۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۵۸
کد خبر: 81264006
T T
۰ نفر

پایان مذاكرات ایران و آمریكا در ژنو

۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۵۸
کد خبر: 81264006
پایان مذاكرات ایران و آمریكا در ژنو

تهران- ایرنا-مذاكرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریكا در شهر ژنو پس از پنج ساعت رایزنی های فشرده طرفین درباره اختلافات پایان یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این مذاكرات كه در سطح معاونان وزارت خارجه ایران و امریكا، امروز (پنج شنبه) برگزار شد، پس از رایزنی های فشرده دو طرف پس از برگزاری دو دور مذاكره پایان یافت.

نمایندگان ایران و آمریكا روز پنج شنبه و در دور اول مذاكرات خود در ژنو به مدت سه ساعت به صورت رودررو و مستقیم مذاكراتی محتوایی و جدی داشتند و پس از آن طرفین برای استراحت و صرف نهار گفت وگوهای خود را متوقف كردند.

«سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر خارجه و اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای از سوی تهران و «ویلیام جوزف برنز» معاون ارشد وزیر خارجه امریكا و «وندی شرمن» مدیركل سیاسی وزارت خارجه امریكا از سوی واشنگتن، سرپرستی این مذاكرات را به عهده دارند ضمن اینكه كارشناسان ایران و امریكا نیز در این مذاكرات حضور دارند.

یك عضو تیم مذاكره كننده هسته ای صبح پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا هدف از این گفت و گوها را ادامه رایزنی ها درخصوص موضوعات مورد اختلاف، و بررسی نحوه نزدیك كردن دیدگاه های طرفین اعلام كرد.

این مذاكرات، نخستین دور مذاكرات در طول دوره تمدید مذاكرات جامع هسته ای است كه پس از مذاكرات وین ٦ ( دوم تا ١٩ جولای ) برگزار می شود.

ایران و ١+ ٥ در مذاكرات وین ٦ به دلیل اختلافات بویژه در مورد میزان غنی سازی ایران و طول دوره توافق جامع نتوانستند به توافق برسند و از این رو زمان دوره مذاكرات جامع هسته ای برای رسیدن به توافق نهایی و نیز توافق اولیه ژنو را به مدت چهار ماه تا ٢٤ نوامبر ٢٠١٤ تمدید كردند.

تهران پیشنهادهایی علمی و منطقی را به طرف مقابل ارایه كرده است و طرفین در تلاش هستند به مفهوم مشتركی در موضوعات اختلافی از جمله غنی سازی دست یابند.

همچنین ایران اعلام كرده است كه برای ٥ تا ٧ سال آینده به ظرفیت ١٩٠ هزار سو برای تهیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، راكتور تحقیقاتی تهران و راكتور اراك نیاز دارد.

دكتر حسن روحانی رییس جمهوری روز چهارشنبه در جمع مردم شهركرد اعلام كرد ما بر اساس آنچه رهبر معظم انقلاب اعلام فرمودند نرمش قهرمانانه خواهیم داشت ولی نرمش ذلیلانه ممنوع است.

سیام**1572**1599