۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶
کد خبر: 81273109
T T
۰ نفر
لزوم تشكيل ائتلاف 4+1 براي مقابله با خطرناك ترين بحران جهان

تهران- ايرنا- بحران داعش در عراق رفته رفته در حال تبديل شدن به يك نگراني بين المللي است و در اين ميان لزوم تشكيل يك ائتلاف منطقه اي-بين المللي براي از بين بردن آن ضروري به نظر مي رسد.

گروه داعش اقدامات خود را از سوريه به عراق منتقل كرده و نزديك به دو ماه است كه اين كشور را به شدت درگير خود كرده و هر روزه اخبار گوناگوني درباره اعمال جنايتكارانه نيروهايشان در رسانه ها منتشر مي شود.

شدت خشونت به كار رفته از سوي نيروهاي داعش به حدي است كه حتي سناتور 'جان مك كين' چهره شناخته شده جمهوريخواهان آمريكا، اين گره را خطرناك ترين گروه تروريستي تاريخ ناميده است. بحران سوريه را به موجب آن كه سبب نقل مكان چهره هاي افراطي از سراسر جهان به ويژه آمريكا و اروپا به خاورماينه شد، شايد بتوان به عنوان يك موهبت براي غرب توصيف كرد.

ميزان هراس كشورهاي غربي از بازگشت اين نيروها به اروپا و آمريكا به حدي است كه نشست هاي متعددي براي مقابله با بازگشت آنها در كشورهاي غربي برگزار شده كه آخرين مورد آن در مي سال جاري ميلادي با شركت نزديك به 15 كشور در بلژيك انجام شد.

اما در اين ميان آغاز تحركات داعش در عراق و گسترده شدن آن به اغلب مناطق اين كشور موجب شد تا جنگويان غربي حاضر در سوريه نيز به عراق مهاجرت كنند. يعني در واقع حضور تروريست ها در عراق موجب شده تا خيال آمريكا و كشورهاي اروپايي براي مدتي از بازگشت اين افراد به غرب راحت باشد.

دقيقا از همين روست كه كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا اقدام قابل توجهي براي مهار اين گروه عجيب ترورريستي انجام نمي دهند. در اين ميان هر چند 'باراك اوباما' رئيس جمهوري آمريكا، فرمان انجام عمليات هوايي عليه داعش را صادر كرده، اما بر اساس اعلام كاخ سفيد اين عمليات نظامي براي حفظ جان شهروندان آمريكايي است و نه نجات عراق از وضعيت فعلي.

نگاهي به نقشه تحركات داعش در عراق نشان مي دهد كه اين گروه فعاليت خود را در نزديكي مرزهاي ايران و تركيه متمركز كرده است. از سوي ديگر نيروهاي اين گروه ميان سوريه و عراق در حال تردد هستند. از همين رو تهران، دمشق، آنكارا و بغداد بايد هر چه سريعتر با برگزاري نشست هايي ائتلافي قوي را براي برخورد با اين گروه تشكيل بدهند.

هر چند مواضع تركيه در مورد بحران سوريه موجب شد تا اختلافاتي ميان آنكارا با دمشق و تهران پيش بيايد، اما نظر به خطري كه داعش براي كشورهاي مختلف ايجاد كرده بهتر است اين كشورها اختلافات را كنار گذاشته و به توافقي در اين راه دست پيدا كنند.

براي قدرتمند شدن اين ائتلاف بهتر است از يك كشور غربي نيز استفاده شود. بهترين گزينه در اين ميان آمريكاست. دليل اين ادعا آن است كه امريكا بر روي اغلب كشورهاي منطقه نفوذ دارد و حضور اين كشور در ائتلاف ذكر شده از شيطنت برخي كشورها همچون عربستان و امارات در امر مبارزه با داعش جلوگيري خواهد كرد.

اما در اين ميان يك نكته وجود دارد و آن اينكه سخنان مقامات آمريكايي با عملكرد آنها در خصوص مبارزه با تروريسم چندان همخواني ندارد. گزارش و اخبار متعددي در مورد تشكيل و حمايت گروه هايي همچون القاعده، طالبان و داعش از سوي آمريكا منتشر شده است. از سوي ديگر عملكرد آمريكا در امر مبارزه با طالبان و القاعده در افغانستان و عراق نيز نشان مي دهد كه چندان نمي شود روي صداقت كاخ سفيد در اين رابطه اعتماد كرد.

اما با وجود تمام اين ترديدها حضور اين كشور در ائتلاف 4+1 مانعي خواهد بود در برابر اقدامات كشورهايي همچون عربستان و امارات چون اين كشور فعاليت داعش را عاملي براي افزايش قدرت و نفوذ خود در منطقه قلمداد مي كنند.

البته يافتن يك نقطه مشترك ميان اين چهار كشور و امريكا و يا به عبارت ديگر رسيدن به منافع مشترك، مي تواند تشكيل اين ائتلاف را امكان پذير تر كند.

در اين ميان كشورهاي غربي بدون آنكه مانوري روي قضيه بدهند خود ائتلافي را عليه داعش تشكيل داده اند، اما اين ائتلاف فقط براي حفظ غرب از خطر اين گروه است. فعاليت داعش در خاورميانه به كشورهاي غربي اجازه حضور و دخالت در امور منطقه را مي دهد از همين رو چندان نمي شود روي كمك آنها در اين امر حساب باز كرد.

بر همين اساس ايران، تركيه، عراق و سوريه بايد هر چه سريعتر و پيش از آنكه داعش منطقه ديگري را گرفتار تحركات خود كند، ائتلافي را براي مقابله با آن تشكيل بدهند زيرا از بين بردن اين گروه منافع همه را تامين خواهد كرد. اما صرف نظر كردن از شركت در اين ائتلاف و عنوان داشتن اين كه اين بحران مشكل عراق و سوريه است موجب خواهد شد كه دير يا زود آتش آن دامن ساير كشورهاي منطقه را نيز بگيرد.

منبع: الف

اول**1368**
۰ نفر