۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81239447
T T
۰ نفر

تهران- ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح سانسور واقعیت ها در جامعه گفت: هیچ كس از سانسور سود نمی برد و سانسورچی ها باید بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرنگاران، روزنامه نگاران، نویسندگان، مدیران مسوول روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری و جمعی از فعالان در عرصه های مجازی، سینماگران و مستندسازان شب گذشته با آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت و گو كردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تشكر از حُسن ظن و زحماتی كه خبرنگاران و روزنامه نگاران در سال های اخیر برای حفظ اصالت انقلاب و حمایت از دلسوزان نظام كشیدند، اظهارداشت: آزادی بیان، آزادی اظهار نظر و جلوگیری از سانسور و تهدید، حق هر انسان و از مصرّحات اسلام و قانون اساسی است، همه در این موضوع اشتراك نظر دارند و در عمل است كه معتقدین واقعی از ظاهرسازان جدا می شوند.

هاشمی رفسنجانی با قرائت آیه «فبشّر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» ؛ به تشریح و تفسیر آن پرداخت و گفت: بستن گوش و چشم مردم در مقابل حقایق ؛ یعنی بستن در سعادت به روی انسان ها و هركسی این كار را با هر هدف و توجیهی انجام دهد؛ به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم ایران ستم می كند.

وی، «لا اكراه فی الدین» را آیه افتخار مسلمانان در همه اعصار ؛ به ویژه در عصر انفجار اطلاعات دانست و افزود: هركس چنین جملاتی را در فرهنگ دینی خود داشته باشد، از آن تابلو می سازد و به آن می نازد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقسیم سخنان پیامبر(ص) به وحی و جملات ایشان، یادآور شد: رسول مكرّم اسلام به مسلمانان فرمود كه مطالبی كه وحی است، انتقاد ناپذیر است اما تصمیمات خود من می تواند مورد سؤال و اعتراض باشد.

هاشمی رفسنجانی، آیات موكّد بر مشورت در قرآن را توجه به آرا و نظر مردم در دین مبین اسلام خواند و گفت: مشورت حكومت ها با مردم در گذشته بیعت بود و در عصر حاضر انتخابات است كه شیوه اداره جامعه را انتخاب می كند.

وی با استناد به گفتار و نوشتار «جرج جرداق»؛ به صبوری های حضرت علی(ع) در برخورد با مخالفان عنود اشاره و خاطر نشان كرد: شخصیت عظیمی چون آن امام همام در جلسه ای كه فردی به ایشان توهین كرد و پیروانشان برآشفتند و درصدد تنبیه بودند، دستور دادند كه تحمل نكند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری توهین های كه در سال های اخیر به شاگردان امام كه زبرالحدید مبارزه بودند، گفت: كسانی در جامعه ادعای انقلابی گری دارند كه در سال های مبارزه به خاطر اندیشه های متحجرانه ؛ مبارزه را تلاش برای برافراشتن پرچم ضلالت می دانستند.

هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف انقلاب اسلامی و مخاطرات ایام مبارزه؛ گفت: مردم به اسلام واقعی روی آورده بودند كه در گفتار و رفتار امام راحل متجلّی بود.

وی، رشد آگاهی جامعه را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی خواند و افزود: درحال حاضر جوانان یك روستای دور افتاده در استان های مرزی مانند دانشجویان دانشگاه های تهران تحلیل می كنند و این نشان می دهد كه از ابزارهای اطلاع سانی در جهت درست و برای رشد اطلاعات و آگاهی خویش استفاده می كند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فشارها و اذیت های سال های اخیر را برخاسته از سیاست زدگی بعضی ها در جامعه دانست و گفت: مردم ایران با درك عمیق و درست از شرایط، یك روز وارد عرصه انتخابات شدند و سیاسی ترین كار ممكن را انجام دادند و نگذاشتند انقلاب اسلامی بیش از این منحرف شود.

هاشمی رفسنجانی در بیان علل پیروزی اندیشه اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، به نقش رهبری معظم انقلاب اشاره و تصریح گفت: یك جمله ایشان كه رأی مردم حق الناس است، فضای اعتماد را به جامعه هدیه داد تا مردم به پای صندوق ها بیایند.

وی در بیان اهمیت «حق الناس» در آیات و روایات اسلامی و ضرورت توجه به آن در عصر حاضر، گفت: رهبری با علم و اجتهاد این جمله را گفتند و وظیفه خبرنگاران، نویسندگان و شخصیت های دینی و فرهنگی كشور است تا برای جاودان كردن و گسترش آن در جامعه تلاش كنند.

هاشمی رفسنجانی با تاكید بر بیانات اخیر آیت الله خامنه ای درباره اعتدال اظهارداشت: دانش ایشان ایجاب می كند كه به اعتدال عقیده داشته باشند و این افتخار مردم ایران است كه دولت اعتدال نیز شكل گرفته است.

وی در بیان چرایی و چگونگی نام نویسی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حقیقتاً نمی خواستم بیایم، اما وقتی اصرار مردم را دیدم؛ با خود گفتم كه نباید به این همه تقاضاها، احساسات و استدلات عقلی و سیاسی پاسخ منفی بدهم.

وی با یادآوری اتفاقات پس از نام نویسی و نتیجه انتخابات افزود: خداوند تاریخ ایران در این مقطع به گونه ای رقم زد تا مردم نجیبانه و صبورانه انتخاباتی انجام دهند كه دنیا را متحیّر كرد و نگاه آنان را به مردم ایران تغییر داد.

هاشمی رفسنجانی با بیان آیات قرآن در نهی از غیبت و تجسس؛ گفت: در فضای اعتدال باید به این آیات روشن قرآن عمل شود كه هم خواسته قانون اساسی و هم مطالبه عمومی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آگاهی مردم را ستود و با اشاره به نقش خبرنگاران در بیان واقعیت ها؛ گفت: هرچند حقایق بیشتر روشن شوند، جامعه بیدارتر و به طبع آن انقلاب نهادینه تر می شود.

در آغاز این دیدار مظفر مدیر نشر كویر، وكیلی مدیر مسؤول روزنامه ابتكار، خانم مهدیانی سردبیر خبرگزاری كار ایران (ایلنا) ـ آقای دهباشی مستندساز، خانم دكتر توحیدلو از نویسندگان فضای مجازی و آقای پورنجاتی از مسوولان سابق فرهنگی كشور به بیان دیدگاه های خویش در باره: فضای آرام برای نویسندگان، كتاب و روزنامه، لزوم نهادینه شدن اعتدال در جامعه، توجه به واقعیت های جامعه، امیدواری مردم به تدابیر دولت یازدهم و ضرورت حفظ دستاورد انتخابات 24 خرداد 92 پرداختند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این وزارتخانه در معاونت های مختلف، به ویژه معاونت مطبوعاتی، گفت: فرهنگ در فضای باز و آزادی كه همه افراد دیدگاه ها و اندیشه های خود را بیان كنند، رشد می كند و به تعالی می رسد.

وی با بیان ایند كه در فضای بسته و سانسور شاهد رشد و بالندگی در هیچ حوزه ای به ویژه علمی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی نخواهیم بود، افزود: باید اجازه بدهیم همه سلیقه ها به اظهار نظرات خود بپردازند.

در پایان این مراسم همزمان با اذان، نماز مغرب و عشاء به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه و افطار در فضایی صمیمی صرف شد.

سیام**1058**1336
۰ نفر