دولت به رغم التهاب ها موفق بوده است/ مردم در انتخابات آتی به سمت اعتدال حركت خواهند كرد

تهران- ایرنا- «نجفقلی حبیبی» فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: دولت به رغم التهاب های سیاسی و تنش ها در بخش های مختلف كشور به ویژه اقتصادی تا حدود زیادی موفق بوده است و توانسته آرامش نسبی بوجود آورد.

وی كه عضو شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها است، در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا تاكید دارد: این آرامش هم خالی از بحث و حدیث نبوده است.

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی همچنین معتقد است: دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری برای مهار تورم انجام داده است و براساس آمارها رشد تورم محدود كرده است اما در مورد ركود هنوز توفیقی نداشته است.

دكتر نجفقلی حبیبی 73 ساله كه پژوهشگر فلسفه اسلامی و فعال سیاسی است از سال 1376 تا 1384 رییس دانشگاه علامه طباطبایی بود.

ماموریت وی اول مهرماه 84 در دانشگاه علامه تمام شد و بعد از آن به محل خدمت خود به دانشگاه تهران رفت، در دانشكده الهیات، گروه فلسفه تا سال 88 تدریس می كرد. 10 روز بعد از انتخابات برای وی حكم بازنشستگی صادر كردند و بازنشسته‌اش كردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب و چهره نام‌آشنای آموزش عالی كشور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا كه به مناسبت 24 مرداد ماه نخستین سالگرد شروع به كار دولت یازدهم انجام شد،

همچنین معتقد است: تندروهای افراطی دیگر نخواهند توانست دیدگاه خود را بر جامعه مسلط كنند و مردم در انتخابات مجلس دهم نیز به سمت اعتدال حركت خواهند كرد.

حبیبی درباره شرایط فرهنگی كشور نیز اظهارداشت: دولت باید با دانشمندان و متخصصان جلسات زیادی بگذارد، بحث كند و فضا را به سمتی ببرد كه دانشمندان و اساتید دانشگاه جرات اظهار نظر داشته باشند.

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره استیضاح كنندگان وزیر علوم می گوید: آنان از تصمیم غلط گذشته دفاع می كنند.

حبیبی افزود: شما كه افرادی عاقل و متدین هستید چگونه راضی می شوید جوان جامعه از درس خواندن محروم شود.

مشروح این گفت و گوی تفصیلی بدین شرح است:

++ ایرنا: ارزیابی شما از فضای كلی جامعه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چیست؟ آیا دولت توانسته فضای التهابی كه در بخش های مختلف كشور بوده به آن پایان دهد و آرامش ایجاد كند؟

- حبیبی: دولت روحانی یك سال است كه زمام امور را رسما به دست گرفته و در حال فعالیت است. در حوزه سیاست داخلی هم كه مشكلات عمده ای وجود داشت تقریبا توانست بسیاری از آنها را آرام كند.

التهاب های سیاسی، تنش ها، بگیر و ببندهایی كه در فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه اقتصادی وجود داشت تا حدود زیادی دولت موفق شده این مشكلات را كنترل و یك آرامش نسبی بوجود آورد البته این آرامش هم خالی از بحث و حدیث نبوده است.

همیشه همه دولت هایی كه سركار می آیند منتقدانی هم داشته اند البته می توانند انتقاد كنند، مراقب رفتار دولت باشند، عمل دولت را نقد كنند اما نباید كارشكنی و تهمت بزنند، فضای كشور را ملتهب كنند.

مشكل اینجاست كه ما هنوز فرهنگ رقابت را در فضای سیاسی پیدا نكرده و هیچگاه با رقبای سیاسی خود (دولت) نتوانستیم به صورت رقیب برخورد كنیم و شروع به اذیت كرده ایم در صورتی كه فرهنگ رقابت در فضای سیاسی كشور باید جا بیافتد كه خیلی كار دارد یعنی این كه یاد بگیریم رقبا باید همدیگر را تحمل كنند نه این كه همدیگر را بكوبند و ضعیف كنند.

دولت در این مدت یك سال همه تلاش خودش را درست در نحوه برخورد با رقبا كه معمولا هم تهمت و هم جنجال به پا می كنند را داشته و با آرامش و خونسردی طوری رفتار كرده كه رقبای سیاسی متوجه شوند كه این گونه انتقادهای تند درست نیست. می توانند نقد و انتقاد كنند، ایراد بگیرند ولی ایرادهای منطقی و درست ولی جنجال و سنگ اندازی و مانع تراشی نباشد به هر صورت از این بابت دولت با آرامش موفق شده است فضا را یك مقدار زیادی از رقبای تندرو سیاسی بگیرد.

دولت باید سعه صدر و تحمل خود را بالا ببرد و با ارشاد و راهنمایی هایی كه می كند جامعه را متوجه به مسایل كند و كاری انجام دهد كه رقبا به جای تلاش برای مانع تراشی، تلاش كنند كه با انتقادهای سازنده می تواند برای كشور مفید باشد به دولت كمك كند.

در مجموع فضای فرهنگی كشور خیلی بهتر و معتدل تر از گذشته شده و تفاوت كرده است اما تا ایده ال برسید خیلی كار دارد.



**دولت در تلاش است با روش های علمی تورم را مهار و كنترل كند

++ ایرنا: زمانی كه آقای روحانی دولت را تحویل گرفت، كشور از نظر اقتصادی دارای مشكلات فراوانی بود و ما دچار تحریم های شدید بودیم و همچنین آقای روحانی گفت ركود و تورم را از می برد و اقتصاد را رونق می دهد، آیا توانسته در مدت یك سال به شعارهایی كه داده جامع عمل بپوشاند و موفق شود.

- حبیبی: انجام دادن این كارها در طول یك سال كار بسیار سختی است. البته دولت برای موفق شدن در از بین بردن ركود و متوقف كردن رشد تورم باید تلاش زیادی انجام دهد و همچنین با چند مساله مواجه است.

آقای روحانی با شعار اعتدال آمد و همه آدم هایی را كه به قولی معتدل بوده اند در كابینه خود دور هم جمع كرد. خب تا با همدیگر هماهنگ شوند، كمی زمان می برد و این یكی از مشكلاتی است كه دولت باید خیلی روی این موضوع كار كند، این كه با هم همكاری می كنند كافی نیست. باید سعی كند كه فكر آنها به هم نزدیك و با هم مانوس شوند.

مساله دیگر این است كه دولت تلاش خود را كرده است تورم را مهار كند و براساس آمارهایی كه دولت اعلام كرد پیشرفت تورم را كمی محدود كرده است، مثلا اگر قرار بود تورم به 50 درصد برسد دولت توانست در این مدت یك ساله جلوی آن را بگیرد و كمتر از 30 درصد یا پایین تر از آن نگه دارد، نه این كه خود تورم كاملا ریشه كن شده باشد چرا كه چنین چیزی به این زودی ها اتفاق نمی افتد چون عوامل متعددی را لازم دارد. بنابراین دولت در مهار تورم مقداری موفق بوده است اما چون همچنان گرانی اتفاق می افتد خیلی به چشم مردم نمی آید.

آنهایی كه متخصص هستند می فهمند كه تورم مهار شده است ولی عامه مردم با این اصطلاحات مانوس نیستند. عامه مردم با جیب خود و خرجی كه می كنند مثلا سیب زمینی گران شده، پیاز گران شده چون هر روز با آن سروكار دارند درك مهار تورم برای آنها سخت است و معمولا از گرانی گلایه می كنند.

به هر صورت دولت در تلاش است كه با روش های علمی كه در اختیار دارد پیش رفته و تورم را مهار و كنترل كند و تا حدودی توفیقاتی هم بدست آورده است ولی باز هم باید تلاش كند.

اما در مورد ركود باید بگویم دولت هنوز توفیقی نداشته است و آن هم دلیل دارد. جریاناتی در اقتصاد كشور ریشه كرده بود كه مفت پول در می آوردند بدون این كه كار كنند، میلیاردها سرمایه اندوختند بنابراین كسانی كه به این روش ها پول درآورده اند نمی خواهند این روش بهم بخورد برای همین مشكلاتی را ایجاد می كنند.

شكل گیری بانك های متعدد از فجایع اقتصادی كشور است و دولت اصلا نتوانسته است در این زمینه كنترلی داشته باشد. هنوز بانكی منحل نشده یا این كه قرار بود بعضی از بانك ها با یكدیگر ادغام شوند این كار انجام نشد.

آنچه كه مشخص است بانك ها در بخش تولید، سرمایه گذاری آن چنانی نكردند و مشكلاتی كه در تولید وجود دارد به رفع آنها كمك نكردند. یكی از نشانه های ساده دیگر از را تبلیغات اقتصادی در تلویزیون و رادیو می توان فهمید كه اقتصاد ما رونق پیدا نكرد چرا كه بیشتر مواد مصرفی یا پفك و چیپس تبلیغ می شود و اصلا در مورد چیز دیگری یا درمورد ماشین آلات صنعتی چیزی نمی بینیم، خوب معلوم می شود كه تولید كارخانه ها به 30 درصد و بقیه ظرفیت خالی است، البته این را هم بگویم كه دولت تلاش می كند این ركود را بشكند و یك تحرك اقتصادی ایجاد كند.

اگرچه دولت، سرمایه داران را تشویق می كند و به آنها هم كمك كرده ولی آنها هنوز اطمینان كافی به دولت ندارند بنابراین سرمایه خود را وارد بازار كار و اقتصاد نمی كنند. سرمایه داران خیلی تحركی برای همكاری با دولت ندارند مگر آن كسانی كه آن زمان میدان نداشتند و آنانی هم كه آن زمان میدان داشتند بیشتر كار دلالی انجام می دادند و با پول بازی می كردند بدون آن كه تولیدی كنند.

سوال اینجا است كه در حال حاضر سرمایه داران چقدر برای تولید سرمایه گذاری می كنند كه كار ایجاد شود و سرمایه تولید كنند؟ متاسفانه سرمایه گذاران هم فقط دنبال این هستند كه از سود، سود كنند مثل بانك ها ربایی كار می كنند بنابراین آثار شكستن ركود اقتصادی و بویژه در تولید صنعت را نمی بینم.

دولت با حسن ظن تمام تلاشش را به كار می برد كه ركود شكسته شود و سرمایه را در فعالیت های اقتصادی و تولیدی بیاورد و در این راستا هم خیلی به سرمایه گذاران كمك كرده به طور مثال به بدهكار بانك ها مهلت داده، به بعضی ها بخشش داده كه آنها دلشان گرم شود و در كار تولید شركت كنند، البته این كار هنوز اتفاق نیفتاده آن هم به این دلیل كه هنوز دولت نتوانسته اعتماد آنها را جلب كند.

اگرچه دولت به سرمایه داران كمك می كند و امكانات می دهد كه بیایند كار كنند و بخش خصوصی را خیلی وارد كار كرده اما بخش خصوصی چقدر اطمینان به این دولت دارد.

واردات به جای تولید یكی دیگر از مشكلاتی است. جنس های «بنجل» وارد بازار می كنند و با قیمت های كلان در كشور می فروشند و رقیبی نیست و همه كارها باند بازی است و پول های مفتی به دست می آید حالا فكر می كنید كه بخواهند دل بكنند و برای آینده كشور دل بسوزاند و به دولت كمك دهند. دولت باید كمی سخت گیرانه تر با این سرمایه گذاران و بخش خصوصی برخورد كند.



**فضا برای فعالیت احزاب و گروه های سیاسی قابل مقایسه با گذشته نیست

++ایرنا: فضای فرهنگی جامعه به ویژه در دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می كنید؟

- حبیبی: دولت باید با دانشمندان و متخصصان جلسات زیادی بگذارد، بحث كند و فضا را به سمتی ببرد كه دانشمندان و اساتید دانشگاه جرات اظهار نظر داشته باشند.

اساتید و نخبگان دانشگاهی خیلی نظر نمی دهند، می ترسند مانند گذشته با آنها برخوردهایی شود و دوباره گرفتار شوند. دولت باید تلاش كند تا اعتماد این مجموعه ها را به خود جلب كند تا بیایند وارد بحث شود.

آقای روحانی از استادان دانشگاه خواست و گلایه هم كرد كه چرا به دولت كمك نمی كنند؟ خب چرایی اش را باید در فضای فرهنگی بیرون دید. اساتید می گویند ما می آییم دوباره فردا دچار دردسر می شویم همانطور كه قبلا هم دچار مشكل شدیم و با وجود روی كار آمدن دولت یازدهم و باز شدن فضای سیاسی، ولی فضای قبلی آنچنان در دانشگاه ها متاسفانه تغییر نكرده است.

چرا فضا تغییر نكرده است؟ برای این كه در دوره های قبل آمدند مواردی را در دانشگاه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردند و به تثبیت رساند و جلوه قانونی به آن دادند بنابراین تا آنها را عوض نكنند یا لغو نشود، هیچ تغییری در دانشگاه ها اتفاق نمی افتد و مشكلات وجود دارد. خب استادها هم نگرانند. با چه جراتی بیایند در حالی كه قدرت و اهرم های كنترل كننده دست جریان های فكری است كه متاسفانه از قبل است.

البته با همه این حرف ها كه دانشگاه ها هنوز دچار مشكل اند و دائما به آن تهمت می زنند ولی كار علمی در حال پیش رفت است و آدم های صاحب استعدادهای خوب در حال جذب.

در مجموع فضای فرهنگی كشور خیلی بهتر و معتدل تر از گذشته شده و تفاوت كرده است اما تا ایده ال برسید خیلی كار دارد. نگاه كنید به 8 سال گذشته و سختی هایی كه با وضع قوانین تحمیل شده است تا این قوانین نادرست حل نشود نمی توانید مسایل دیگر را حل كنید.



**فضا برای فعالیت احزاب بازتر شده است

++ ایرنا: فعالیت های احزاب و گروه های سیاسی و سازمان های مردم نهاد را چگونه ارزیابی می كنید؟

- حبیبی: سازمان ها و احزاب زیاد هستند و می خواهند فعالیت كنند اما متاسفانه در فعالیت های آنها هم لنگی وجود دارد به طور مثال خانه احزاب را توجه كنید. در دولت قبل ریختند، درخانه احزاب را بستند و تمام اسناد را بردند و دیگر هم تحویل ندادند.

قرار شد در دولت جدید شورای مركزی احزاب خانه احزاب را راه بیاندازد ، انتخابات انجام دهند و گروه جدید كار را شروع كنند ولی هنوز یك سال كه از عمر دولت می گذارد نتوانسته خانه احزاب را تحویل احزاب دهند، چون جریان های مخالف كه خانه احزاب را به این روز گشانده اند نفوذشان بیشتر است و این یكی از نمونه هایی كه دولت نتوانست حل مشكلش را حل كند.

به هر صورت فضا برای فعالیت بازتر شده یعنی فضا برای فعالیت احزاب و گروه های سیاسی خیلی بازتر شده و قابل مقایسه با قبل نیست. فضا امن و هم آرام شده است و باید به ملت دعا كرد كه با این انتخابات و روی كار آوردن چنین دولتی موفق شدند فضای قبلی را بشكنند البته احزاب هم با وجود آمدن چنین شرایطی باید تلاش بیشتری كنند.



**بیشترین اعضای دولت روحانی از گروه های مختلف سیاسی است

++ایرنا: چرا احزاب در كشور ما نهادینه نمی شود مشكل كار كجا است كه بعد از 35 سال از انقلاب می گذرد و انتخابات زیادی را پشت سر گذاشتیم، ولی انتخابات خیلی حزبی نبوده به ویژه انتخابات ریاست جمهوری؟

- حبیبی: بله انتخابات در كشور ما یك شكل عجیب و قریب دارد و نمی توان گفت كه 100 در صد اصلا حزب نبوده چرا كه در دوران برگزاری انتخابات دهها گروه و جبهه تشكیل می شود و این نشان می دهد كه انتخابات بدون جریان اجتماعی حزبی شكل نمی گیرد برای همین عده ای دور هم جمع می شوند انتخابات كه تمام می شود یك دفعه این جبهه ها و حزب ها می میرند. صدها حزب می آیند انتخابات شكل می گیرد بدون این كه مجوز قانونی گرفته باشند، كار و فعالیت می كنند و انتخابات تمام شد گم می شوند كه البته این كار خیلی وحشتناكی است.

در مورد این موضوع كه چرا بعضی احزاب فصلی هستند و نزدیك انتخابات پیدا و تمام كه شد ناپدید می شوند، خیلی كار و فكر شده است كه مقداری از آن به قوانین كشور و مقداری هم به فضای فرهنگی سیاسی بازمی گردد، یعنی نظام ما نظام جمهوری اسلامی ایران است هم جمهوری دارد و هم اسلامی. عده ای وقتی مصلحتشان ایجاب می كند به جمهوری توجه می كنند در انتخابات همه می آیند. جبهه و گروه تشكیل می دهند و آنجا می شوند جمهوری.

انتخابات تمام می شود و هركدام كه به آن جایی كه هدفشان بود رسیدند، بعد از آن می خواهند پست و مقامی را كه دارند حفظ و نگه دارند اینجا دیگر به جمهوری كاری ندارند البته به هیچ چیز دیگری كاری ندارند حتی به اسلامی بودنش هم كاری ندارند و اسلام را فقط فریادش را می كشند.

مشكلات از اینجا شروع می شود كه هركس تفسیر خود را از جمهوری اسلامی ایران ، ولایت فقیه دارند كه این تفسیرها غلط است. جمهوری اسلامی ایران یك قانون اساسی دارد كه در آن اركانش ولایت فقیه، جمهوریت نظام و اسلامیت هم هست و ولایت فقیه اش هم مبین اسلامیت اش است و هم حافظ جمهوریتش.

وقتی كه حزب در ایران تشكیل می شود قاعده اش این است هم باید اسلام را و هم باید جمهوریت را یعنی قانون اساسی قبول كرده باشد و قانون اساسی هم بر این موارد استوار است، بنابراین زمانی كه این اتفاق نیفتد و هر طور كه مصلحتشان ایجاد می كند عمل كنند و آن طور كه دلشان می خواهد اسلام را سلیقه ای تفسیر می كنند مشكل پیش می آید و نمی توانند اعتماد سازی كنند و این باید حل شود تا زمانی كه هركس برای مصلحت نظام و مردم كار نكند، ماندگار نخواهد ماند برای همین است كه احزاب ما نتوانستند موفق عمل كنند.

دولت قبل را یادمان است كه به كمك همین احزاب روی كار آمد بعد كه بر قدرت تسلط و مسلط شد اعلام كرد كه نه؟ چه حزبی، چه كشكی من با هیچ حزبی بیرون نیامدم مثل این كه خودش آن قدر نفوذ داشته توانسته از سراسر كشور رای جمع كند. همه می دانند كه این مزخرف ترین و بی پایه ترین حرف است. اصلا امكان ندارد كه تنها بتوان كاری انجام داد حتی آن كسی هم كه شناخته شده باشد باز هم نمی تواند این همه رای از سراسر كشور جمع كند.

به هر صورت باید در كشور چند حزب قوی داشته باشیم كه متاسفانه نداریم و در قانون اساسی ما هم این طور تعریف نشده كه دولت بین حزب ها تقسیم شده باشد و هر حزبی كه بیشترین رای كسب كرد مسوولیت دولت را به دست بگیرد. ولی در عین حال در قانون اساسی برای فعالیت احزاب هم قانون تعریف شده است یعنی هر گروهی رای بیشتر آورد افراد آنها دولت را تشكیل می دهند بدون آن كه اسمشان باشد و همیشه اینطور بوده است. بیشترین اعضای كابینه آقای روحانی از گروه های سیاسی تشكیل شده است كه در جریان انتخابات از ایشان حمایت كردند و این هم طبیعی است.



** اعمال محدودیت در فعالیت های سیاسی بسیار خطرناك است

++ ایرنا: طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی كه در مجلس است و با واكنش احزاب روبرو شد چرا كه این طرح را ضد فعالیت احزاب دانستند و مجلس هم برای بررسی بیشتر این طرح را مسكوت گذاشته است، ارزیابی شما چیست؟

- حبیبی: سامان دادن به نحوه فعالیت احزاب و سازمان دادن به آن خوب است و به طور قطع ما نمی خواهیم مثل كشورهای اروپایی یا غربی هرطوری حركت و عمل كنیم. ما می خواهیم احزاب تابع قانون اساسی باشند یعنی جمهوریت نظام و اسلامیت نظام را بپذیرند اما دیگر این قدر هم گرفتاری ایجاد كردن نباید باشد.

طبق قانون اساسی برگزاری راهپیمایی آزاد است ولی بیاییم صد قید برایش بگذاریم این یعنی بستن، یعنی حزب نمی تواند فعالیتی داشته باشد. نظام باید فعالیت های حزبی را تسهیل كند نه اینكه فعالیت ها را محدود كند. نظام سیاسی ایران كه مجلس برای آن می خواهد قانون بگذارد كوشش كند كه حركت را برای احزاب كه همان مردم هستند آسان تر كند نه یك كاری كند كه این اتفاق نیفتد چرا كه اگر فعالیت های سیاسی محدود شود بسیار خطرناك است و كم كم نظام منتهی به نظام دیكتاتوری می شود.

به هر صورت قانون نحوه فعالیت احزاب باید به گونه ای باشد كه بتوانند راحت ولی در چارچوب قانون اساسی فعالیت كنند. برای این كه حزب كانون هایی هستند كه مردم آموزش های سیاسی می بینند و احساس مسوولیت در آنها تقویت و به مسایل مملكت به عنوان آرمان های ملی نگاه می شود و یاد می گیرند كه فقط جیب خودشان را نگاه نكنند، خوب اینجا باید اینها یاد بگیرند.



**این مردم هستند كه نظام را نگه می دارند باید به آنها اعتماد شود

++ ایرنا: برای تقویت احزاب و رفتن به سمت و سوی حزبی شدن كشور و همچنین آشنایی بیشتر مردم با احزاب به نظر شما چه كار باید كرد؟

-حبیبی: به نظر من مردم خوب قدر حزب ها را فهمیده اند البته متولیان احزاب هم باید كوشش كنند تا این آگاهی عمومی را جامع عمل بپوشانند. ما نیازمند این هستیم كه سه تا چهار حزب قدرتمند در كشور بوجود بیاوریم. دو دیدگاه عملا در كشور ما وجود دارد كه یك روز به آن می گفتند جناح راست، جناح چپ و اكنون می گویند اصلاح طلب و اصولگرا. به هر حال هم اصولگراها و هم اصلاح طلب ها باید احزاب كوچكشان را جمع كنند، چهار تا پنج حزب بزرگ از هر كدام تشكیل شود البته بقیه حزب های كوچك هم بمانند چرا كه از درون آن حزب های كوچك ها افراد جذب حزب های بزرگ می شوند، در كشور فعالیت كنند.

مسایل حزبی و فعالیت های سیاسی را جدی بگیرند، احساس مسولیت را در افراد جامعه به وجود بیاورند آن طور نشود كه هركس ساز خود را بزند و خودم، خودم كند و هركس خودش شد این است كه به جیب خودش فكر می كند و به هر طرف كه صرف داشته باشد حركت می كند و خط و فكری هم ندارد.

حزب ها در اداره كشور خیلی نقش دارند، دولت جمهوری اسلامی ایران و نظام هم باید از آنها حمایت كنند و اصلا نباید نگران باشند كه حزب ها رقیب دولت هستند چرا كه حزب ها همین مردم هستند. این مردم هستند كه نظام را نگه می دارند باید به آنها اعتماد شود.

به هر صورت در كشور دیدگاه های سیاسی وجود داد و هركس برای ادامه كشور هم نظری دارد و موضوعاتی را در اولویت قرار می دهد یكی محیط زیست، یكی كشاورزی برای راه حل یافتن نیاز به جایی هست كه موضوعات بررسی شود. خوب این دیدگاه ها كجا باید بررسی شود و چه كسانی بررسی كنند؟ جای آن در احزاب است. احزاب پخت و پز می كنند و می دهند مجلس چون هریك از مواردی كه گفته شد مورد اولویت یك حزب است و آنها نیز نمایندگانی در مجلس دارند و این باعث می شود كه قوانین وضع شود.



**افكار عمومی جامعه روی اصلاح طلبی و اعتدال كه با اصلاح طلبی سازگار است، حركت می كند

++ایرنا: با توجه به انتخابات پیش رو مجلس آیا امكان ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل وجود دارد؟

- حبیبی: به نظر من جامعه ما خیلی معرفت و آگاهی هایشان نسبت به این مسایل بالا رفته است. دیگر تندروهای افراطی كه بتوانند دید خودشان را به جامعه مسلط كنند، جا ندارند مگر این كه دستگاه های تبلیغاتی قدرتمندی را در دست داشته باشند شاید این طوری بتوانند. ولی افكار عمومی جامعه روی اصلاح طلبی و اعتدال كه با اصلاح طلبی سازگار است حركت می كند. تصور می كنم اگر یك جریان دیگری در این وسط یك دفعه سر در نیاورد و با یك ارعاب و زور خود را جا نیندازد جامعه به طرف اعتدال حركت خواهد كرد.

مردم در انتخابات 24 خرداد سال گذشته نشان دادن كه به رغم همه فشارها جامعه یك طرف دیگر را انتخاب كرد و اصولگراها را نخواستند.

اصولگراها و اصلاح طلبان بالاخره در این جامعه زندگی می كنند و دیدگاه های سیاسی برای این است كه بهترین راه حل ها را برای جامعه به وجود آورد. اصولگرا و اصلاح طلب یعنی خدا ، پیغمبر(ص)، ولی فقیه و همه را قبول دارند، بنابراین از نظر اعتقادی می توانند در یك فضای سیاسی و عمل سیاسی یكی شوند.

صدا و سیما و رسانه ها باید سعی كنند جامعه را در مسیر مسالمت آمیز و هماهنگی هدایت كنند نه اینكه به یك جریان بها بدهند و آن را بزرگ كنند كه عاقبت آن خیلی خوب نخواهد بود.



** اگر دلشان برای مملكت می سوزد دست از این كارها باید برداشته شود

++ ایرنا: در یك سال گذشته نمایندگان از وزرا بیش از 800 سوال داشته اند و همچنین استیضاح چند وزیر مثل وزیرعلوم، صنعت و معدن، نیرو را كلید زده اند، فكر می كنید این گونه سوالات و رفتارها با دولت می تواند موجب پیشرفت و موفقیت دولت در كارهایش شود یا اینكه مانع می شود؟

- حبیبی: مسلما مانع ایجاد می كند. یعنی اگر دلشان برای مملكت می سوزد دست از این كارها باید برداشته شود. منتها می گویند ما قبلا این كارها را كردیم و بردیم و باز هم این كار را می كنیم. باید كلیت نظام متوجه شوند. رهبر معظم انقلاب در مساله مذاكره خیلی خوب این مساله را به آقایان گوش زد كردند كه نباید این كار را انجام دهند و باید به دولت كمك كنند.

نظام باید مراقبت كند كه انشاءالله مراقبت می كند كه این طور افراط گونه ها نمی تواند راه سالمی را جلوی راه جامعه بگذارد. احتیاج داریم به منطقی فكر كردن و دور از دسته بندی های سیاسی و افراطی . افراطی دیگر جواب نمی دهد.



**چگونه راضی می شوید فرزندان جامعه از درس خواندن محروم شود

++ ایرنا: مخالفان وزیر علوم می گویند برای مطرح نشدن استیضاح وزیر علوم باید دانشجوهای ستاره دار از دانشگاه ها اخراج شوند، نظر شما به عنوان فردی كه سال ها استاد دانشگاه و نیز رییس یكی از دانشگاه های كشور بوده اید، چیست؟

- حبیبی: قوانینی وجود داشته و عده ای بدون رعایت موازین با دید و سلیقه سیاسی خاصی از تحصیل محروم شدند. تحصیل فرق می كند با هرچیز دیگری، هركسی باید حق داشته باشد تحصیل كند. خلافی صورت گرفته و حالا یك دولت آمده و می گوید برگردند درسشان را بخوانند و تصمیم كه قبلا گرفته شده غلط بوده است. می خواهید از تصمیم غلط دفاع كنید، این كار خوب نیست. شما كه آدم های عاقلی هستید و ادعای تدین دارید و انشاء الله متدین هستید، چگونه راضی می شوید جوان و فرزند جامعه از درس خواندن محروم شود.

تحصیل با استخدام فرق می كند. دانستن حق همه است دولت هم كوشش كرده وسایل آموزشی را فراهم كند كه الحمدالله فراهم كرده است. این خیلی بی انصافی است كه به خاطر چنین موضوعاتی وزیر استیضاح شود به هر صورت حرف غیرمنطقی است.



**اقتصاددانان باید پاسخ بدهند كه آیا اقتصاد ایران لیبرالی است

++ ایرنا: بعضی منتقدین معتقدند در ایران اقتصاد لیبرالی است و به آن لیبرالی فكر می شود و بعد می خواهند همچنین ظاهر اسلامی را حفظ كند، نظر شما چیست؟

-حبیبی: بیایند این را دلیل بیاورند. آنهایی كه اقتصاددان هستند باید پاسخ بدهند كه آیا اقتصاد لیبرالی است یا نیست. كسی می گوید این علم است و اصلا ربطی به اسلامی بودن ندارد. تورم یك قانون اقتصادی است و به اسلامی و غیراسلامی ندارد و بعضی ها می گویند دارد. اگر دارد كجاهایش و اگر ندارد، كجاهایش ندارد البته اگر بحث اقتصاد آزاد شود برای آن راه حل پیدا می شود.

اگر بعضی ها معتقدند كه اقتصاد لیبرالی است یا كسانی كه می گویند اینطوری نیست باید نظر هر دو را داشته باشیم و با دلایل منطقی بیان كنند تا عقلای جامعه بشنوند و دانشمندان و اقتصاددانان، نمایندگان مجلس و همه كسانی كه صلاحیت دارند یكی را انتخاب كنند و این را نچسبانند به اسلام و رهبری. علم، علم است و شما با اتومبیل كار می كنید و این صنعت است و در اقتصاد هم روش های علمی است كه باید بحث شود.



**همه فهمیده اند كه ایران به دنبال صلح و دوستی در منطقه و جهان است

++ایرنا: سیاست خارجی دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می كنید ؟ آیا دولت توانسته است سد تحریم ها را بشكند یا پروژه ایران هراسی را خنثی كند و یا در حل ساله هستی ای در این یكسال موفق عمل كند؟

- حبیبی: یكی از عرصه هایی كه دولت در این مدت بسیار موفق عمل كرده سیاست خارجی است. این مشكلات به یك تابویی تبدیل شده بود كه هركس می خواست به آن نزدیك شود متهم به ضدانقلاب می شد. دولت رسما آمد و این فضاها را شكست، رهبر معظم انقلاب هم از این حركت دولت حمایت كردند.

همچنین یك آرامش نسبی در سطح جهانی ایجاد كرده چرا كه ایرانیان خارج از كشور می رفتند خیلی در مضیقه بودند الان احترامشان محفوظ و یك هویت مطلوبی پیدا كردند.

ایران هراسی كه در دنیا راه انداخته بودند و براساس همان هم چگونه افراطی ها را مسلط كردند بر جهان اسلام كه چگونه بیداد می كنند می خواهم برگردم به دولت آقای خاتمی آن موقع آن دولت با همه كشورهای عربی رابطه خوبی داشت و این اتفاقات نبود. این چریك هایی كه الان راه انداختند هیچ كدام نبود.

ایران هراسی خیلی برای جامعه اسلامی ما خسارت بوجود آورد كه به لطف خدا این دولت توانست با سیاست تنش زدایی و ارتباط برقرار كردن دوباره با كشورها به ویژه منطقه این توطئه را خنثی كند. همه دنیا فهمیده اند كه ایران به دنبال صلح و دوستی در منطقه و جهان است و به دنبال تنش نیست با دنیا دعوا ندارد بلكه تعامل دارد.

تحریم ها هم كه ظالمانه به كشور ما تحمیل شد و همه دنیا به غیر از چند كشور غربی كه همیشه حرف خود را می زنند، می دانند كه تحریم ها علیه ایران ناعادلانه صورت گرفته است. امیدوارم دولت كه رییس جنبش غیرمتعهدها است از این فرصت ها در جهت رفع تحریم ها و بهتر شدن وضعیت معیشتی و اقتصادی كشور بهتر استفاده كند. مساله هسته ای خیلی دولت را سرگرم كرده و از ظرفیت غیرمتعهدها یكم غافل شده كه این مساله فلسطین و غزه یكم فضا را باز كرد و امیدوارم به این مساله بیشتر توجه كنند غیرمتعهدها جریان مهم و دارای پتانسیل بالا كه باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

قدرت های جهانی همیشه به دنبال منافع خود هستند امروز كم كم بی منطق بودن و زورگویی قدرت های بزرگ برای همه جهان مشخص شده است، در قضیه غزه نگاه كنید همه دنیا متوجه شدند كه آمریكا زور می گوید. این خودش خیلی مهم است كه دنیا بفهمد كه چه كسی زور می گوید.

در مساله هسته ای هم گفت و گو ها خیلی خوب پیش رفت و دنیا فهمید كه ایران زور نمی گوید این غرب است كه زور می گوید و بهانه بی خود می آورد چرا كه می خواهد همه قدرت ها در اختیار خودش باشد. هرچه كه می گوید باید بشود به هر صورت باز می گویم باید بر روی غیرمتعهدها بیشتر سرمایه گذاری كند.

من مجموعا دولت را در این یكسال در حوزه های مختلف موفق می دانم به رغم این كه در بعضی جاها كمبودهایی بوده است. اما گرفتایی های كشور خیلی زیاد است این كه بخواهد به این زودی حل شود خیلی وقت گیر است و كار سختی است امیدواریم خداوند به دولت كمك كند و توفیق بدهد تا بتواند بر مشكلات فائق آید.



** زیربنای فرهنگی باید درست شود

++ایرنا: چرا ما در بحث حجاب و عفاف با وجود داشتن دستگاه های متولی و قانون نتوانستیم به آن نقطه مطلوب برسیم ارزیابی شما چیست؟

- حبیبی: زیربنای فرهنگی باید درست شود، با زور اصلا جواب نمی دهد. یك عده ای می گویند با زور حل كنیم كه رییس جمهوری هم گفت كه ما نمی توانیم كسی را با زور به بهشت ببریم كه با انتقادهای زیادی هم روبرو شد. البته باید ببینیم كه دولت در چه مرحله ای باید به زور متوسل شود. وقتی می بینید اكثریت مردم با عقیده عمل می كنند، یكی دو درصد هم ممكن است تخلف كنند كه آنجا نیاز به برخورد است. ولی اگر بخواهید همه چیز را به زور تحمیل كنیم نمی شود.

باید دید كه مشكل كار كجا است؟ چرا ما به اینجا رسیده ایم و باید مساله حجاب، عفاف و اخلاق ریشه ای حل شود و با لج و لجبازی ممكن نیست.

به هر صورت باید اول در زمینه های دیگر مثل توزیع ثروت درست عمل كنیم و هر طور كه می خواهد عمل نشود بعد بیاییم بگوییم این خانم این طوری پوشیده یا با این كار به ما دهن كجی می كند.

گفت و گو از: محمد افضلی

سیام**1058**1336