به گزارش ايرنا، معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در اين مراسم گفت: نظريه هدفمندي سوره هاي قرآن در سالهاي اخير مورد توجه ويژه قرآن پژوهان و مفسران قرار گرفته است.
حجت الاسلام 'سيد جلال حسيني' افزود: مجموعه ساختار سوره هاي قرآن كريم شامل 114 نمودار است كه بر مبناي نظريه هدفمندي سوره هاي قرآن تنظيم شده است.
وي با بيان اينكه اين مجموعه براي نخستين بار در جهان اسلام ارايه مي شود، افزود: بر اساس اين نظريه هر سوره داراي يك هدف اصلي است و محتواي آن قابل تفكيك به فصل ها و مقاصد فرعي است.
وي بيان كرد: هر دسته از آيات به لحاظ تناسب دروني و ارتباط نزديكي كه با يكديگر دارند، ذيل يك فصل قرار مي گيرند و اين فصل ها در يك نكته اساسي كه هدف و غرض اصلي سوره ناميده ميشود، مشترك هستند.
وي گفت: براي تدوين اين اثر از تفاسير معتبر شيعه و اهل سنت از جمله تفسير الميزان، التحرير و التنوير، النظم الفني للقرآن الكريم، التفسير البنايي استفاده شده است اما ديدگاه هاي علامه طباطبايي در تفسير الميزان مورد توجه خاص نويسنده بوده و در تفسير آيات و ارتباط گفتارهاي مستقل، به طور مكرر به اين تفسير شريف مراجعه شده است.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه ترسيم نمودار درختي سوره ها كاربردهاي متعددي براي اقشار مختلف جامعه در بر دارد، گفت: امكان آشنايي اجمالي و آسان با محتواي سوره هاي قرآن كريم و همچنين سرعت، تثبيت و دقت بيشتر در حفظ آيات براي عموم علاقهمندان به معارف قرآن، از جمله كاربردهاي اين نمودار است.
وي بيان كرد: لازمه طبيعي اعتقاد به هدفمندي سوره ها اين است كه به ارتباط منطقي آيات با يكديگر معتقد باشيم به گونه اي كه بتوان در يك نمودار درختي، همه آيات را از طريق محورها و عناوين فرعي به يك عنوان و موضوع اصلي متصل ساخت.
حجت الاسلام حسيني افزود: در بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي به طور خاص و ويژه كار پژوهشي بنيادي در حوزه قرآن اتفاق ميافتد كه يكي از محصولات و خروجي اين پژوهش ها، كتاب «المعجم في فقه لغه القرآن و سر بلاغه» است.
وي گفت: از ساير حوزه هاي مختلف قرآني كه ممكن است در حرم مطهر نباشد اما ذيل سياستهاي فرهنگي آستان قدس رضوي قرار دارد، مي توان به چاپخانه بين المللي قرآن با چاپ سالانه حدود پنج ميليون قرآن اشاره كرد.
وي با بيان اينكه عنايت امام هشتم(ع) و شركت مجاوران و زائران در برنامههاي قرآني حرم رضوي مشوق خدمتگزاران اين بارگاه است، گفت: در دارالقرآن الكريم برنامههاي متنوع قرآني ارايه مي شود كه از مهمترين آنها ميتوان به بحثهاي تدبر، تفسير و مفاهيم قرآن اشاره كرد.
بر پايه اين گزارش :حجتالاسلام و المسلمين 'محمد خامه گر'مؤلف مجموعه كامل ساختار سورههاي قرآن كريم نيز در حاشيه مراسم رونمايي اين مجموعه گفت: 10 سال روي اين طرح كار كردم تا مجموعه كامل سوره هاي قرآن كريم در قالب نمودارهاي درختي آماده شد.
وي افزود: اين كتابچه به صورت روان و آسان اين امكان را براي قرآن دوستان فراهم مي آورد كه با مرور تفسير مختصر و كوتاه در هر روز به تفسير جامع و كامل در طول كمتر از يك سال دست يابند.
وي با بيان اينكه اين نمودارها استفاده هاي مختلفي دارد، افزود: اولين كاربرد آن، اين است كه وقتي يك صفحه قرآن خوانده مي شود بهمدت پنج دقيقه كه اين نمودار در دستتان باشد، ميتوانيد بفهميد آياتي كه خوانديد، حاوي چه مطلبي بوده و چه نكته اي در آن گفته شده است.
وي تأكيد كرد: نمودارها بايد در ادارات، مدارس و دانشگاهها استفاده شود تا كساني كه به اين مكان ها مراجعه مي كنند طي 114 روز با كل تفسير ساختاري سورههاي قرآن آشنا شوند و اين ساختار اين انگيزه را براي انسان ايجاد مي كند كه سوره هاي قرآن را با دقت بيشتري دنبال كند.
وي در پايان گفت: اين روش اولين گام براي آشنايي با معارف سوره هاي قرآن است و كساني كه فرصت مطالعه و ترجمه قرآن را پيدا نمي كنند، مي توانند حداقل با محتواي كلي سوره آشنا شوند.
7489/659
توسط آستان قدس رضوي/
نمودار درختي سوره هاي قرآن براي نخستين بار در جهان اسلام رونمايي شد
۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۲۹
کد خبر:
81255461
مشهد – ايرنا – نمودار درختي سوره ها در قالب مجموعه كامل 'ساختار سورههاي قرآن كريم' روز پنجشنبه طي مراسمي در دارالقرآن الكريم حرم مطهر رضوي رونمايي شد.
سرخط اخبار استانها
-
حریق در تالاب انزلی مهار شد
رشت- ایرنا- ریس محیط زیست بندرانزلی از مهار آتش سوزی در نیزارهای تالاب…
-
فرماندار: آتش سوزی منطقه " بلبزان" پاوه هنوز مهار نشده است
کرمانشاه- ایرنا- فرماندار پاوه از ادامه آتش سوزی مراتع و جنگل های…
-
۲ نفر در تصادف جاده پلدختر _ اندیمشک جان باختند
خرم آباد- ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر پلدختر گفت: برخورد ۲ دستگاه…
-
وزیر آموزش و پرورش: توجه به مدرسه لازمه تحقق گام دوم انقلاب است
مشهد-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه توسعه در مسیر تعلیم…