۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81295643
T T
۰ نفر
جشنواره آش های سنتی نیر فرصتی برای معرفی قابلیت های گردشگری

اردبیل - ایرنا - فرماندار نیر گفت: جشنواره آش های سنتی نیر فرصتی برای معرفی قابلیت های گردشگری این شهرستان است.

اكبر صمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره با شكوه خاصی 14 شهریور ماه در منطقه توریستی بولاغلار نیر برگزار خواهد شد.

وی با بیان این كه شهرستان نیر دارای قابلیت های منحصر بفرد گردشگری است گفت:

استفاده بهتر از این قابلیت ها و به بالفعل درآوردن این استعدادهای بالقوه می تواند رونق بخش گردشگری شهرستان را در پی داشته و برای خیل بیكاران منطقه اشتغال زایی كند.

وی زمان افتتاحیه این جشنواره را 10 صبح روز 14 شهریور ذكر كرد و افزود: در این جشنواره

استاندار اردبیل و تعدادی از نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و آش پزان بیش از 10 استان كشور شركت می كنند.

وی گفت: تلاش می شود با اجرای برنامه های شاد و مفرح فضای عمومی جامعه را تغییر داده و شور و شوق را در بین مردم ساری و جاری كنیم.

وی افزود: در حاشیه برگزاری این جشنواره مراسم و سرگرمی های مختلف از جمله بازی های بومی و محلی ، اجرای موسیقی محلی و سرود پیش بینی شده است.

شهرستان نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل است.

این منطقه با آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان شهرستان نیر در 35 كیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.

نیر از طرف شمال به مشگین شهر ، از جنوب به شهرستان كوثر (گیوی) ، از شرق به بخش مركزی هیر اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی كورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی كه در بافت مركزی شهر ، بقعه كورائیم در روستای كورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در 40 كیلومتری نیر ، كاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 كیلومتری غرب در كنار جاده قدیم نیر ، سراب ، دهكده های صخره ای اباذر ، گلستان با فضاهای معماری خاص در 5/9 كیلومتری جنوب نیر ، غار فرهاد یا فرهاد كهلی در 17 كیلومتری غرب نیر ، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج كیلومتری غرب نیر ، سنگ افراشته های دوران باستان در 17 كیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو 53 كیلومتری جنوب شرقی نیر ، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در 10 كیلومتری جنوب نیر ، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در 12 كیلومتری شمال شرق نیر ، استخر و دژ بوینی یوغون در دهكده كورعباسلو ، چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در یك كیلومتری شمال نیر قرار دارد و این محل همراه با گیاهان بومی همچون بولاغ اوتی (آب تره) و امكانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان بشمار می رود.

همچنین آب معدنی قینرجه در شش كیلومتری غرب نیر و كنار جاده نیر به سراب ، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت كیلومتری غرب نیر ، چشمه دیب سیز گول در چهار كیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات كوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر كه به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد ، چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار كیلومتری جنوب نیر ، سد مخزنی یامچی در پنج كیلومتری شهرستان نیر و در كنار روستای یامچی سفلی ، دهكده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه- بوشلو) در پنج كیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است.

7116/594/530