۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81273836
T T
۰ نفر
پژوهشگاه رویان به یك بِرند جهانی تبدیل شود/پرچم اقتدار علمی كشور را در اهتزاز نگه خواهیم داشت

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با تاكید بر این كه پژوهشگاه رویان باید به یك بِرند جهانی تبدیل شود، گفت: پرچم پیشرفت و اقتدار علمی را به معنای واقعی در اهتزاز نگه خواهیم داشت وكشوری نمونه را برای منطقه و جهان خواهیم آفرید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز شنبه در دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی اظهارداشت: امروز خوشحالم كه روزی زیارت این عزیزان، اطلاع یافتن از دستاوردهای آنان و سخن گفتن با مسوولان آن نصیب من شد كه تقریبا با آغاز سال دولت دولت تدبیر و امید همراه است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این كه امروز 25 مرداد است، ادامه داد: ما در 26 مرداد ماه سال گذشته كار را شروع كردیم و همه وزرای احكامشان را در 25 مرداد دریافت كردند.

روحانی تاكید كرد: دولت كار پر تلاش، خستگی ناپذیر، شبانه روزی و جهادی با كمك مردم، حضور، ایثار، حوصله و صبر و حمایت های فوق العاده آنان در همه زمینه ها انجام می دهد.

وی ادامه داد: اگر موفق شدیم به دلیل حضور و كمك مردم و هدایت های رهبری بود و اگر جایی هنوز نقص و نقصانی وجود داد، این از ما است، هم دانش ما محدود و هم توان ما محدود است.



** دولت تصمیم گرفت از بحران های سخت عبور كند

رییس جمهوری با بیان این كه در طول این 12 ماه دولت تصمیم گرفت از بحران های سخت عبور كند، گفت: بحران هایی كه عبورش از دید بعضی كارشناسان امكان ناپذیر بود، این را در نامه های دلسوزانه ای كه برخی از متخصصان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه برای من نوشته اند به عنوان سند وجود دارد.

روحانی افزود: به من نوشتند كه چرا اعلام كردید پایان سال 92 تورم به زیر 35 درصد می رسد و این كار، شدنی نیست و رییس جمهوری نباید چیزی اعلام كند كه شدنی نیست.

وی ادامه داد: در آغاز اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به من نامه نوشتند و گفتند كه این كار را شروع نكنید، این كار آن چنان دولت را با مشكل مواجه خواهد كرد كه شما احساس پشیمانی خواهید كرد.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان كرد: اگر طرح تحول سلامت را مطرح كردیم، عده ای دلسوزانه ای به من نوشتند كه -حالا تعبیر خوبی نیست البته بعد نگویند كه رییس جمهوری تعبیراتش غیر فاسق بود، تعبیر خوبی نیست- ولی در آن نامه آقای استاد نوشته بود، فلانی این جا چاه ویل است و هر چه پول بریزید به جایی نمی رسد، طرح تحول سلامت درست نخواهد شد، شما اعلام نكنید.

روحانی یادآور شد: من نمی خواهم به آن اساتید یا آن دوستان ایراد بگیرم، آنها نظراتشان را نوشتند و كار خوبی انجام دادند و هر كسی نظر خودش را نوشت، می خواهم بگویم كار این قدر سخت بود كه حتی صاحب نظران باورشان نمی شد كه همچون كاری را می شود انجام داد.

وی ادامه داد: وقتی اعلام كردم كه جاسك باید مركز دوم صادرات نفت شود، نامه نوشتند كه مگر این كار شدنی است، شما می خواهید 2 هزار كیلومتر لوله كشی كنید، ولی ما این تصمیم را گرفتیم و انشاء الله به حول و قوه الهی این كار مهم استراتژیك، یكی از كارهای استراتژیك این است كه محل صدور نفت را متنوع می كند.

رییس جمهوری تصریح كرد: صدور نفت متكی به یك اسكله و یك جزیره و یك مكان و آن هم در درون خلیج فارس و بعداز تنگه هرمز نیست و به بیرون تنگه هرمز می آید و در درون دریای عمان انجام می شود.

روحانی با بیان این كه البته من می دانم كه این كار سخت و مشكلی است، افزود: سه، چهار سال باید زحمت بكشیم اما این كار، استراتژیك و بسیار مهم است، وقتی این كار به حول و قوه الهی با تلاش عزیزان انجام شد، آن وقت خواهند نوشت كه چه كار عظیمی در كشور ایران به دست مردم انجام شده است.



** بنده حسن روحانی هستم

رییس جمهوری همچنین گفت: بعضی ها می نویسند یا در رسانه می گویند كه آقا ما كه نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم، فكر می كنند كه اگر كسی حامی دولت شد، كار خیلی بدی است و اگر مخالف دولت شد، خیلی شهامت دارد.

روحانی اضافه كرد: دولت چیزی نیست، دولت كسی نیست، دولت نماینده مردم است، هرچه افتخار دارد مال مردم است، تمام عناوین حقوقی كه امروز ما داریم مال مردم است.

وی با بیان این كه «بنده حسن روحانی هستم»، اظهار داشت: اما اگر رییس جمهوری ایران هستم ،این عنوان مال مردم است، مردم برای چهار سال به من امانت دادند، اگر كسی وزیر است این عنوان وزارت، امانت مردم است، ما باید امانت دار خوبی باشیم، این امانت را حفظ كنیم ، پاس بداریم و پرجاذبه تر كنیم. هر زمانی مردم انتخابات بعدی به راه انداختند ما تحویل بعدی دهیم. امانت الهی است در اختیار ما است.

رییس دولت تدبیر و امید تاكید كرد: اكر كسی از دولت حمایت كرد یعنی از ملت ایران، از اكثریت قاطع ملت حمایت كرده است، ما كاری نداریم، دولت و ملت همه باید دست به دست هم بدهیم، ایرانی سرفرازتر و آبادتر و توام با توسعه قابل قبول در حد این ملت بسازیم.



** هر كجا كلمه جهاد بوده، خیر و بركت دیدیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی در طول 34 سال فعالیت در كشور این واقعیت را برای مردم ایران و جهانیان به اثبات رساند.

وی با بیان این كه امروز ملاقات پرافتخار با اندیشمندان، صاحبنظران و محققان روز بسیار شورانگیز و نشاط آفرین برای من و همچنین همراهانم بود، اظهارداشت: عزیزانی كه سالیان دراز است تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی و در اجرای فرمان امام (ره) می خواهند به جهانیان ثابت كنند كه ما می توانیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد: آنچه امام (ره) به ما گفته است كه ما می توانیم؛ بر آن باور داریم و راه اماممان (ره) و راه رهبری مان را ادامه خواهیم داد.

روحانی خاطرنشان كرد: پرچم استقلال را به معنای واقعی كلمه در اهتزاز نگه خواهیم داشت و پرچم پیشرفت، توسعه، اقتدار ملی و كشوری نمونه و الگو برای منطقه و جهان خواهیم آفرید.

وی ادامه داد: ما در طول این مدت و سی و چهار سالی كه شما به عنوان جهاد دانشگاهی تلاش كردید و اكنون وارد سی و پنجمین سال شدید، این واقعیت را برای مردم ما و جهانیان به اثبات رساندید.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: تاكنون پس از انقلاب هر كجا كلمه جهاد با هر پسوندی كه بوده، خیر و بركت دیدیم، آن وقت كه جهاد سازندگی در روستاها، شهرها و مزارع فعال شد و بعد در میدان دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر طلوع و ظهور پیدا كردند و چقدر خوب درخشیدند.

وی همچنین گفت: هر كجا كه عملیات بزرگ بود، ابتكار آنها را با چشم دیدیم، خود باور، مبتكر، جهادگر و ایثارگر، مخلص و مومن بودند. مگر می شود كار جهادی را بدون اخلاص، ایمان، اعتقاد، پشتكار و خودباوری شروع كرد و ادامه داد.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: اگر عملیات بزرگ خیبر را انجام دادیم، پل خیبری را آنها ساختند، اگر وارد منطقه هورالعظیم شدیم، بسیاری از فعالیت هایی كه لازم بود به ثمر بنشیند تا لودرهای و بلدوزها بتوانند وارد عمق آب یك و نیم متر و دو متر شوند، چون به طور طبیعی كه لودرها و بولدوزها نمی توانستند فعال شوند، كفشك هایی كه طراحی، عمل و ساخته شد، اگر عملیات والفجر هشت را انجام دادیم، پل بزرگی كه طراحی و ساخته شد، پل بعثی كه ما در برابر بمباران صدامیان حفظ كرد و ادامه دادیم، همه كار جهادی بود.

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: هر كجا جهاد بود بركت و خیر، مردم سالاری و خداباوری بود.

روحانی ادامه داد: در جهاد خودكفایی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس ما دیدیم چگونه با شور و شوق و تلاش سلاح ها را ساختند و مونتاژ كردند و توانستند در كنار ابزار و وسایلی كه داریم ما را در میدان جنگ یاری كنند.

وی یادآور شد: آن روز كه به ما می گفتند چند هفته و چند ماه دیگر هواپیماهای اف 14 كارایی خود را از دست می دهد چون موشك های فونیكس تمام می شود، این جهاد خودكفایی بود كه به ما روحیه می داد و وقتی به آن سفارش دادیم موشكی را جایگزین فونیكس كند، آنها قبل از این كه این موشك در انبارهای ما دیده نشود، موشك های جدید را به این هواپیما سوار كردند.

رییس قوه مجریه خاطرنشان كرد: ما توانستیم جنگ را با حضور فعال در فضا و زمین و دریا با تلاش جهاد گران ادامه دهیم و جهاد دانشگاهی هم از روز اول با تلاش، كوشش و فعالیت همواره راه را برای توسعه و تعالی كشور آماده و فراهم كرده است.



** اساس توسعه، علم، دانش، پ‍ژوهش و فناوری است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه هر معنایی داشته باشد و هر پلكانی برای آن در نظر بگیریم بی تردید پایه توسعه علم ، دانش ، پ‍ژوهش و فناوری است، هیچ شك نكنید.

روحانی یادآور شد: كشوری كه به پیشرفت رسیده در سایه علم و دانش به آنجا رسیده است ، كشوری به پیشرفت رسیده كه از تجربه دیگران استفاده كرده است. هیچ خجالت نمی كشیم كه بگوییم این تجربه را از این كشور اروپایی یا آن كشور آسیایی یاد گرفتیم یا یاد خواهیم گرفت، یا دانشجو می فرستیم كه یاد بگیرد.

وی با بیان این كه از پیغمبرمان (ص) باید بیاموزیم، ادامه داد: در جنگ احزاب وقتی همه طرح ها مطرح شد، سلمان فارسی گفت یا رسول الله ما ایرانیان تجربه ای داریم كه من دلم می خواهد آن تجربه را در محضر شما عرضه كنم و آن این كه در چنین مواقعی كه شهر ما محصور به كوههای بلند است و یك قسمت هست كه دشمن می تواند نفوذ كند و می خواهیم خط دفاعی بسازیم از خندق استفاده می كنیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: پیامبر (ص) نگفت من رسول الله هستم. مدینه العلم هستم. وصل به آسمانم، تو می خواهی به من رهنمود بدهی آن هم از یك كشور دیگر، از ایران، از ایرانیان.

روحانی افزود: پیغمبر (ص) فكر و مشورت كرد و گفت پیشنهاد خوبی است. بیل ها و‌ كلنگ ها را آوردند، خود پیغمبر (ص) هم شروع به كندن خندق كرد.

وی ادامه داد: آنها آمدند و گفتند یا رسول الله ما مستقلیم، مسلمانیم آنها ایرانی هستند! یك كشور دیگر ، یك آیین دیگر، تو به عنوان آخرین سفیر الهی! نه، از تجربه این مرد كه از دیار دیگر می گوید و از مردمی بزرگ، باید استفاده كنیم و پیغمبر(ص) استفاده كرد.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: پیغمبر (ص) نگفت اول باید آن شاه ایران، خسرو پرویز به شهر مدینه بیاید، زانو بزند و تواضع كند، اسلام را بپذیرید. همه بیایند، تواضع كنند و همه در تمام ایران به نفع اسلام شعار بدهند آن وقت ما از علم و تجربه آنها استفاده می كنیم. نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است یا خصمانه خواهد شد. هرچه می خواهد بشود علم كه مرز نمی شناسد.



**اسلام در علم مرز نمی شناسد

روحانی همچنین گفت: من نمی دانم بعضی ها آنچه به نام اسلام می گویند، چگونه و از كجا آورده اند؟ اسلام در علم مرز نمی شناسد، ما از هركجا باید استفاده كنیم.

وی خاطرنشان كرد: ما 70 سال در این كشور سابقه برنامه ریزی ملی داریم. 35 سال قبل از انقلاب و 35 سال بعد از انقلاب اما هنوز یك برنامه مدون، دقیق و حساب شده برای انتقال علم و فناوری از بیرون به داخل یا از داخل به بیرون تدوین شده و دقیق نداریم، این یكی از نواقص ما است.

رییس دولت یازدهم تاكید كرد: ما باید یك برنامه برای دانش، علم ، پژوهش، فناوری و همه زنجیره ها تا رسیدن به بازاریابی و برند تدوین و طی كنیم.

روحانی همچنین گفت: جهاد دانشگاهی كار بزرگی تا امروز انجام داده است، اما افق بلند را پیش روی خود بگذارد و بگوید رویان نه به عنوان مركزی برای ناباروری، نه مركزی برای سلول های بنیادی، نه مركزی برای شبیه سازی، بلكه رویان باید تبدیل به یك برند جهانی شود. هركجای دنیا، هر محصولی وقتی روی آن نوشته رویان، همه اعتماد كنند.

وی یادآور شد: اگر می خواهید روح آن عزیز مرحوم دكتر سعید كاظمی آشتیانی پدر پژوهشگاه رویان كه آن همه زحمت كشید، در آن جهان شاد باشد، رویان باید به نقطه اوج برسد.

رییس جمهوری اضافه كرد:ممكن است شما بگوید امروز روز جهاد دانشگاهی است نه رویان؟ می دانم، رویان یكی از نمونه هایی است كه خوب درخشیده و تبلور یافته است.

روحانی در ادامه به موضوع پیوست اخلاقی در بیوتكنولو‍ژی، زیست فناوری اشاره كرد و اظهارداشت: بدانید این مهم ترین پیوست است. آثار كارهایی كه ما می كنیم در 5 یا 10 سال معلوم نمی شود.

وی افزود: از سلول بنیادی و از پیوند اگر استفاده می كنیم سلول بنیادی همان سلولی است كه هنوز شكل و رنگ و تمایز ندارد و می شود در محیطی آن را هول داد و رنگ و تمایز آن محیط را بگیرد.

رییس جمهوری گفت: اما اگر از سلول بنیادی خود فرد استفاده كردیم به نظر من در حدی كه می توانم حس و درك كنم (البته من متخصص این رشته نیستم)، شاید مشكلات احتمالی اش كمتر باشد. اما اگر از جای دیگر آوردیم یا از دام به انسان استفاده كردیم، هنوز خیلی چیزهای ناشناخته وجود دارد. ما نمی دانیم این سلول بنیادی همراه خودش چه چیزهایی خواهد آورد. ما كوله بارش را باز نكردیم.



**دست بردن در خلقت باید با احتیاط و قدم های كوتاه و آهسته باشد

روحانی خاطرنشان كرد: به خاطر داشته باشیم هر سلول بنیادی حتی بی تمایز یك كوله بار دارد، این كه در آن كوله بار چیست،چه نوع میكروب و ویرسی است و 6 سال بعد چه آثاری خواهد داشت باید به هر فردی كه می خواهیم این پیوند را انجام دهیم، بگوییم.

وی افزود: باید بگوییم ما این كار را انجام می دهیم، این خواص را دارد و ممكن است آثار ناشناخته ای هم داشته باشد كه در آینده پدیدار می شود، از ابتدا بدان و راضی باش كه نزد خداوند و آینده و امروز جامعه مسوول نباشیم.

رییس دولت یازدهم همچنین گفت: ما شبیه سازی انجام می دهیم و از این شبیه سازی دارو می سازیم، شیر بیشتر از حیوان می گیریم و این كار بسیار بزرگی است و من اصلا قصد ندارم این كار بزرگ را كوچك كنم. همانطور كه اگر ساعت ها می ماندم و به سخنان شما گوش می دادم هم استفاده و هم لذت می بردم.

روحانی تاكید كرد: همه اندیشمندان،صاحب نظران بدانید كه دست بردن در خلفت باید با احتیاط و قدم های كوتاه و آهسته انجام شود، البته در صنعت هم بسیاری از كارهای ما دست بردن در خلقت است. همه جراحی هایی كه آقای دكتر هاشمی (وزیر بهداشت) همچون آب مروارید و آب سیاه انجام می دهد یا حتی انواع ایمپلنت ها همه از این نوع است.

وی با بیان این كه ما آثار جانبی ایمپلنت ها را نمی دانیم، یادآور شد: ما نمی دانیم آثار جانبی این كارها در 10 یا 20 سال آینده چه می شود، البته این موارد نباید باعث شود ما از فعالیت بترسیم. همان طور كه سال هاست كه بر سر خوب یا بد بودن برنج تراریخته بحث است.

رییس جمهوری همه این اقدامات را به نوعی دخالت در خلقت دانست و اظهارداشت: تمام كارهایی كه تصنعی برای بهره برداری و بهره وری بیشتر از انواع موجودات شامل درخت و حیوان است، نمی دانیم چه آثاری دارد، این به معنی این نیست كه شهامت كار نداشته باشیم.

وی خطاب به پژوهشگران گفت: در تحقیق باید آزادی عمل كامل داشته باشید، در علوم انسانی هم این گونه است وقتی می خواهیم در علوم انسانی و برای جامعه نسخه تجویز كنیم، در علوم زیستی هم جایی كه قصد درمان بیمار یا پیوند داریم، با تغییرات مختلف شبیه سازی انجام دهیم باید در بهره برداری دقت بسیار كنیم، این دقت را به خاطر سرعت كاهش ندهیم.

رییس دولت یازدهم افزود: البته فتوای علما و فقها در بسیاری موارد دست شما را بازگذاشته است و از بسیاری از كشورهای اروپایی كه قید و بند بسیار دارند، شما آزادی عمل بیشتری در فقه دارید.

وی تصریح كرد: اما در عین حال بسته و استاندارد اخلاقی همواره مد نظر ما باید باشد به ویژه آنجا كه مربوط به حیات و زندگی یك انسان است.



**جهاد دانشگاهی و بخش های علوم و فناوری و سلامت در كنار هم باشند

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: تا تجاری سازی، تا تبدیل شدن به یك برند جهانی، باید همكاری كنیم، زیرا شما می خواهید در نهایت محصولی تولید كنید كه در بازار جهانی به فروش برود، اگر این كار را نكنید و استاندارد جهانی نداشته باشید فقط می توانید در داخل مصرف كنید.

روحانی با یادآوری این كه در این كار بزرگ دستگاه های مختلف بار رسالت سنگین را بر دوش دارند، تصریح كرد: جهاد دانشگاهی یك مركز عمومی غیردولتی فعال و موفق است كه در كنار آن دنیایی از تحقیقات در وزارت علوم وجود دارد و در كنارش تحقیقات فراوانی كه در بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حال انجام است.

وی افزود: شما با بسیاری از مراكز در ارتباط هستید، شما باید از آنها استفاده كنید و آنها نیز باید از تحقیقات شما استفاده كنند، همچنین شركت های دانش بنیان و معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری در این راستا تلاش می كنند.

رییس جمهوری به حضور وزیران بهداشت و علوم ، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس جهاد دانشگاهی در این دیدار اشاره كرد و ادامه داد: این چهار مسوولی كه در این دیدار با یك فاصله كوچك كنار هم نشسته اند، باید این فاصله را كم كنند، برای مثال فاصله ای كه بین صندلی آقایان طیبی و قاضی زاده هاشمی است باید در عمل به هم بچسبند،این گونه می تواند به نفع مردم و جامعه باشد.

روحانی تاكید كرد: در این راستا با هم مشورت كنید، البته شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای سر هر چهار نفر است، در گذشته دعواهایی بود، من بعضی چیزها را مطالعه می كنم كه باورم نمی شود، بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم شكایت بوده و از هم شكایت می كردند.

وی همچنین گفت: امروز به حمدالله از این موارد در دولت یازدهم وجود ندارد، هم جهاد دانشگاهی، هم بخش سلامت و هم بخش علوم و فناوری در كنار هم و با هم هستند و كار موازی نباید در پژوهش انجام شود.

وی با یادآوری این كه پژوهش به عنوان یك كار فرعی و تفننی نباید انجام شود با ذكر مثالی گفت: یك تحقیقی را با پنج میلیون انجام می دهند و جای دیگر می بینیم با 300 میلیون همان تحقیق انجام می شود، من دو تحقیق را مشاهده كردم، تحقیق پنج میلیونی 300 برابر از نظر ارزش بیشتر از تحقیق دیگر بود از این رو حواسمان باشد با كمترین خرج بیشترین محصول را تحویل دهیم.

وی اضافه كرد: اگر تحقیقی از لحاظ تحقیق كاربردی برای كشور ضروری باشد، دولت اصلا محدودیت برای پول تحقیقات در هیچ شرایطی ندارد، اگر بفهمیم یك موسسه یك پژوهش و كار بزرگ برای كشور انجام می دهد هر چقدر پول بخواهد در اختیارش قرار می دهیم.

روحانی افزود: پژوهش همان طوری كه باید از لحاظ اندیشه و نقد آزاد باشد، باید از لحاظ حمایت مالی هم در قید و بند نباشد تا فرد بتواند كار كند.

وی ادامه داد: حتی من به دكتر سورنا ستاری رییس بنیاد نخبگان كشور گفتم اگر شما در شركت های دانش بنیان كاری انجام می دهید و مطمئن نیستید، دولت محصول را می خرد تا مطمئن باشید و كار را انجام دهید، ممكن است در نمونه موفق باشد در نیمه صنعتی به مشكل برخورد یا برعكس، یا در بازاریابی مشكل یابد، دولت در این راستا باید متكفل بشود، بخرد و برعهده گیرد.

وی اضافه كرد: مركز رویان جایگاهی است كه چه بخش سلامت، چه بخش داروسازی و چه بخش خصوصی باید خودش برای آن داوطلب شود، داروهای گران قیمت مال شما است، داروهای بیوتكنولوژی است گاهی یك گرم آن میلیون ها دلار قیمت دارد، شما باید ثروت آفرین باشید و رویان خوشبختانه از ایده تا ثروت كار خود را انجام می دهد.

رییس جمهوری تاكید كرد: هر مقدار كه ضروری باشد دولت حتما كمك می كند و محدودیتی در این زمینه ندارد.



** همه دستگاه ها باید سفارش دهنده تحقیقات باشند

روحانی خطاب به پژوهشگران رویان تصریح كرد: تمام دستگاه های ما باید سفارش دهنده تحقیقات و پژوهش های شما باشند و از شما استفاده كنند؛ وقتی محصولاتتان به بازار می آید آن وقت، زمان نشاط شما است، وقتی شما یك داروی كمیاب را تولید می كنید، وقت نشاط شما است و وقتی یك بیمار را درمان می كنید آن وقت نشاط شما است.

وی افزود: البته علوم جدید نانو، بیوتكنولوژی و هوافضا علومی هستند كه هم نشاط آفرین و هم وقتی به ثمر می رسد، غرورآفرین هستند هر چند ما تنها نیاز به تحقیقات فقط در علوم نو نداریم و هر جا نیاز است باید تحقیقات انجام شود؛ ما در اقتصاد، آب، محیط زیست، كشاورزی و مسایل اجتماعی مشكل داریم كه باید سفارش دهنده باشیم و تحقیقات در این زمینه ها انجام شود.

وی، خطاب به رییس جهاد دانشگاهی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: خواهش می كنم نشست شما چهار نفر بیشتر برگزار شود و زمان هایی كه لازم است من هم برای حضور آمادگی دارم؛ تقسیم كار ضروری است و آنچه ما بیشتر می خواهیم باید به شما بگوییم و آنچه جامعه ما نیاز بیشتری به آن دارد جامعه ما و رسانه ها باید به شما بگویند.

رییس قوه مجریه، جهاد دانشگاهی را واسطه ای بین مركز علوم، دانشگاه و جامعه عنوان كرد و گفت: كار شما كاری بسیار ارزشمند و جهادی است؛ همه باید جهاد كنیم در حد و حقی كه باید در راه خدا تلاش كنیم؛ احتمالا من جهادگر باشم اما در حدی كه خدا می خواهد نباشم كه در این صورت باید جلوتر بروم.

روحانی افزود: در دین اسلام چیزی كه مشكل آفرین و مخمصه آفرین است، وجود ندارد؛ اصلا حكمی از سوی خداوند كه مشكل آفرین باشد، ایجاد نشده است.

وی با تاكید بر این كه شما باید هم تحول داشته باشید و هم پیوستگی خاطرنشان كرد: اسلام به ما یاد داده است كه نباید كوچك ترین مشكلی در این زمینه وجود داشته باشد كه بگوییم این تحقیق ما ادامه تحقیق آن آغازاست.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: چه كاری است وقتی چیزی را درست می كنیم بگوییم آن از نوع خارجی بهتر است؟ عملا وقتی استفاده شد این موضوع معلوم می شود.

روحانی اظهارداشت: امروز كار بزرگی را كه در جهاد دانشگاهی و مخصوصا رویان اتفاق افتاده است، دیدم؛ بدانید ملت قدردان شما و دولت پشتیبان شما خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری امروز با حضور در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از بخش های مختلف آن بازدید كرد.

رییس جمهوری پس از بازدید از این پژوهشگاه در جمع پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی سخنرانی كرد.

رییس جمهوری را در این بازدید، دكتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان همراهی می كردند.

همچنین حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری در این بازدید حضور داشتند.

سیام.9012*2021*1429*1058*9189*9121*9173*1336
۰ نفر