۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81294389
T T
۰ نفر

مروری بر آخرین تحولات یمن

۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81294389
مروری بر آخرین تحولات یمن

تهران - ایرنا - اعلام آمادگی رییس جمهوری یمن برای گفت وگو با القاعده و كشته شدن چند تن از تروریست های القاعده در درگیری استان 'حضرموت' این كشور از مهم ترین اخبار مربوط به یمن است.

*اعلام آمادگی رییس جمهوری یمن برای گفت و گو با القاعده

رییس جمهوری یمن اعلام كرد كه آماده مذاكره با شاخه شبكه القاعده در شبه جزیره عربستان است.

'منصور هادی' دیروز (شنبه) در نشستی ملی كه به منظور بحث درباره حل و فصل مسایل امنیتی این كشور برگزار شد، شرط كرد كه اگر همه جنگجویان غیریمنی خاك این كشور را ترك كنند، با شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان وارد مذاكره خواهد شد.

اظهارات رییس جمهوری یمن در شرایطی صورت می گیرد كه درگیری های خونین میان ارتش و افراد مسلح وابسته به شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان هم چنان ادامه دارد.

یمن از سال 2011 و به دنبال اعتراض های مردمی گسترده كه به سرنگونی حكومت 33 ساله 'عبدالله صالح' منتهی شد، در دوره گذار سیاسی به سر می برد.



*حوثی های یمن بیانیه شورای امنیت را محكوم كردند

حوثی های یمن ضمن محكوم كردن بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتهامات وارده از سوی این شورا درباره كارشكنی در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی در یمن و تشدید اقدامات مسلحانه علیه دولت را رد كردند.

حوثی ها بار دیگر با یادآوری درخواست هایشان مبنی بر كنارگیری دولت، بازنگری در تصمیم افزایش بهای سوخت وعدم توجه به هر تهدیدی، روز یكشنبه با صدور بیانیه ای به بیانیه شورای امنیت واكنش رسمی نشان دادند.

حوثی ها دراین بیانیه از برپایی تظاهرات در صنعا و چادر های تحصن در ورودی های پایتخت به عنوان یك انقلاب مردمی نام بردند.



*درخواست تركیه از گروه های سیاسی یمن برای حل بحران سیاسی

وزارت خارجه تركیه، از گروه های سیاسی یمن خواست تا به موفقیت روند گذار سیاسی و حل بحران این كشور كمك كنند و از اقداماتی كه می تواند به این روند لطمه بزند، بپرهیزند.

در بیانیه وزارت خارجه این كشور، ضمن ابراز خشنودی از پیشرفت های روند گذار سیاسی در یمن، آمده است: اخیرا برخی اقدامات مغایر با توافقات كنفرانس گفت و گوی ملی یمن موجب نگرانی درباره احتمال بی ثباتی در این كشور شده است.

این وزارتخانه اعلام كرد كه از گام های دولت صنعا در جهت حل بحران سیاسی یمن حمایت می كند.



*درگیری ها در یمن 10 كشته برجا گذاشت

اخبار رسیده از صنعا، از درگیری حوثی ها با نیروهای دولت مركزی یمن حكایت دارد، درگیری میان شبه نظامیان دولتی و ارتش یمن با حوثی ها روز شنبه دست كم 10 كشته بر جا گذاشت.

ده ها هزار تن از حامیان حوثی ها از حدود دو هفته پیش اقدام به تجمع در حومه صنعا پایتخت برای اعمال فشار بر دولت برای كناره گیری و لغو تصمیم خود مبنی بر حذف یارانه مواد سوختی كردند.

در پی تلاش روز شنبه حوثی ها برای تسلط بر جاده ارتباطی صنعا با استان های 'مارب'، 'شبوه' و 'حضرموت' در جنوب این كشور كه بیشترین نفت یمن از این مناطق تامین می شود، همچنین مقاومت ارتش و نیروهای كمكی در برابر این گروه معترض 11 نفر از حوثی ها دستگیر شدند.

مقام های نظامی یمن روز شنبه نیز اعلام كردند كه در درگیری ها میان نیروهای ارتش و شاخه سازمان القاعده در جنوب این كشور، دست كم 13تروریست و 4 نظامی كشته شده اند.



*اردن اتباع خود را از سفر به یمن برحذر داشت

با توجه به افزایش اعتراض های ضددولتی و احتمال تشدید درگیری معترضین با نیروهای دولتی یمن، وزارت خارجه اردن ضمن برحذر داشتن اتباع خود از سفر به یمن، از اردنی های مقیم این كشور خواست تا مراتب احتیاط را رعایت كنند.

وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه ای از شهروندان اردنی خواست سفر خود به یمن را به دلیل اوضاع ناامن این كشور لغو كنند.

مخالفان دولت یمن در روزهای اخیر تظاهرات زیادی در صنعا و دیگر شهرهای یمن به به خاطر ناكارآمدی دولت این كشور به راه انداخته اند و خواستار اصلاحات در یمن به ویژه بركناری دولت این كشور شده اند.

خاورم**7074**1566
۰ نفر