخابات رياست‌جمهوري وقتي ديدند اين‌ها حاضر نيستند به نفع يكديگر ايثار كنند، دل‌زده شدند، تاكيد كرد: اصولگرايان و نيروهاي ارزشي بايد فرهنگ ايثار و از خودگذشتگي را سرلوحه كار خود قرار دهند؛ در انتخابات رياست‌جمهوري اگر دوستان به وعده‌هايي كه مردم داده‌ بودند عمل مي‌كردند و به وحدت مي‌رسيدند قطعا نتيجه چيز ديگري بود. الياس نادران نيز در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به انتخاب مهدي چمران به رياست شوراي شهر تهران، انتخاب وي را حاصل اتحاد و وحدت جناح اصولگرا دانست و گفت: به اعتقاد بنده لازم است كه اعضاي شوراي شهر تهران در يك سال آينده اختلافات جزئي را كنار بگذارند و به منافع بلندمدت مملكت و شهر تهران بيشتر توجه كنند. اين فرصت خدمت‌گذاري به آقاي چمران داده شده است.وي با بيان اينكه تمامي اعضاي شوراي شهر نبايد به حاشيه‌ها توجه كنند و مسائل بلند مدت و اصولي را مدنظر قرار دهند، افزود: به طور قطع انتخاب چمران حاصل وحدت اصولگرايان است كه بايد در يك سال آينده با توجه به مسائل اصلي شهر تهران و حل مشكلات اين كلان‌شهر، اين وحدت حفظ شده و در انتخابات‌هاي بعدي ملاك نظر قرار گيرد. نماينده مردم تهران در مجلس خاطر نشان كرد: استفاده از تجربيات و حفظ وحدت اصولگرايان براي انتخابات‌هاي بعدي يكي از نكات ضروري است كه بايد نيروهاي ارزشي بيشتر به آن توجه كرده و مدنظر قرار گيرد.

اول**1368**
۰ نفر