۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81269369
T T
۰ نفر
محیط زیست كردستان به اظهارات نماینده مریوان در مجلس پاسخ داد

سنندج – ایرنا – اداره كل حفاظت محیط زیست استان كردستان با صدور اطلاعیه ای به اظهارات نماینده مریوان كه در گفت و گو با رسانه ها از سكوت محیط زیست در مقابل نابودی چشمه بل انتقاد كرده بود، پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، متن اطلاعیه اداره كل حفاظت از محیط زیست كردستان به شرح زیر است:

نماینده مریوان و سروآباد بهتر است به دور از اظهاراتی كه بیشتر جنبه تبلیغی دارد موضع خود را در قبال مردم استان و محیط زیست آنها روشن و به موضعی زیست محیطی كه مورد مطالبه مردم است نزدیك سازد.

نماینده محترم مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی متاسفانه بسته به شرایط ، موضع گیری های متفاوتی در قبال محیط زیست دارد، به عنوان مثال ایشان در مورخ سوم دی 92 اداره حفاظت از محیط زیست كردستان را به دلیل سخت گیری در ارزیابی های زیست محیطی ' محیط ایست' می نامد و در طرف دیگر سكوت محیط زیست در قبال چشمه بل را غیر قابل قبول می خواند.

نماینده مریوان لازم است اقدامات خود را از منظر حقوق ملت و از جایگاه حقوقی و قانونی یك نماینده مجلس برای محیط زیست استان بطور عام و بویژه نجات چشمه بل به استحضار مردم استان برسانند.

ایشان فراموش كرده اند در جلسه شورای اداری به اصرار از اداره حفاظت از محیط زیست تقاضا می كردند كه برخلاف تمام ضوابط زیست محیطی، با احداث سد بلبر موافقت كند.

كریمیان اداره حفاظت از محیط زیست را برای موافقت با اجرای طرح های مختلف در حاشیه و حریم تالاب زریوار (كه منجر به نابودی زریوار می شود) تحت فشار قرار می دهند و همچنین سكوت خود در قبال احداث سد پالنگان كه منجر به نابودی بخش عظیمی از میراث فرهنگی و هویتی منطقه می شود را چگونه توجیه می كنند.

محیط زیست كردستان طی نامه ای ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای نجات چشمه بل، از فراكسیون نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستند كه برای نجات چشمه بل به جهت وظیفه آنها در قبال مردم استان از منظر و موضع نماینده ملت از مجاری قانونی و حقوقی در سطح ملی وارد عمل شوند.

متاسفانه در زمان ارزیابی زیست محیطی سد داریان از اداره كل محیط زیست كردستان استعلامی اخذ نشده و از سوی محیط زیست استان كرمانشاه مجوز ارزیابی زیست محیطی صادر شده است اما به جهت مطالبه عمومی مردم استان و پیامدهای زیست محیطی سد داریان و اینكه كانی بل در استان كردستان قرار دارد این اداره كل به طور فعالانه ای جهت دفاع از حق زیست محیطی مردم تلاش كرده است.

در راستای روشن شدن موضوع و مزید آگاهی جناب آقای كریمیان نماینده محترم مردم شهرهای مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و استحضار مردم حافظ محیط زیست استان موارد ذیل كه بیانگر عدم سكوت اداره كل محیط زیست كردستان و پیگیری های مكرر و مستمرآن از تمامی شیوه های موجود برای حفظ و نجات چشمه بل است به اختصار بیان می شود.

با پیگیری این اداره كل در شش خرداد 93 معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست كشور از وضعیت و تهدیدات چشمه بل بازدید كرد.

پس از این بازدید این اداره كل از معاون ریس جمهور و ریس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای در 23 خرداد 93 تقاضای مساعدت و كسب دستور توقف عملیات سد دارایان و طرح موسوم به نجات بخشی كانی بل شد.( رونوشتی نیز به نمایندگان استان از جمله ارسال گردیده است)

با پیگیری این اداره كل در 11 تیر سال جاری دستور تعطیلی عملیات تخریب چشمه از دادستانی شهرستان سروآباد اخذ شد اما به دلیل خارج بودن از حوزه استحفاظی نیروی انتظامی كردستان، نیروی انتظامی از اجرای دستور قضایی استنكاف كرد.

در تاریخ های 12و 14 تیر سال جاری چند گروه متخصص محیط زیست و مدیریت این اداره كل برای بازدید از وضعیت چشمه در منطقه حضور یافتند.

در روز بعد نیز با دعوت اداره كل محیط زیست كردستان، نهادهای زیست محیطی استان، خبرنگاران رسانه های جمعی و گروه كارشناسی متخصص برای بازدید و تشكیل جلسه با مجریان سد در منطقه حضور یافتند.

با پیگیری اداره كل محیط زیست كردستان و با توافق مجریان سد در این جلسه مصوب شد تا مطالعه و ارزیابی طرح موسوم به نجات بخشی كانی بل و یافتن طرحی كاراتر و عملی تر برای نجات چشمه بل عملیات تا حداقل 21 روز تعطیل شود.

این فرصت سه هفته ای باعث همگرایی و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت گروه كاری نجاتبخشی كانی بل، سمن های زیست محیطی و مجموعه استانداری كردستان شد.

با دعوت اداره كل محیط زیست كردستان جلسه ای تخصصی در 21 تیر سال جاری با معاون عمرانی استانداری، كارشناسان فنی استانداری، آب منطقه ای، گروه كاری نجات بخشی چشمه بل، تشكل های مردمی، خبرنگاران و اساتید دانشگاه ها برگزار شد.

همایشی نیز تحت عنوان نجات چشمه بل در این اداره كل و با حضور علاقه مندان به محیط زیست، گروه كاری نجات بخشی چشمه بل، سمن های زیست محیطی و خبرنگاران رسانه های استان برگزار شد.

امید كریمیان نماینده مردم شهرستان های مریوان و سرواباد در مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون اقتصادی مجلس پیشتر از وزیر نیرو خواسته بود تا در راستای اجرای ماده 184 قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به توقف تخریب چشمه بل اقدام كند.

امید كریمیان همچنین در گفت و گو با رسانه ها با انتقاد از سكوت سازمان حفاظت محیط زیست كردستان در مقابل تخریب آثار طبیعی حوزه انتخابیه اش گفته بود متاسفانه به جای نگه داشتن حرمت و احترام، این اثر تاریخی زیر تیغ ناآگاهی مسوولانی قرار گرفته كه عملا اصل 50 قانون اساسی را زیر پا می گذارند.

وی با بیان اینكه تخریب چشمه بل به بهانه احداث سد داریان هیچ توجیه عقلانی ندارد گفت: یكی از الزامات اجرای این سد نجات بخشی چشمه بل بوده است اما متاسفانه این مهم به بوته فراموشی سپرده شده است و كارفرمای پروژه به تخریب زود هنگام این پروژه اقدام نموده از این رو ضروری است وزیر نیرو در راستای اجرای ماده 184 قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به توقف تخریب چشمه بل اقدام كند.

چشمه آب معدنی ˈبلˈ با آبدهی بیش از سه هزار لیتر در ثانیه یكی از پر آب ترین چشمه های غرب كشور است كه در فاصله دو كیلومتری روستای هجیج شهرستان پاوه واقع شده است.

با آبگیری سد داریان، چشمه بل در زیر بیش از 100 متر ارتفاع آب دریاچه غرق شده و همه فواید اقتصادی، محیط زیستی و گردشگری خود را از دست می دهد.ك/1

570/533