۱ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۰
کد خبر: 81246605
T T
۰ نفر

خرسها باغهاي ونك سميرم را تخريب مي كنند

۱ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۰
کد خبر: 81246605
خرسها باغهاي ونك سميرم را تخريب مي كنند

اصفهان- ايرنا- يكي از كشاورزان شهر «ونك » از توابع شهرستان سميرم استان اصفهان از حمله خرسها به باغها، مزارع و بروز خسارت به كشاورزان خبر داد.

« داوود شيرازي» از باغداران منطقه «تنگه ده شمس آباد» ونك روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: بر اثر حمله خرسها به باغها و مزارع در روزهاي گذشته شاخه درختان زيادي شكسته است.

وي اضافه كرد: حمله و حضور خرس در مزرعه و باغ علاوه بر شكستن درختان موجب بروز بيماري هاي قارچي و خشكي و تخريب درختان مي شود.

اين كشاورز خاطر نشان كرد: شمار حيوانات درنده همانند خرس، گرگ و گراز در منطقه شمس آباد ونك و تنگه «گله گاو» زياد است و گاهي با حمله به گله ها، مزارع و انسان ها موجب بروز خسارت هاي جاني و مالي مي شوند.

در چند سال اخير گزارشهاي متعدد مبني بر حمله خرس به چوپانان، گله گوسفندان و تلف شدن تعداد زيادي دام و همچنين تخريب باغستان ها و مزارع سيب و گردوي اهالي ونك و مزارع شمس آباد سميرم مخابره شده است.

منطقه حفاظت شده شمس آباد در 8 كيلومتري شهر ونك در محدوده طرح 103 هزار هكتاري تنوع زيستي سيماي حفاظتي زاگرس مركزي سميرم و در مرز استان اصفهان و چهار محال و بختياري واقع است.

اين منطقه در فاصله 40 كيلومتري از مركز سميرم و 200 كيلومتري جنوب غربي اصفهان واقع شده و محل مناسبي براي زندگي وحوش است.

شهرستان سميرم يكي از قطب هاي توليد سيب كشور است و فصل تابستان هنگام برداشت سيب گلاب در اين شهرستان است كه خرسها به آن علاقه دارند.

خرسها هنگام رسيدن ميوه هاي درختان سيب وارد باغها مي شوند و با شكستن يك درخت، ميوه هاي رسيده خوب و سالم را مي خورند و بقيه را رها مي كنند و سراغ درخت ديگري مي روند.

خرسها علاوه بر باغها گاه به آغل و گله گوسفندان نيز حمله مي كنند.

مهر ماه سال گذشته، چند بار حمله خرسهاي قهوه اي به آغل گوسفندان در منطقه ونك سميرم گزارش شد كه در اين حملات بيش از 20 راس گوسفند توسط خرسها تلف شدند.

شهرستان سميرم در جنوب استان اصفهان و در منطقه اي كوهستاني با طبيعتي بكر و زيبا قرار دارد.

كوهستانهاي اين منطقه كه در مجاورت استانهاي كهگيلويه و بوير احمد و چهار محال و بختياري قرار گرفته محل زندگي شمار زيادي از حيوانات وحشي است.

7147/ت/607