۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۵۶
کد خبر: 81248853
T T
۰ نفر

فواد معصوم رئیس جمهوری جدید عراق شد

۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۵۶
کد خبر: 81248853
فواد معصوم رئیس جمهوری جدید عراق شد

تهران - ایرنا - مجلس عراق در نشست امروز (پنجشنبه)'فواد معصوم' را به عنوان رییس جمهوری جدید این كشور انتخاب كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق فواد معصوم سیاستمدار كرد را به عنوان رییس جمهوری حكومت فدرال عراق معرفی كرد.

بر پایه این گزارش، وی متولد سال 1938 میلادی است و جانشین 'جلال طالبانی' خواهد شد.

طالبانی از سال 2005 میلادی تا كنون عهده دار ریاست جمهوری عراق بود.

در رای گیری پارلمان عراق، معصوم توانست با كسب 211 رای در برابر 17 رای مخالف بر 'حسین الموسوی' رقیب خود پیشی بگیرد.

بر پایه این گزارش، معصوم كه دیشب (چهارشنبه شب) از توافق گروههای اصلی كرد برای حمایت از نامزدی اش برخوردار شده بود، از انتخاب خود به عنوان رییس جمهوری مطمئن بود.

فواد معصوم 76 ساله در دور اول 175 رای كسب كرد و چون دو سوم آرا را بدست نیاورد به همراه نفر دوم به دور دوم و نهایی رفت كه در آنجا توانست با كسب 211 رای بطور رسمی جانشین جلال طالبانی شود

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر كویه اقلیم كردستان متولد شد، خانواده وی اصالتا اهل روستای 'خرپان' هورامان اقلیم كردستان است.

معصوم، در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر رفت و با مدرك دكتری، دانش آموخته شد.

فواد معصوم پیش از پیوستن به حزب دموكرات كردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب كمونیست عراق بود. وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیتها و مسئولیتهای حزبی در حزب دموكرات، در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است.

پس از شكست كردها در سال ۱۹۷۵ و عقب‌نشینی حزب دموكرات به رهبری بارزانی به سمت ایران، وی از حزب دموكرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی كردستان را تاسیس كرد. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر كل اتحادیه انقلابی كردستان را بر عهده داشت.

وی پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴ به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد.

بر پایه قانونی نانوشته در عراق، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان میان كردها و سنی مذهبان تقسیم شده است. همچنین ریاست دولت را فرد شیعه ای كه توسط معصوم انتخاب خواهد شد، بر عهده می گیرد.

اروپام ** 9053**1577
۰ نفر