۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81248269
T T
۰ نفر
بالا بودن سن مادر سبب بروز بارداري خارج از رحم مي شود

تهران-ايرنا-جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي گفت:حاملگي خارج از رحم نوعي بارداري ناموفق است كه به دلايل مختلف ازجمله بالا بودن سن مادر در هنگام بارداري بروز مي كند.

دكتر زهرا ياراحمدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا اظهار كرد:علاوه بر سن بالاي مادر، عفونت هاي رحم و لگن، مصرف داروهاي ايجادكننده چسبندگي در لوله هاي رحم، جراحي لگن و آپانديسيت، سزارين هاي مكرر، استفاده از دستگاه هاي IUDو PID نيز از ديگر دلايل بروز اين نوع بارداري به شمار مي رود.

وي با بيان اينكه آمار دقيقي از بارداري هاي خارج از رحمي وجود ندارد، افزود: در صورتي كه تخمك لقاح يافته در جاي ديگري غير از داخل رحم جاي گيرد، بارداري خارج از رحم يا به اصطلاح بارداري لوله اي رخ مي دهد.

ياراحمدي ادامه داد:در صورتي كه چسندگي در لوله هاي رحمي وجود داشته باشد، ‌تخمك سه روز سرگردان است و اگر در مسير لوله التهاب يا عفونتي باشد، به جاي اينكه از لوله وارد رحم شود، در لوله هاي رحمي مي نشيند.

جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي ادامه داد: نشستن تخمك در لوله هاي رحمي منجر به بارداري خارج از رحمي مي شود چراكه تخمك بايد در خود رحم كه جاي زيادي براي بزرگ شدن جنين دارد، بنشيند.

ياراحمدي در مورد علايم و نشانه هاي بارداري خارج از رحمي گفت: علايم بارداري خارج رحم بيشتر در هفته هاي ششم و هفتم حاملگي ظاهر مي شود و شامل درد يا گرفتگي در ناحيه شكم و لگن، دردهاي ناگهاني و شديد، درد در هنگام اجابت مزاج و‌ خونريزي است.

وي با بيان اينكه امكان رشد جنين در لوله هاي رحمي به دليل تنگ بودن فضا وجود ندارد، افزود: زماني كه اين تخمك در خارج از رحم بافت جفت را تشكيل مي دهد و رشد مي كند به دليل كمبود جا، پارگي لوله ها صورت مي گيرد و خطراتي را براي مادر به وجود مي آورد.

ياراحمدي گفت: در صورتي كه پارگي لوله هاي رحمي صورت گيرد، سقط جنين و خونريزي را به دنبال دارد و حتي در مواردي ممكن است منجر به مرگ مادر شود.

وي گفت: بر اثر پارگي لوله ها ممكن است تخمك در تخمدان، دهانه رحم و يا بخش هاي ديگر شكم مشاهده شود كه با درد شديد و خونريزي همراه است و بايد به سرعت به پزشك مراجعه كرد.

جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي در مورد درمان اين مشكل اظهار كرد: در صورتي كه با دارودرماني جنين سقط نشود، بايد جراحي روي اين فرد صورت گيرد تا بتوان جنين را خارج كرد.

ياراحمدي گفت: در صورتي كه اندازه جنين كمتر از 2 سانتي متر باشد، با دارودرماني امكان سقط وجود دارد در غير اين صورت تنها راهكار جراحي است.

وي به مادران باردار توصيه كرد: در اوايل دوران بارداري به پزشك مراجعه كنند تا پس از بررسي وضعيت جنين در صورت بروز بارداري خارج از رحم، بتوان از ايجاد مشكلات و عوارض بعدي پيشگيري كرد.

اجتمام(4)**7268**1834**1440
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه