۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۲۱:۳۶
کد خبر: 81244949
T T
۰ نفر
36 شرور نادم امان نامه گرفتند

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان رویكرد دولت و مسؤولان استان را رأفت و مهربانی و بازگرداندن مجرمان نادم به دامان جامعه عنوان كرد و گفت: اعضای كمیسیون امان نامه استان از خردادماه امسال تاكنون برای 36 نفر از اشرار نادم امان نامه صادر كردند.

به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی دوشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: آغوش رأفت و محبت نظام جمهوری اسلامی برای تمامی هموطنان به ویژه مجرمان و اشرار نادم و پشیمان گشوده است و این خود، فرصتی بسیار مغتنم برای تمامی افراد مجرم است تا با ابراز پشیمانی از گذشته خود به دامان جامعه و خانواده بازگردند.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بیان كرد: رشد روز افزون موادمخدر صنعتی و ورود زنان به عرصه جرم و قاچاق موادمخدر، خطر و هشدار بزرگی برای جامعه محسوب می شود كه باید برای جلوگیری از این معضلات چاره ای اساسی و علمی اندیشید.

وی تأكید كرد: كارگروههای زیر مجموعه این شورا باید با جدیت وارد صحنه شوند و با كارهای علمی و كارشناسی به بحث و بررسی معضلات و راههای جلوگیری از گسترش آنها بپردازند.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اگر حوزه های ورزش و تفریحات سالم و امثال آن مورد كم توجهی قرار گرفته، باید حوزه مقابله و پیشگیری از اعتیاد و موادمخدر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینكه 40 درصد زندانیان موادمخدر در زندانهای استان بیكار و 36 درصد آنان نیز در سنین 16 تا 29 سال هستند، هشدار و خطر جدی برای مسؤولان و دست اندركاران امور اجتماعی است.

هاشمی تصریح كرد: ورود خانمها به عرصه حمل موادمخدر و شكسته شدن قبح ورود بانوان به حوزه جرم، هشداری است كه باید نهادهای فرهنگی و تمامی گروههایی كه می توانند در صیانت از سلامت و بودن در مسیر سعادت را ایفا كنند، وارد صحنه شده و این مسایل و معضلات را به جد مورد توجه و بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینكه ریشه بسیاری از ناامنی های استان، موادمخدر است، گفت: باید از توانمندیهای ملی، ارزشی، فرهنگی و ظرفیتهای منطقه ای به گونه ای بهره گیریم كه هر سال بازدهی بهتری عاید جامعه شود.

هاشمی بیان كرد: كمیته های پنج گانه این شورا شامل 'حقوقی، پیشگیری، درمان، توسعه مشاركتهای مردمی و مقابله' باید در زمینه پیشگیری و مقابله با معضل اعتیاد و قاچاق موادمخدر فعالتر عمل كنند.

وی، برگزاری نشستهای تخصصی، جهتگیری های فرهنگی، برآوردهای واقعی از نیازها، ایجاد كمربند حفاظتی و كنترلی در اطراف استان را مورد تأكید قرار داد و گفت: فعال شدن اردوگاههای ایرانشهر و نیاتك تا یك ماه آینده برای جمع آوری و نگهداری معتادان و مجرمان موادمخدر و تعیین تكلیف 600 دستگاه خودروی توقیفی در توقفگاه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر از برنامه های اولویت دار این شورا است.

'محمدحسین اشرفی' دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گزارشی از فعالیتهای انجام شده در هفته مبارزه با موادمخدر ارائه كرد.

'محمدرضا سراوانی' مدیر كل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز با تأكید بر مدیریت كارشناسی و واحد در حوزه نظارت و برنامه ریزی و اجرا گفت: اكنون 42 منطقه ویژه اجتماعی در استان وجود دارد كه ضروری است در برخی از آنها مراكز اصلی كاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد ایجاد شود تا این مراكز به عنوان مادر سایر مجموعه ها و مراكز اقماری را زیر پوشش قرار داده و نسبت به تدوین بسته آموزشی و درمانی و جمع آوری اطلاعات از آسیبها و غیره اقدام كند.

مدیر كل اطلاعات سیستان و بلوچستان نیز تأكید كرد: رویكرد دستگاههای امنیتی مقابله با موادمخدر صنعتی است؛ زیرا گرایش به سمت این نوع موادمخدر روز به روز افزایش می یابد.

حق پرست اظهار داشت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان در طول چهار ماه گذشته امسال 11 تن و 500 كیلوگرم موادمخدر كشف كردند كه افزون بر 10 تن آن تریاك و بقیه حشیش، مرفین و هرویین بوده است.

سردار 'حسین رحیمی' فرمانده انتظامی استان نیز عملكرد چهار ماه گذشته مأموران انتظامی در سراسر استان را كشف 14 تن موادمخدر ذكر كرد و گفت: در این مدت 744 نفر از متهمان اصلی و باندهای مختلف دستگیر، 10 باند بزرگ قاچاق موادمخدر منهدم و 24 قبضه سلاح كشف شده است.

وی افزود: انجام 12 عملیات مسلحانه و درگیری و كشف 92 دستگاه خودرو سبك و سنگین از دیگر موفقیتهای مأموران انتظامی استان در سال جاری است.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز گفت: نیروهای مرزبانی با اقتدار در زمینه كنترل و انسداد مرزهای میهن اسلامی در این استان تلاش می كنند و عملیات انسداد مرزها از شمال تا مناطق میانی استان به طور كامل انجام شده و كارهای انسداد مناطق جنوبی نیز با جدیت ادامه دارد.

سردار 'رهام بخش حبیبی' افزود: مرزبانان دلاور استان در چهار ماه نخست امسال در نقاط صفر مرزی 12 تن انواع موادمخدر كشف كرده و هفت نفر از اشرار و قاچاقچیان معروف را در درگیریهای مسلحانه به هلاكت رساندند.

حجت الاسلام 'عباس دانشی' مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز گفت: متأسفانه دیدگاههای فقهی در مورد موادمخدر در دو سوی مرز متفاوت است؛ به طوری كه در داخل كشور علمای شیعه و سنی بر حرام بودن آن اتفاق نظر دارند اما در آن سوی مرز، كاشت، داشت و برداشت موادمخدر را حلال می دانند و این خود موجب شده تا كاشت و معامله این مواد افیونی رواج پیدا كند كه باید در این زمینه چاره اندیشی شود. ك/2

653**1504
۰ نفر