۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81245687
T T
۰ نفر
سه استان كشور در اوج خشكسالی هستند

تهران - ایرنا - رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه 17 سال است كه ایران با خشكسالی مواجه است، گفت: سه استان كشور از جمله خراسان جنوبی، رضوی و سمنان در اوج خشكسالی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «اسماعیل نجار» روز سه شنبه در حاشیه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران كشور در جمع خبرنگاران افزود: میزان خسارت خشكسالی در برخی استان ها بیشتر و در برخی استان ها كمتر است اما این سه استان از شدت خشكسالی بیشتری رنج می برند.

وی تصریح كرد: عمده مناطق كشور با توجه به تغییر اقلیم دچار خشكسالی شده است اما امسال به دلیل بارش باران در برخی استان های كشور از جمله كرمان این پدیده كمتر مشاهده می شود كه امیدواریم با افزایش میزان بارندگی ها، این پدیده روز به روز در كشور كاهش یابد.

نجار با بیان اینكه زمان بارش، پراكنش و نوع بارش در خشكسالی تاثیرگذار است، افزود: با بارش باران نمی تواند گفت كه میزان خشكسالی كمتر می شود اما در صورتی كه این سه موضوع به خوبی صورت گیرد، می توان شاهد كاهش میزان خشكسالی در سطح استان های كشور باشیم.

وی با بیان اینكه باید آب را مدیریت كنیم، اظهار داشت: در صورت مدیریت بهتر آب، می توان بهره وری لازم از آن را انجام داد.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه بحث خشكسالی در قانون برنامه پنجم توسعه كشور مطرح شده است، افزود: این پدیده به عنوان یك بحران در مدیریت بحران مطرح شده است و باید با مدیریت موثر در كاهش این پدیده نقش آفرینی داشته باشیم.



***بیمه محصولات كشاورزی یك ضرورت است

نجار در ادامه با بیان اینكه بیمه محصولات كشاورزی به عنوان یك ضرورت برای بخش كشاورزی است، اضافه كرد: باید بیمه محصولات كشاورزی را توسعه داد تا بتوان از خسارات بیشتر در این بخش جلوگیری كرد.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با حوادث در بخش كشاورزی نیز دو ماده 10 و 12 قانون وجود دارد تا بتوانیم با استفاده از این ماده های قانونی، برای مقابله با حوادث تلاش بیشتری داشته باشیم.

نجار با بیان اینكه موضوع بیمه محصولات كشاورزی از بودجه بخش كشاورزی جدا نیست، افزود: در صورت وقوع حوادث از این اعتبارات با تصویب دولت هزینه می شود.



***اعتبارات سازمان مدیریت بحران مناسب است

رییس سازمان مدیریت بحران كشور درباره اعتبارات این سازمان گفت: اعتبارات سازمان مدیریت بحران مناسب است و در مجموع سه درصد از اعتبارات كل كشور مربوط به ماده 10 و دو درصد دیگر از اعتبارات كل كشور نیز مربوط به ماده 12 برای بحث پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی است.

وی هزینه شدن اعتبارات در بخش پیشگیری و مقابله را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: در صورتی كه 100 تومان در ارتباط با پیشگیری هزینه شود به طور یقین یك هزار تومان از خسارات جلوگیری می شود.



***مهمترین دغدغه سازمان مدیریت بحران موضوع زلزله است

نجار مهمترین دغدغه سازمان مدیریت بحران را موضوع زلزله دانست و گفت: در دنیا 46 تا 47 حادثه طبیعی وجود دارد كه كشور ایران 34 حادثه را تجربه كرده و احتمال وقوع این حوادث در كشورمان وجود دارد.

وی زلزله در كشور را حادثه ای گسترده با مشكلات فراوان بیان كرد و اظهار داشت: امروز در كشوری نظیر ژاپن دانش، خرد و اندیشه توانسته بر پدیده زلزله فائق آید به طوری كه این كشور در برابر زلزله های هفت و هشت ریشتری نیز مقاوم است.

وی بر نظارت بیشتر نظام مهندسی كشور بر ساخت و سازها در كشور تاكید كرد و گفت: مردم نیز باید بر كیفیت ساخت و استحكام بیشتر واحدهای مسكونی آگاهی داشته باشند تا خانه به عنوان محل آسایش و آرامش آنان باشد.



***سیل دومین دغدغه سازمان مدیریت بحران كشور

نجار با بیان اینكه سیل به عنوان یكی دیگر از دغدغه های سازمان مدیریت بحران به شمار می رود، گفت: سیل قابل پیش بینی و پیشگیری است.

وی با انتقاد از ساخت و سازها در بستر رودخانه ها گفت: ما مسیر آب رودخانه ها را با ساخت و ساز مسدود كرده ایم كه باید از این موضوع نیز جلوگیری شود.

اجتمام(3)**7268**1436
۰ نفر