۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۷:۴۴
کد خبر: 81272965
T T
۰ نفر
گيلان مستعد سرمايه گذاري و توجه بيشتر بخش هاي دولتي و خصوصي است

رشت - ايرنا - استاندار گيلان در نشست شوراي برنامه ريزي استان كه با حضور شماري از اعضاي كميسون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، گفت: گيلان مستعد سرمايه گذاري و توجه بيشتر بخش هاي دولتي و خصوصي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'محمدعلي نجفي' عصر پنجشنبه در اين نشست اظهار كرد: مزيت هاي بي بدليل اين سرزمين نظير جنگل هاي انبوه و پرتراكم هيركاني ، اراضي مستعد كشاورزي ، خط ساحلي زيبا ، در اختيار داشتن مرزهاي خشكي و آبي ، تاريخي كهن و در نهايت مردماني با فرهنگ و دانش دوست و بسياري از مواهب خدادادي باعث شده تا چشم بسياري از مردم ايران زمين و دنيا به اين نقطه از كشورمان خيره شود.

وي ادامه داد: به اذعان همه اساتيد علم مديريت و اقتصاد ، سرمايه گذاري در اين استان داراي بازدهي به مراتب بيشتر از ساير استان هاي كشور است اما متسفانه گيلان از مشكلات فراواني رنج مي برد.

نجفي با بيان اينكه در حوزه كشاورزي عدم يكپارچه سازي اراضي و مكانيزاسيون آن باعث افزايش هزينه هاي توليد و غير رقابتي شدن عمده محصولات بويژه برنج شده است و علاوه بر آن عليرغم بارش ميانگين ساليانه يك هزار و 200 ميلي متر همه ساله كشاورزي استان در معرض خشكسالي است، گفت : براي خروج از وضعيت نا مطمئن و نگران كننده كنوني اختصاص 400 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل سد پلرود ، رفع برخي از چالشهاي اداري براي تسريع در اجراي قرارداد فاينانس سد شفارود و اختصاص 130 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل 11 سد لاستيكي در دست اجرا در دوره كوتاه مدت مورد نياز مي باشد.

وي ادامه داد : در بسياري از شاخص هاي ديگر نيز استان گيلان را متاسفانه بايد در رده استان هاي محروم به شمار آورد بعنوان نمونه اگرچه در حوزه ورزش قهرماني استان گيلان عليرغم جمعيت 3/3 درصدي آن در مقايسه با كل كشور جزو 10 استان برتر و مدال آور محسوب مي شود، ولي در زمينه امكانات و سرانه اماكن ورزشي در رتبه 23 كشور قرار دارد.

استاندار گيلان در مورد مسائل زيست محيطي نيز گفت: اختصاص اعتبار مورد نياز براي احداث نيروگاه هاي زباله سوز و تكميل طرح هاي ساماندهي فاضلاب هاي شهري و روستايي در دستور كار دولت و مجلس قرار گيرد.

وي با اشاره به بازديد اعضاي كميسيون برنامه و بودجه از راه آهن گيلان گفت : براي تكميل راه آهن قزوين - رشت به 600 ميليارد تومان و براي اتصال آن از رشت به انزلي 400 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز مي باشد ، اين خط آهن در بخش زير ساخت داراي 85 درصد و در بخش روساخت و ريل گذاري 15 درصد پيشرفت فيزيكي مي باشد.

وي با بيان اينكه گيلان مستعد سرمايه گذاري و توجه بيشتر بخش دولتي و خصوصي است گفت : تكميل پروژه هاي بزرگ ملي نظير راه آهن و آزاد راه ها ، سدهاي در دست احداث ، بنادر در حال توسعه ، جبران عقب ماندگي در حوزه آب و راه روستايي ، يكپارچه سازي اراضي و توجه بيشتر به روستاها و شهرها و از جمله ساماندهي پسماندها و فاضلاب شهري و روستايي ضرورت بهره بري بيشتر منابع ملي در اين استان است .

وي افزود : در حوزه اشتغال نيز استان گيلان عليرغم همه مزيت ها و مواهب طبيعي و خدادادي، داراي وضعيت نامناسبي است بنحوي كه در سال گذشته با نرخ 13 / 6 درصد بيكاري در رتبه پنجم بيكارترين استان هاي كشور قرار داشته و اين در حاليست كه نرخ مشاركت اقتصادي در استان بسيار بالا بوده بنحويكه جزو چهار استان برتر كشور مي باشيم .

وي خاطر نشان كرد : به رغم همه تنگناها استان گيلان به باور بسياري از كارشناسان مستقل و نيز گزارش مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در رتبه نخست بهبود شرايط كسب و كار قرار داشته و اين رتبه حداقل در يكسال اخير ثابت بوده و نشاندهنده عزم تمامي مسئولين و نمايندگان استان در تامين شرايط توسعه استان مي باشد.

غلامعلي جعفرزاده نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست خاطرنشان كرد: اكنون با مديرت جهادي استاندار گيلان انتظار داريم با اختصاص بودجه هاي مناسب از محل منابع در اختيار وزرا و اختصاص بودجه مناسب در سال 94 پروژه هاي بزرگ گيلان را به سرانجام رسانيم.

رهبري املشي نماينده مردم شهرستان هاي رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي نيز بر استحقاق گيلان در اولويت قرارگرفتن اختصاص بودجه مناسب به پروژه هاي آن تاكيد كرد و افزود : اميدواريم با اختصاص اعتبارات مناسب به پروژه هاي استان نظير سد هاي شفارود و پلرود ، بزرگراه قزوين - رشت ، را آهن و احداث سد لاستيكي شاهد تحول در استان باشيم.

الياس نادران نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نيز در اين نشست يكي از خطاهاي استراتژيك در آمايش سرزميني گيلان را در سال هاي گذشته محروم كردن اين استان از صنعت عنوان كرد و اظهار داشت: اين در حالي است كه در زيرساخت هاي كشاورزي نيز اقدامات اساسي صورت نپذيرفت.

وي تامين آب كشاورزي، گسترش راه هاي ريلي و تكميل آزادراه در گيلان را مهم دانست و افزود : از ماده 150 قانون برنامه پنجم در بودجه امسال مي توان براي تكميل اين پروژه ها كمك و براي بودجه سال 94 نيز برنامه ريزي كرد.

اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در سفر به استان گيلان، از پروژه هاي بزرگ استان از جمله سدهاي پلرود و شفارود، سدهاي لاستيكي، راه آهن و آزاد راه گيلان و سايت نفت و گاز سردار جنگل بازديد كردند.ك/2

7296/695

سرخط اخبار استان‌ها