۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۲۱
کد خبر: 81257297
T T
۰ نفر
شاليكاران مازندران با مشكل خشك كردن شالي مواجه شدند

ساري-ايرنا- در حالي مسوولان جهاد كشاورزي مازندران درو مكانيزه شالي برنج را با افزايش يك هزار دستگاه كمباين مخصوص درو شالي با افتخار فرياد مي زنند كه به دليل كمبود خشك كن ها شالي هاي نم دار در معرض بنددارشدن و بالا رفتن ضريب شكستگي قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، در برداشت مكانيزه شالي ،دانه ها از خوشه هاي طلايي جدا شده و به اصطلاح همزمان با درو خرمنكوبي صورت مي گيرد و با اين روش رطوبت 25درصدي ناشي ازساقه زنده به شلتوك مي رسد كه بايد در كمتر از 24ساعت از گوني خارج و به مدت 48 تا 72 ساعت در دماي 30 تا 40 درجه خشك شود.

از آنجاييكه ظرفيت خشك كن ها در شاليكوبي هاي استان مازندران محدود و حجم شالي برداشت شده به صورت مكانيزه و سنتي بالا است، خشك كن هاي موجود جوابگو نيست و شاليكاران به شدت نگران بند دار شدن و در نتيجه بالا رفتن درصد شكستگي محصول خود هستند.

در گذشته شالي ها به صورت سنتي از ساقه با داس درو و به مدت سه روز روي ساقه در مزرعه و در معرض هواي آفتابي خشك مي شده است و سپس با جمع آوري آن خرمنكوبي انجام مي گرفت و در اين روش شالي خشك شده مدت ها قابليت نگهداري داشت و حتي

در اين روش شاليكاران معتقدند كه هر چه شالي به صورت شلتوك نگهداري شود كيفيت آن در تبديل به برنج سفيد چندين برابر مي شود.

بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزي مازندران بيش از يك هزارو 250 واحد شاليكوبي در استان وجود دارد كه متوسط ظرفيت خشك كن ها در هر يك از واحد هاي شاليكوبي حدود 15 تن در روز است.

اين در حالي است كه حدود دو هزارو 200دستگاه كمباين در استان فعاليت دارد كه هر يك از كمباين ها در روز قادر است تا بيش از دو هكتار با متوسط توليد 12تن را درو كنند.

تحليل اين آمار نشان مي دهد كه ظرفيت روزانه خشك كن هاي استان حدود 19 هزار تن است در حالي كه روزانه بيش از 26 هزار تن شالي نم دار به صورت مكانيزه برداشت مي شود كه بايد وارد خشك كن ها شود.

از طرفي مقدار شالي كه شماري از كشاورزان برداشت آن را به صورت سنتي انجام مي دهند اما براي تامين خوراك و نقدينگي ،شالي هاي خود را به ناچار بايد خشك و تبديل به برنج كنند، بايد به آمار شالي هايي كه نياز به خشك كن ها دارد، اضافه شود.

دليل اصلي استقبال شاليكاران به برداشت مكانيزه كمبود كارگر و هزينه بالاي دستمزد دروي شالي به صورت سنتي است.

در حال حاضر شماري از كشاورزان پس از درو مكانيزه ،شالي نم دار را به صورت سنتي در آفتاب خشك كرده و پس از اطمينان از كاهش نسبي رطوبت ،شالي را گوني و روانه شاليكوبي ها مي كنند.

'عزيزالله شهيدي فر ' معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي مازندران ضمن تاييد مشكلات و نگراني شاليكاران از نم دار بودن شالي درو شده به روش مكانيزه ، گفت: ظرفيت خشك كن ها بايد افزايش بيابد.

وي با بيان اينكه برداشت مكانيزه و به روش سرپايي شالي ،هزينه را به شدت كاهش مي دهد، ادامه داد: اگر شالي نم دار به موقع در خشك كن ها خالي نشوند، علاوه بر مشكل بند دار شدن ، درصد شكستگي آن نيز چندين برابر مي شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر علاوه بر يكهزار دستگاه كمباين مخصوص درو، به همين تعداد كمباين مخصوص گندم ، درو شالي اراضي شاليزاري استان را انجام مي دهند ،خاطر نشان كرد: طرح بالا بردن ظرفيت خشك كن ها و اصلاح ساختار شاليكوبي ها در دستور كار جهاد كشاورزي قرار دارد.

'مسعود غلامي ' مدير جهاد كشاورزي شهرستان بابل گفت: به دليل كمبود كارگر درو كار شالي و بالا بودن دستمزد آنان ، استفاده از كمباين مخصوص درو مورد استقبال شاليكاران قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه ظرفيت كنوني خشك كن هاي شاليكوبي ها جوابگوي حجم بالاي شالي هاي برداشت شده نيست، ادامه داد: در حال حاضر كشاورزان شالي برداشت شده را به ناچار به صورت سنتي و طبيعي در آفتاب خشك مي كنند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 200 نفر متقاضي دريافت كمباين مخصوص درو در شهرستان بابل وجود دارد، تصريح كرد: اگر زنجيره توليد برنج به روش مكانيزه در تمام بخش ها ايجاد نشود، ضايعات توليد چندين برابر مي شود.

غلامي دغدغه و نگراني شاليكاران را از برداشت شالي نم دار جدي دانست و بيان داشت: مشكل كمبود خشك كن ها و نگراني افزايش درصد شكستگي در حالي است كه قيمت كنوني برنج در مازندران نيز به صرفه نيست .

در حال حاضر قيمت برنج نو كه در بازار شاليكوبي ها به ندرت خريد و فروش مي شود ،كمتراز 60 هزار ريال در هر كيلو گرم است.

مازندران 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه سالانه با توليد حدود يك ميليون تن برنج سفيد، 42درصد برنج مورد نياز كشور را تامين مي كند.ك/4

2585/608 / 1539

گزارش از سيد رضا هاشمي كرويي
۰ نفر