۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۴۷
کد خبر: 81270220
T T
۰ نفر
چشمه بل يك منبع آبي مهم و از اولويت هاي اداره محيط زيست است

سنندج – ايرنا – مديركل حفاظت از محيط زيست كردستان گفت: چشمه بل يك منبع آبي مهم است و نجات آن از اولويت هاي اين اداره كل خواهد بود.

عبدالوحيد رياضي فر روز سه شنبه در حاشيه آيين معرفي خود به عنوان مدير كل حفاظت از محيط زيست كردستان و در جمع خبرنگاران، افزود: منابع آبي براي كشور بسيار اهميت دارد و وقتي كه چنين چشمه اي تحت تاثير سد داريان قرار مي گيرد بايد رسيدگي شود و راهكاري ارائه شود كه چشمه ضربه نخورد.

وي بيان كرد: كشور ايران كشور پرآبي نيست حتي در مناطقي كه بيشترين بارندگي را دارد دچار خشكسالي هستيم بنابراين در تمام طرح هاي صنعتي يكي از مراكز حساس منابع آبي است.

وي گفت: كميته ارزيابي وقتي مجوزي صادر مي كند شرط و شروط هاي زيادي را قرار مي دهد مواردي كه مجري طرح را ملزم به انجام آن مي كنند.

رياضي فر افزود: بايد ديد آيا الزاماتي كه در مجوز محيط زيست براي سد داريان در نظر گرفته شده است رعايت شده است.

وي ادامه داد: طرح هايي كه مشمول ارائه اثرات زيست محيطي مي شود بايد دامنه اثر آن در هر چند استاني كه وجود دارد بررسي و گزارش آن به استان هاي مربوطه اطلاع داده شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما در بررسي مجوز و شروط ها فقط چشمه بل را در نظر داريد، گفت: هر چيزي كه تحت تاثير پروژه سد داريان قرار مي گيرد بايد در ارزيابي ديده شود.

وي دليل ارسال يك طرح به محيط زيست را بررسي تبعات و مشكلات آن طرح دانست و گفت: اگر اين مسائل مدنظر قرار نگيرد ارسال طرح به حفاظت از محيط زيست معنايي نخواهد داشت.

مدير كل جديد حفاظت از محيط زيست كردستان، آنچه در رابطه با چشمه بل پيش آمده است را يك خطا خواند و گفت: صرف اينكه استارت طرح سد داريان در كرمانشاه زده شده نمي تواند مبنايي باشد كه تاثيرات آن در كردستان ديده نشود.

رياضي فر رسيدگي به مشكلات و چالش هايي كه محيط زيست كردستان به آن مبتلا است را يكي از اولويت هاي اداره حفاظت از محيط زيست دانست و گفت: چشمه بل و درياچه زريوار نيز برخي از اين اولويت ها هستند.

او با اشاره به تلاش براي ثبت زريوار در كنوانسيون رامسر گفت: من در هرمزگان يك تالاب را در كنوانسيون ثبت كردم، اما ثبت يك تالاب در اين كنوانسيون مراحل ويژه اي دارد.

وي با بيان اينكه در مراكز محيط زيست كردستان همچون ساير نقاط كشور كمبود نيرو وجود دارد، افزود: تغييراتي در چارت ها مصوب شده و بايد در ساختار رخ دهد كه با توجه به آماده بودن رديف پستي تنها نياز به صدور مجوز دارد.ك/2

570/533