۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۰۸
کد خبر: 81248968
T T
۰ نفر

هفتمين رييس جمهور عراق معروف به مرد اعتدال

۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۰۸
کد خبر: 81248968
هفتمين رييس جمهور عراق معروف به مرد اعتدال

بغداد - ايرنا - هفتمين رييس جمهور تاريخ عراق، مردي است كه به 'اعتدال گرايي' شهرت دارد و شخصيتي دانشگاهي است.

فواد معصوم، زاده 1938 ميلادي در اربيل واقع در كردستان عراق، ازجمله شخصيتهايي است كه به آرامش در رفتار و وزانت در گفتار معروف است، با جريانها و احزاب سياسي و نيز مجامع اجتماعي و ديني روابط گرم و خوبي دارد.

پدرش شيخ ملا معصوم از علماي بنام كردستان بود و همين وجهه مذهبي در خانواده بود كه او را به تحصيل در رشته فلسفه كشاند و دكترايش را در 1975ميلادي از 'الازهر'مصر گرفت.

در عراق معتقدند كه روابط فواد معصوم با گروهها و نحله هاي فكري اعم از مذهبي و سياسي، ريشه در تربيت خانوادگي وي دارد، به گونه اي كه پدرش نيز اعتقاد شديدي به همزيستي ميان اقوام و پيروان مذاهب مختلف داشت.

او به رغم آنكه از فعالان مبارزه در زمان صدام حسين بود و چريك كرد شناخته مي شد، اما در عراق بيشتر به شخصيتي دانشگاهي معروف است و از استادان شناخته شده دانشكده هنر دانشگاه بصره بوده است.

فواد معصوم اولين رييس شوراي ملي عراق بعد از سقوط صدام حسين در 2003 ميلادي ، رييس شوراي تدوين قانون اساسي جديد و از بنيانگذاران اتحاديه ميهني است.

وي به دنبال انشعاب در حزب دمكرات كردستان عراق در 1975 به همراه جلال طالباني اتحاديه ميهني كردستان عراق را تشكيل دادند.

اينك او بعد از هفته ها كشمكش درون حزبي و رقابت با رقيبي جدي چون برهم صالح، به رياست جمهوري عراق نايل آمده است و در اولين گفتارش بعد از اين انتخاب، گفته كه راه مام جلال را ادامه خواهد داد.

فواد معصوم در اظهارات كوتاهي كه بعد از جلسه امروز پارلمان عراق داشت، گفت تلاش خواهد كرد مسير طالباني طي كرده و از قانون اساسي عراق حفاظت كند.

وي، اكنون راه دشواري پيش رو دارد؛ از يك سو بايد بخشي از انرژي خود را معطوف به روابط نه چندان خوب بغداد – اربيل كند. از ديگر سو با چالش معرفي نخست وزير براي تشكيل كابينه جديد روبه روست و دستكم چهار استان كشور نيز صحنه جنگ و نبردهاي سنگين ميان ارتش و نيروهاي تروريستي بوده و استان نينوا همچنان از كنترل دولت مركزي خارج است.

اميدواري ها ميان جريانهاي سياسي عراق در باره ابتكارهاي معصوم زياد است. گفته مي شود كم تنش ترين روابط را با جريان هاي سياسي داشته و با همه گروهها تعامل دارد؛ آيا اونيز همانند طالباني خواهد توانست از اين روابط استفاده كرده و كشور را از مرحله حساس فعلي عبور دهد؟؛ سوالي كه پاسخ آن به زمان زيادي نياز ندارد.

خاورم**1770**1577