۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81295933
T T
۰ نفر

سیف: حذف صفر از پول ملی پس از تك رقمی شدن تورم

۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81295933
سیف: حذف صفر از پول ملی پس از تك رقمی شدن تورم

تهران - ایرنا - رییس كل بانك مركزی گفت: حذف صفر از پول ملی اقدامی است كه باید اتفاق بیفتد و برنامه ریزی لازم برای این اقدام صورت گرفته هرچند بهتر است ابتدا نرخ تورم را تك رقمی كنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ولی الله سیف عصر دوشنبه در حاشیه همایش استانداران در تالار پیامبر اعظم وزارت كشور در جمع خبرنگاران در خصوص حذف صفر از پول ملی با توجه به كاهش نرخ تورم، افزود: هم برای حذف صفر از پول ملی و هم میزان انتشار اسكناس متناسب با شرایط روز برنامه ریزی های لازم در بانك مركزی صورت گرفته است.

وی درباره ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی با توجه به طرح بسته خروج از ضد ركود، گفت: این موضوع یكی از مباحث مورد توجه دولت است و در این همایش نیز از استانداران خواسته شد، لیست بنگاه های اقتصادی نیازمند به سرمایه در گردش كه با صد درصد ظرفیت در مدار تولید قرار دارند را اعلام كنند.

رییس بانك مركزی اظهار داشت: طی بخشنامه ای به بانك ها اعلام شده تا بنگاه هایی با چنین ظرفیت های در اولویت قرار گیرند و در مواردی كه بنگاه ها مشكل شان موضوع سرمایه در گردش نیست نیز مورد بررسی قرار گیرد.

سیف درخصوص آمار تسهیلات ارائه شده در سال جاری نیز گفت: براساس تصمیم گیری های صورت گرفته قرار است 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید ارائه شود كه از این میزان 50 درصد مربوط به حفظ وضع موجود است و 140 هزار میلیارد تومان به پرداخت تسهیلات متناسب با ظرفیتی كه نظام بانكی از آن برخوردار است، می باشد.

وی درباره اولویت ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی نیز گفت: اولویت اصلی ما در سال جاری در زمینه سرمایه گذاری جدید نیست بلكه براساس نیاز بنگاه های تولیدی در زمینه سرمایه در گردش می باشد.

رییس بانك مركزی درخصوص اظهارات دادستان كل كشور مبنی بر ناقص بودن لیست بدهكاران بانكی، گفت: تعامل خوبی میان بانك مركزی و مراجع قضایی وجود دارد و نگاه مثبت این مرجع به كمك نظام بانكی می آید و این همراهی ادامه خواهد داشت.

سیف خاطرنشان كرد: بانك مركزی هر آنچه را كه در زمینه شفاف سازی نیاز باشد، انجام خواهد داد.

رییس بانك مركزی درباره كاهش نرخ قانونی سپرده ها نیز گفت: این نرخ در حال حاضر 13.5 درصد است، و دو درصد در اختیار بانك ها قرار داده شده كه به نظر نمی رسد خیلی كاهش یافته باشد.

سیف اظهار داشت: سیاست بانك مركزی در جهت این است كه بانك ها در جهت ماموریت های سال 93 انجام وظیفه نمایند.

وی درخصوص استقلال بانك مركزی نیز گفت: عملكرد دولت در یك سال گذشته نشان می دهد كه هیچ نگاهی به منابع بانك مركزی ندارد و از جمله پیچیده ترین مسائل در گذشته موضوع مسكن مهر بود كه از حساسیت زیادی برخوردار است.

رییس بانك مركزی اضافه كرد: این برخوردها منجر به استقرار انضباط در بازار پولی و مالی شده است.

اقتصام(3)م.ب/1058/1053**1558
۰ نفر