بجنورد - ايرنا - استان خراسان شمالي كه بين دو قطب زيارتي مشهد مقدس و گردشگري شمال كشور قرار گرفته با پايان يافتن ماه مبارك رمضان، خود را براي استقبال از گردشگران در مرحله پاياني سفرهاي تابستاني آماده مي كند.

به گزارش ايرنا عبور 240 كيلومتر از جاده اصلي تهران – مشهد از استان خراسان شمالي و وجود اقليم مديترانه اي اين خطه از جمله ويژگي هاي اين استان براي جلب گردشگران به شمار مي رود.

طبق آمار منتشره از سوي دستگاه هاي مرتبط با سفر در خراسان شمالي، حدود 20 ميليون گردشگر و زائر امام هشتم (ع) از اقصي نقاط كشور، جاده تهران - مشهد عبوري از اين استان را براي گذر در ايام سال انتخاب مي كنند.

مسوولان دستگاه هاي عضو ستاد هماهنگي سفر خراسان شمالي نيز چند روزي است براي استقبال از گردشگران عبوري از استان با برگزاري نشست هايي، امكانات را براي ارايه خدمات بسيج كرده اند.

اكنون ستاد هماهنگي سفر خراسان شمالي 9 كميته را با عضويت حدود 50 دستگاه جهت ارايه خدمات هرچه بهتر به گردشگران گذري از استان فعال كرده است.

به گفته 'عيسي نوراللهي' سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي، كميته هاي اسكان، بهداشت و درمان، خدمات شهري و رفاه عمومي، انتظامي، حمل و نقل و كنترل و خدمات جاده اي و امداد و نجات از جمله كميته هاي ستاد هماهنگي خدمات سفر در استان به شمار مي روند كه بيشترين نقش را در ارايه خدمات رفاهي به گردشگران دارند.

در ميان كميته هاي ستاد هماهنگي سفر خراسان شمالي، كميته اسكان با 13 دستگاه عضو، امكانات اسكان را براي ماندگار گردشگران بسيج كرده است.

اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي از جمله دستگاه هايي است كه براي اسكان گردشگران و زائران امام هشتم (ع) عبوري از استان نقش پررنگ دارد و تابستان امسال 700 كلاس در 190 مدرسه استان را ساماندهي كرده است.

به گفته 'احمد آذري' رييس اداره تعاون و رفاه آموزش و پرورش خراسان شمالي، اكنون پذيرش مسافران تابسانه براي اسكان در مدارس در هفت شهرستان استان فعال است.

گردشگران گذري از خراسان شمالي مي توانند از جاذبه هاي تاريخي، طبيعي و گردشگري بكر اين استان براي زدودن غبار خستگي از تن خود استفاده كنند.

براي آشنايي گردشگران عبوري از خراسان شمالي، تعدادي از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي شاخص و واقع در مسير عبور آنان معرفي مي شود.



مجموعه تفريحي بش قارداش - بجنورد:

در شش كيلومتري جنوب شهر بجنورد و در مسير بجنورد به اسفراين، محوطه اي زيبا با درختان سر به فلك كشيده و استخرهاي آب خودنمايي مي كند.

اين بوستان نمونه گردشگري، با چندين استخر آب و فضاي سبز دل انگيز به كوه تكيه دارد كه ساكنان بجنورد، مركز استان خراسان شمالي، عمده اوقات فراغت خود را در آن سپري مي كنند.



پارك جنگلي – تاريخي بابا امان - بجنورد:

اين پارك در 10 كيلومتري شمال شرقي شهر بجنورد و در كنار جاده بجنورد - شيروان واقع شده است.

اين گردشگاه با پارك جنگلي و استخرهاي ديدني آن همواره مسافران بي شماري را براي رفع خستگي به خود جلب كرده است.

آب اين گردشگاه از چهار نقطه درون تپه اي مي جوشد و به درون استخرهايي مي ريزد كه با اختلاف سطح ساخته شده اند.

در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشايي 'اباامان' تاسيساتي نظير متل، رستوران، پارك كودك، مسجد و محل استراحت خانواده ها جاي گرفته و هواي لطيف و شب هاي دل انگيز آن هر مسافر عبوري را به خود جلب مي كند.

در پارك جنگلي بابا امان بجنورد بناي امامزاده اي به نام شاهزاده ˈاسماعيلˈ نيز قرار دارد.



روستاي دركش - مانه و سملقان:

اين روستاي گردشگري پس از روستاي 'رباط قره بيل'در فاصله 30 كيلومتري شهر آشخانه، مركز شهرستان مانه و سملقان و 70 كيلومتري بجنورد مركز استان خراسان شمالي قرار دارد.

فاصله روستا از جاده آسيايي (محور آزادشهر - بجنورد) حدود دو كيلومتر است و داراي طبيعتي جنگلي و كوهستاني با چشمه سارهاي متعدد است كه وجود تنها جنگل بلوط منطقه شرق كشور و باغ هاي ميوه، رويش انواع گياهان دارويي، حيات وحش منحصر به فرد، آثار و تپه هاي تاريخي متعدد و محيط زيبا و فرح بخش از جاذبه هاي آن است.

هر ساله شمار زيادي از دوستداران طبيعت از شهرها و روستاهاي اطراف به اين روستا سفر مي كنند.

روستاي دركش دره اي است و رودخانه دركش از ميان آن مي گذرد و در جنوب روستا، كوه آلاداغ با ارتفاع 2455 متر و دره 'كنداب' قرار دارد.



آب گرم ايوب پيغمبر - بجنورد:

اين آب گرم در دهستان 'گيفان'از توابع بخش 'حصار گرمخان' بجنورد به ارتفاع 1300 متر در فاصله 80 كيلومتري شمال شرقي مركز اين شهرستان واقع شده است.

آب هاي معدني به علت داشتن املاح و خاصيت هاي درماني، يكي از جاذبه هاي گردشگري استان به شمار مي آيد و اين مكان نيز از ديرباز محلي براي استراحت و شنا و شفاي بيماران بوده است.



رويين، روستاي پلكاني يا ماسوله خراسان شمالي - اسفراين:

اين روستا در فاصله 45 كيلومتري جنوب بجنورد و 24 كيلومتري شمال شهر اسفراين قرار دارد و دره اي است كه رودخانه روئين از ميان آن مي گذرد و از عمده محصولات باغي روئين كه از مرغوبيت ويژه اي برخوردار است مي توان به گيلاس، گردو، سيب، انگور، گلابي، هلو و زردآلو اشاره كرد.

نوع معماري و ساخت بناهاي روستاي رويين به گونه اي است كه به شكل پلكاني ديده مي شود و علاوه بر اين داراي جاذبه هاي طبيعي، اكوتوريستي و تاريخي است.

قدمت روستاي رويين به بيش از ده قرن پيش بر مي گردد.

اكنون روستاي رويين به عنوان دهكده صنايع دستي كشور معروف است و حدود 400 نفر در اين استان به طور مستقيم به تهيه نخ، رنگ آميزي و بافت چادر شب و فروش آن اشتغال دارند و رشته چادرشب بافي يا نساجي سنتي رويين مهر اصالت يونسكو را دارد.



روستاي گليان - شيروان:

روستاي گليان در 23 كيلومتري جنوب شهر شيروان قرار دارد كه با داشتن آب و هواي نيمه خشك و سرد كوهستاني، منجر به غناي زيست محيطي و وفور حيات وحش در منطقه و برخورداري روستا از طبيعتي زيبا و دل انگيز شده است.

از جاذبه هاي روستاي گليان مي توان به چشمه هاي فراوان اشاره كرد كه مهمترين آن ها چشمه هاي شيرخان، 'برزنگ، پيرك، قلعه نو، چشمه موسي و چشمه پاسگاه' است كه در اين ميان چشمه شيرخان و پيرك به علت داشتن آب گوارا و شيرين و آبدهي بالا، مورد توجه است.

غار 'كافر قلعه' از ديدني هاي اين روستا است و ار نامش پيداست مسكوني بوده و در زمان هاي گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده مي شده و در پنج كيلومتري جنوب غربي روستاي گليان در قسمت راست دره وسيعي واقع است.

از اماكن مذهبي اين روستا مي توان به امامزاده گليان، مسجد قديمي حاج عبدالله با قدمت 200 ساله، مقبره 'باباتوكل'از مشايخ و عرفاي نامي قرن چهارم هجري ياد كرد.



روستاي زو ارم - شيروان:

روستاي 'زو ارم' در ‎ 28كيلومتري جنوب غربي شيروان از ديگر روستاهاي گردشگري خراسان شمالي است كه داراي طبيعتي سرسبز و باغ هاي انبوه ميوه است كه از جمله مي توان به صيفي جات اين روستا و نيز گونه هاي گيلاس، انگور و زردآلو، بادام و گردو اشاره كرد.

از جاذبه هاي اين روستا حاشيه مصفاي رودخانه زوارم، مسجد قديمي، ˈقزلر قلعهˈ، منطقه ˈاوج دوشیˈ با سه چشمه همجوار يخدان، آبشار ˈجترالنگˈ، دوچشمه، قاينار چشمه و قرمز چشمه را مي توان نام برد.

اين منطقه گردشگري انواع گياهان طبي و خوراكي مانند كاسني، زيره و كاكوتي، ساريگل، زردآلو كوهي و سيب كوهي دارد كه گردشگران مي توانند از اين موهبت خدايي نيز بهره مند شوند.

ييلاق زو ارم داراي طبيعتي سبز و باغهاي ميوه فراوان است و به علت برخورداري از چشمه ها، آبشارها و حوضچه هاي سنگي هواي لطيف و دل انگيز و چشم اندازهاي بكر، هر ساله پذيراي ميهمانان و گردشگران است.



روستاي گردشگري خسرويه - فاروج:

اين روستا در دامنه رشته كوه هاي زيباي 'شاه جهان'در فاصله 25 كيلومتري جنوب غربي فاروج در دل دره اي سرسبز جاي گرفته كه زادگاه عالم رباني ˈآقانجفي قوچانیˈ نويسنده كتاب هاي معروف 'سياحت غرب' و 'سياحت شرق' است.

اين روستا علاوه بر بافت معماري سنتي، از جاذبه هاي طبيعي چون چشمه سارها، استخرهاي پرورش ماهي قزل آلا و تنوع محصولات باغي شامل سيب، گلابي، گيلاس و گردو برخوردار است.

از ديگر آثار تاريخي اين روستا مي توان به امامزاده 'بابا و بي بي'، قلعه سنگي و سنگ قبرهاي گورستان قديمي با خط ثلث جلي با قدمت بيش از 700 سال و دو صندوق منبت كاري شده امامزاده اشاره كرد كه حكايت از قدمت روستا تا دوران قبل از صفويه دارد.



جاذبه هاي تاريخي درخراسان شمالي:

وجود هزار و 200 بناي تاريخي شناسايي شده در خراسان شمالي از ديگر ويژگي هاي جذب گردشگردر استان به شمار مي رود كه به معرفي چند اثر شاخص استان پرداخته مي شود.



آتشكده اسپاخو - واقع در مسير ورودي به استان از پارك ملي گلستان:

بناي تاريخي اسپاخو در استان خراسان شمالي و منطقه منحصر به فرد است و با توجه به ارزش تاريخي و معماري آن با شماره 1579 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

در اطراف اين بنا و دهكده اسپاخو بر روي تپه هاي مجاور قبرستاني وجود دارد كه از نظر وضع تدفين و مقبره سازي با شيوه تدفين مسلمانان تفاوت كلي دارد كه قبرها خانوادگي است و با گچ و ساروج به شكل مكعب مستطيل با سنگهاي چهارگوش نامنظم ساخته شده است.

اين شواهد نشان مي دهد كه اقوامي با اعتقادات مذهبي خاص غير از اسلام در اين منطقه وسيع ساكن بوده اند و اين بناي به آنها تعلق داشته است.

آتشكده اسپاخو در غرب بجنورد و در فاصله 100 كيلومتري مركز استان خراسان شمالي در مجاورت روستايي به همين نام قرار دارد كه مردم محلي آنرا به با نام كليسا مي شناسند ولي تاكنون شواهدي مبني بر حضور مسيحيان در اين منطقه پيدا نشده است.

از سوي ديگر شكل دايره اي محراب، آتشدان و سوراخ هاي درون سقف گنبد كه روزنه هايي براي خروج دود دارد، نشان مي دهد كه اين جايگاه آتشكده اي است كه زرتشتيان باستان آن را بنا كرده اند.

واژه اسپاخو برگرفته از واژه 'هسپ' يا 'اسپ' است و واژه اي پهلوي است و در گذر زمان دگرگون شده و به صورت 'اسب' درآمده است و آن گونه كه برمي آيد در اين منطقه در گذشته اسب پرورش مي داده اند.



شهر تاريخي بلقيس - اسفراين:

شهر تاريخي بلقيس بزرگترين بناي خشت و گلي ايران، پس از ارگ بم است كه در سه كيلومتري جنوب غربي شهر كنوني اسفراين و در مجاورت مسير ارتباطي اسفراين - سبزوار قرار دارد.

اين بنا از لحاظ قدمت به استناد متون تاريخي در قبل از اسلام شكوفا بوده و در سال 31 هجري توسط مسلمانان فتح شده كه طبق يافته هاي باستان شناسي قديمي ترين استقرار در اين شهر به اواخر دوره ساساني مربوط است.

زندگي در اين شهر تا پايان دوره صفوي به طور مداوم جريان داشته اما در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتداي حكومت نادر در سال 1131 ه. ق توسط افغان ها كاملاً ويران و درهم كوبيده شده است.



قلعه جلال الدين - گرمه - واقع در مسير ورودي از سمنان به خراسان شمالي:

بناي قلعه جلال الدين يكي از مهم ترين و شاخص ترين قلاع دفاعي، نظامي استان خراسان شمالي است كه تاريخ ساخت آن به قرون 6 و 7 هجري قمري مي رسد.

مصالح به كار رفته در بناي قلعه جلال الدين، سنگ، ساروج و ملات گچ بوده و به علت قرارگيري آن بر روي تپه اي طبيعي و مرتفع بر محيط اطراف مشرف است.

بناي كلي اين قلعه از يك پلان شش ضلعي تشكيل شده كه در هر ضلع قلعه برج مدوري وجود دارد كه ارتفاع آن در برخي نقاط به 15 متر مي رسد و در حدفاصل شهرهاي گرمه و جاجرم و بر روي تپه نسبتاً مرتفع سنگي قرار دارد.



مجموعه تاريخي عمارت مفخم - بجنورد

علاوه بر قدمت و جاذبه تاريخي بناي قاجاري عمارت، وجود دو موزه باستان شناسي و مردم شناسي و نمايش اسناد و نسخ خطي در اين مكان، از جاذبه هاي اين مجموعه تاريخي است.

آيينه خانه مفخم از آثار منحصر به فرد عصر ناصري در خراسان شمالي است كه در گذشته در باغ بزرگي قرار داشته و همراه ابنيه ديگر از جمله عمارت مفخم، دروازه ورودي حوض خانه، باغ فواره و كلاه فرنگي، دارالحكومه مفخم را تشكيل مي داده است.

عمارت كلاه فرنگي سال ها پيش بر اثر زلزله شديدي كه در بجنورد رخ داده تخريب شده و اكنون از آن مجموعه تنها آيينه خانه و عمارت مفخم بر جاي مانده است.

بناي 130 ساله آيينه خانه كه اكنون به موزه مردم شناسي بجنورد تبديل شده در سال 1376 خريداري و پس از مرمت در سال 1379 مورد بهره برداري و به شماره 31167 در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

باني اين اثر تاريخي 'يارمحمدخان سهام الدوله بجنوردي' معروف به سردار مفخم و معمار آن 'ممتحن الملك شقاقي' بوده است.



بقاع متبركه تاريخي:

طبق آمار اريه شده توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي، در اين خطه 42 بقعه متبركه، حسينيه و تكاياي داراي قدمت تاريخي بالا و ثبت شده در فهرست آثار ملي وجود دارد و علاوه بر آن حدود 25 بقعه متبركه و مسجد داراي قدمت تاريخي بالا در شهرستان هاي استان براي ثبت در فهرست آثار ملي شناسايي شده است.

گردشگران و زائران عبوري از محورهاي ارتباطي استان مي توانند از فضاي معنوي اين اماكن مقدس بهره ببرند.

بقعه سلطان سيد عباس بن موسي بن جعفر (ع) در بجنورد، خواجه علي بن مهزيار در جاجرم، امامزاده حمزه رضا (ع) شيروان، امامزاده دلاور آشخانه، امامزاده سلطان جعفر در روستاي 'سياه دشت' فاروج و امامزاده احمدبن موسي در اسفراين از جمله زيارتگاه ها و اماكن مقدس استان به شمار مي روند.

همچنين وجود تنوع اقوام از شاخصه هاي اصلي خراسان شمالي است، اهالي ترك، فارس، كرد، كرمانج، تات، بلوچ و تركمن با صلح و صفا در كنار يكديگر زندگي مي كنند و مهمان دوستي و مهمان نوازي جزو از ويژگي هاي آنها است.

همچنين اهالي خراسان شمالي، مردمي توانمند و هنرمند هستند كه با الهام از طبيعت آثار هنري و صنايع دستي بديعي را خلق مي كنند كه در سبد سوغات گردشگران اين استان جايگاهي ويژه دارد.

بافته هاي داري، گليم، فرش و پشتي تركمن، پلاس، سفره كردي، چاروق، چادرشب، لباسهاي محلي كردي، تركمني و زيورآلات سنتي از جمله صنايع دستي خراسان شمالي است.

همچنين آبنبات يا شكرپنير نيز سوغات شهرستان بجنورد است كه گردشگران هنگام عبور از مركز استان مي توانند تهيه و همراه خود ببرند.

استان خراسان شمالي با وسعت 28 هزار و 179 كيلومتر مربع، 1/7 درصد از مساحت كل كشور را در شمال شرق تشكيل مي دهد و اين استان از شمال با جمهوري تركمنستان از جنوب و شرق به استان خراسان رضوي و از غرب به استان گلستان و سمنان محدود مي شود.ك/4

623/626