۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81263507
T T
۰ نفر
تهران و باكو بر گسترش مناسبات اقتصادي فيمابين تاكيد كردند

تهران - ايرنا - در ديدار روساي ايراني و آذري كميسيون مشترك اقتصادي و فرهنگي ايران و جمهوري آذربايجان، طرفين بر توسعه هر بيشتر مناسبات في مابين تاكيد كردند.

به گزارش پنجشنبه ايرنا به نقل از رسانه هاي محلي باكو ؛ 'شاهين مصطفي يف' وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان در ديدار با 'محمود واعظي' وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان دو كشور را رو به توسعه خواند و گفت كه 'حيدرعلي اف' رهبر فقيد جمهوري آذربايجان خدمات ارزنده اي در ايجاد اعتماد متقابل در مناسبات جمهوري آذربايجان و ايران داشته است.

وي افزود: ديدار رؤساي جمهوري آذربايجان و ايران در داووس و نيز برگزاري ديدارهايي در سطح بالا در جريان سفر رسمي رييس جمهوري آذربايجان به تهران و تبادل اسناد همكاري در زمينه هاي مختلف نقش بسزايي در تحكيم روابط بين دو كشور ايفا كرده است.

'شاهين مصطفي يف' با اشاره به ظرفيت هاي فراوان براي گسترش بيش از پيش همكاري ها بين دو كشور گفت كه امكانات گسترده اي براي همكاري دو كشور در زمينه هاي حمل و نقل، انرژي، كشاورزي، گردشگري، بانكداري، آبياري، تجاري، توليدات مشترك و حضور شركت هاي ايراني در مراكز صنعتي در جمهوري آذربايجان وجود دارد.

وي سفر هيأت نمايندگي ايران به جمهوري آذربايجان، برگزاري نهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و فرهنگي دو كشور و انجام ديدارهاي رسمي و برگزاري نشست مشترك بازرگانان دو كشور را به لحاظ گسترش روابط في مابين مهم ارزيابي كرد.

وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان همچنين با اشاره به اشغال 20 درصد از اراضي كشورش و آواره شدن بيش از يك ميليون نفر از هموطنان خود و همچنين تخريب اماكن تاريخي، مساجد و قبرستان ها ازسوي ارمنستان ، حمايت پايدار ايران از موضع عادلانه جمهوري آذربايجان را براي حل مناقشه قره باغ و احياي عدالت تاريخي مهم خواند.

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از ميزباني خوب دولت و مردم جمهوري آذربايجان، ديدارها و مذاكرات انجام شده در جريان سفر خود و هيات همراه را بسيار جدي و سازنده خواند و گفت: اين سفر دستاوردهاي خيلي خوبي داشت و با اطمينان اعلام مي كنم كه اين سفر فصل جديدي را در روابط دو كشور خواهد گشود.

واعظي با اعلام اينكه امضاي يادداشت تفاهم همكاري هاي اقتصادي و فرهنگي بين دو كشور در آينده اي نه چندان دور آثار مثبت خود را نشان خواهد داد، ابراز اميدواري كرد كه روابط دو كشور در آينده نزديك به سطحي برسد كه در شان دو دولت و ملت دوست و همسايه باشد.

وي همچنين با ابراز همدردي با بازماندگان كشته شدگان درگيري هاي اخير در منطقه قره باغ گفت: از نظر ما مناقشه قره باغ راه حل نظامي ندارد و ما اميدواريم كه اين مساله به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران افزود: جمهوري اسلامي همواره در موضوع مناقشه قره باغ از ابتداي اين بحران در كنار برادران آذري خود بوده و در انجام اقدامات انساندوستانه نهايت همكاري را به عمل آورده است.

واعظي همچنين با محكوم كردن اقدامات ددمنشانه رژيم صهيونيستي در نوار غزه گفت : رژيم صهيونيستي با حملات گسترده خود بيش از يك هزار و هشصت نفر از مردم بي دفاع غزه را كه بيشتر انها كودكان و زنان هستند، شهيد كرده است.

خاورم*1206**1392