۵ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۷
کد خبر: 81251477
T T
۰ نفر
به بهانه سالروز عمليات مرصاد: آنكه ايستاد تيپ قائم (عج) بود

سمنان - ايرنا - مجموعه اي كه در سال 1365 تشكيل شد، تا پايان دفاع مقدس يعني حدود دو سال و نيم در 25 عمليات آفندي و پدافندي شركت كرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي ارزش يك مجموعه مردمي را نشان داد، از آن استان سمنان است، تيپ مستقل قائم آل محمد (عج).

شايد بتوان به جرات گفت: نشان جانفشاني براي ميهن را سربازان تيپ قائم آل محمد (عج) استان سمنان در عمليات مرصاد به دست آوردند.

پس از پذيرش قطعنامه 598 سازمان ملل از سوي ايران و اعلام آتش بس با عراق، گروهك منافقين كه در طول جنگ نقش ستون پنجم و اهرم فشار بر جمهوري اسلامي را ايفا كرده بودند در نقش ارتش خصوصي صدام و با خيال اينكه نيروهاي مردمي از جنگ خسته اند شعار «از مهران تا تهران در سه روز» را سر دادند.

در سوم مرداد 1367، نيروهاي منافقين از محور سرپل ذهاب وارد ايران شدند و ... و اما دلاور مردان استان سمنان ...

تيپ قائم استان سمنان با ابلاغ ماموريت از طرف قرارگاه در سوم مرداد سال 1367 با سازمان رزم خود شامل چهار گردان امام رضا (ع) سمنان، سيد الشهداي شاهرود و قمر بني هاشم و روح الله دامغان توانست حركت اوليه منافقين كه به سوي كرمانشاه در حركت بودند را سد و دشمن را زمين گير كند.

منافقين كوردل به خود اجازه داده بود تا 150 كيلومتر وارد خاك ميهن اسلامي شود و خود را تا 40 كيلومتري كرمانشاه برسانند اما غافل از اينكه سربازان تيپ قائم (عج) استان سمنان كه ساعت 9 شب به مقر رسيده بودند تا ساعت چهار صبح اولين خاكريز را زده اند و آماده حمله به آنها هستند.

اردوگاه صادقين در تنگه مرصاد، منطقه كوزران و ارتفاعات چهار زبر هيچ گاه فراموش نمي كنند كه چطور بچه هاي تيپ قائم (عج) استان سمنان به همراه ساير يگان هاي رزمي ديگر استانها، با اجراي عملياتي منحصر به فرد كه عرض آن 20 متر بود و طولش كيلومترها، «فروغ جاويدان» خودفروختگان منافق را لگد كوب كردند طوري كه روياي آنها براي فتح سه روزه تهران به كابوسي بي فروغ تبديل شد.

68 نفر از 302 شهيد عمليات مرصاد از شهداي استان سمنان هستند. شهيداني از رده فرمانده تا يك رزمنده نوجوان. همين حالا كه از نقش تيپ قائم (عج) استان سمنان در مرصاد مي نويسم، فقط كافي است از پنجره به بيرون نگاه كنم، دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي در سمنان، در بلوار شهيد اخلاقي قرار دارد. شهيد 'محمود اخلاقي'، يكي از فرماندهان عمليات مرصاد است.

شهيد 'احمد مختاري' هم يك نوجوان مهديشهري است كه در مرصاد به شهادت رسيده، يكي از سه نوجواني كه با هم عهد شهادت بستند كه اگر هر كدام از آنها شهيد شدند در قيامت دو دوست ديگر را شفاعت كنند ولي ديگر چه نيازي به شفاعت؟ آنها هر سه شهيد شدند.

نقش تيپ قائم (عج) استان سمنان در نبرد و مبارزه با منافقين و دشمن بعثي در روزهاي پاياني هشت سال دفاع مقدس آن قدر با اهميت هست كه حالا كتاب توصيفي و تحقيقي نقش تيپ قائم در عمليات مرصاد در دست تدوين است.

عمليات مرصاد تداعي ارزشها و ايثارگري ملت ايران بود، يكي از موفق ترين عمليات هاي دوران دفاع مقدس كه با الطاف خاصه خداوندي نابودي سازمان نظامي منافقين را به همراه داشت و پرونده هشت سال دفاع مقدس در بعد سخت‌افزاري آن را با شكست منافقان بست.

حالا كه 26 سال از حماسه آفريني رزمندگان ايران اسلامي در مرصاد مي گذرد، وقتي به غافلگيري منافقان در منطقه عملياتي فكر مي كنم ياد آيه «ان ربك لبالمرصاد» مي افتم، ياد اينكه راست گفت خداوند بلند مرتبه كه «بدرستي كه پروردگار تو در كمينگاه ستمكاران است» ياد 18 آبان 85 مي افتم، ياد ديدار صميمي رهبر معظم انقلاب اسلامي با خانواده معظم شهدا و ايثارگران استان سمنان و مهرباني و صلابت كلام حضرت آيت الله خامنه اي كه تشكيل تيپ قائم استان سمنان را ارزش يك مجموعه مردمي خواندند و فرمودند: «همين تيپ قائم در عمليات مرصاد مهمترين نقش را ايفا كرد، شنيدم كه نقش تيپ قائم در عمليات مرصاد آنچنان بود كه اگر نبود، دشمن ممكن بود تا كرمانشاه پيش بيايد، آنكه ايستاد تيپ قائم بود، اينها در تاريخ مي ماند» و اينگونه شد كه تيپ قائم آل محمد (عج) استان سمنان پس از نامش كه افتخار استان ماست و پس ازدلاور مردي سربازانش در كمينگاه مرصاد، اين طور با كلام فرمانده كل قوا، نشان طلايي جان فشاني براي وطن را بر سينه آويخته است، نشاني كه رنگ خون شهدا را دارد و تا ابد مي درخشد.ك/4

7340/599

سرخط اخبار استان‌ها