۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۸:۵۰
کد خبر: 81236484
T T
۰ نفر

امواجي كه بر روي اعصاب مردم راه مي روند

۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۸:۵۰
کد خبر: 81236484
امواجي كه بر روي اعصاب مردم راه مي روند

زنجان- ايرنا- قرار گرفتن در عصر مدرنيته، گسترش شهرنشيني و رشد فزاينده تكنولوژي موجب توسعه ارتباطات و دسترسي سريع به بسياري از نيازهاي ارتباطي شده است.

به گزارش ايرنا، وسايل ارتباطي نظير تلفن هاي همراه از مدتها قبل با توجه به نيازهايي رشد يافت و زندگي مردم را بيش از گذشته تحت تاثير قرارداد، اما آنچه در اين ميان محل اختلاف نظر بسياري از سازمانها و مسوولان و محققان كشور شده است خطرساز بودن و يا نبودن امواج آنتن هاي تلفن همراه است كه اين اختلاف نظرها اذهان عمومي را نيز سردرگم كرده است.

يك كارشناس مخابرات بااشاره به اينكه برخلاف تصور عموم مردم تاثير دكل هاي مخابراتي در مقابل گوشي ها تلفن همراه به مراتب كمتر است، گفت: فركانس هاي مورد استفاده براي كار سيستم هاي تلفن همراه طوري انتخاب شده اند، كه كمترين آثار زيانبار را بر انسان داشته باشند.

فريدون قرباني، افزود: تعداد دكل هاي BTS در مناطق شهري براي افزايش ظرفيت با توان كم و تعداد زياد در نظر گرفته مي شود و لذا از لحاظ توان تششعي تاثيرات كمتري خواهد داشت.

وي اظهار كرد: در حالي كه گوشي تلفن همراه در مجاورت سر انسان قرار مي گيرد و به رغم توان پايين تر آن نسبت به دكل مخابراتي، به دليل فاصله كم با انسان به طور طبيعي تاثيرات بسيار بالايي خواهد داشت.

قرياني تصريح كرد: متاسفانه واردات گوشي هاي تلفن همراه بي كيفيت و فاقد استاندارد در كشور معضلاتي را بوجود آورده و استفاده از اين نوع وسليه به نوبه خود عوارض متعددي براي سلامتي دارد.

وي اظهار كرد: اين در حالي است كه گوشي هاي تلفن همراه در كشورهاي پيشرفته، داراي استانداردهاي سخت گيرانه در آزمايشگاههاي مجهز و بر اساس ضوابط و استانداردهاي جهاني آزمايش مي شوند و در صورت عدم كيفيت لازم به مبادي ارسال شده، عودت داده مي شوند.

اين كارشناس مخابرات، ادامه داد: انواع پرتوها در محيط كار و زندگي انسان وجود دارند، كه برخي از اين پرتوها به طور طبيعي در محيط يافت مي شوند و بسياري از آنها نيز براي كاربردهاي مفيدي دارند كه به طور مصنوعي توليد مي شوند.

وي، يادآورشد: همه پرتوها در صورت استفاده صحيح مي توانند نقش مفيد و مثبت در زندگي بشر داشته باشند، در حاليكه اگر بدون توجه به خطرات بالقوه آنها مورد استفاده قرار گيرند، مي توانند به انسانها و محيط زيست آسيب برسانند و در اين ميان شناخت پرتوها و اثرات آنها مي تواند عامل موثري در كاربرد بهينه آنها داشته باشد.

قرباني با تاكيد بر اينكه پرتوهاي راديويي و مايكروويو از جمله پرتوهاي الكترومغناطيس هستند كه در دسته پرتوهاي غير يونساز قرار دارند، افزود: اين پرتوها با قرار گرفتن بدن انسان در ميدان هاي راديويي ممكن است در قسمت هاي مختلف بدن، جريان الكتريكي القا كنند و يا مقداري از انرژي ميدان توسط بافت بدن جذب شود و يا هر دو پديده همزمان رخ دهد.

وي اظهار كرد: اثرات قطعي پرتوها در صورتي كه ميزان پرتوگيري از سطح معيني بالاتر باشد، بروز مي كند و اثرات احتمالي آنها، اثراتي هستند كه با پرتوگيري احتمال بروز آنها افزايش مي يابد، كه عموما به تاثيرات حرارتي محدود مي شود.

اين كارشناس مخابرات ادامه داد: اما به صراحت نمي توان تعيين كرد كه به ازاي چه سطحي از پرتوگيري اين اثرات ظاهر نمي شود، بلكه با كاهش پرتوگيري احتمال بروز آنها كاهش مي يابد و يا به صفر مي رسد.

وي، يادآورشد: امروزه به نظر مي رسد درصورت رعايت استانداردهاي جهاني در زمينه استفاده از سيستم هاي مخابراتي بيشترين بار منفي دكل هاي مخابراتي به شكل خشك و بي روح است كه در اكثر كشورها با تغيير شكل دكل هاي مخابراتي به صورت درخت و يا عوارض طبيعي ديگر اين تاثير را نيز خنثي مي كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه زنجان نيز با اشاره به اينكه قرار گرفتن مستمر در مجاورت دكل هاي مخابراتي با توليد فركانس هايي كه به دنبال دارد، علاوه بر مشكلات زيست محيطي عوارض نامطلوبي بر سلامت افراد دارد، گفت: استقرار آنتن موبايل در يك محدوده مسكوني مي تواند در بازه زماني طولاني بر سلولهاي بدن تاثير منفي بگذارد.

وي، يادآورشد: در سال 91 با همكاري موسسه بيوفيزيك دانشگاه تهران تحقيقي مبني بر تاثير ميدان هاي مغناطيسي مشابه در يك محيط آزمايشگاهي روي سلولهاي عصبي انجام شد و نتايج حاصل از آن نشان داد، اين ميدان ها بر تخريب سلولي اثر گذار است.

يوسف علي عابديني افزود: عدم رعايت استانداردهاي جهاني و حدفاصل تعيين شده آنتن هاي موبايل تاثيرات مخرب تري به دنبال دارد.

وي، باتاكيد بر اينكه براي استقرار آنتن هاي تلفن همراه بايد حد فاصل آنها تا محدوده 300 متري رعايت شود، تصريح كرد: هرچه فاصله آنتن ها كم و تعداد آنها زياد باشد، با توجه به كاهش توان امواج، آثار زيست محيطي كاهش پيدا مي كند و اگر اين فاصله رعايت نشود، تاثير نامطلوبي بر سلولهاي عصبي انسان دارد.

اين استاديار محيط زيست دانشگاه زنجان، بابيان اينكه تاكنون تحقيق جامع، كامل و علمي در ارتباط با تاثير آسيب آنتن هاي موبايل شهري در كشور انجام نشده است، گفت: اجراي تحقيقات جامع توسط پژوهشگران برجسته كشور مي تواند بسياري از ابهامات و سوالات احتمالي در اين بخش را پاسخگو باشد.

وي اظهار كرد: درسال 91 با همكاري موسسه بيوفيزيك دانشگاه تهران تحقيقي مبني بر تاثير آنتن هاي موبايل شهري در يك محيط آزمايشگاه كوچك انجام شد كه نتايج آن از تخريب سلولها حكايت دارد.

عابديني تاكيد كرد: برخلاف باور عموم مردم رعايت فاصله حريم آنتن هاي موبايل مشكلي را براي ساكنان اطراف ايجاد نمي كند و چندان نگران كننده نيست.

وي، يادآورشد: مقالات ارايه شده نيز در كشور بر اين موضوع تاكيد دارد كه نزديكي آنتن هاي موبايل به واحدهاي مسكوني مشكلات و معضلاتي به دنبال دارد و توجه به اين موضوع مهم ضرورت دارد.

عضو پژوهشكده تغيير اقليم و گرمايش، دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان، خاطرنشان كرد: به طور كلي در معرض قرار گرفتن هرگونه دستگاههاي الكترونيكي بايد مطابق با استاندارهاي بين المللي (تدوين ملي استاندارد كشور) باشد.

يك متخصص راديوتراپي و آنكولوژي بيمارستان ولي عصر(عج) استان زنجان، نيز با اشاره به اينكه آسيب هاي ناشي از عوارض احتمالي دكل هاي مخابراتي و حتي برق فشار قوي براي عموم مردم بيش از گذشته سوال برانگيز شده است، گفت: تاكنون پايش ها و اقدامات علمي دقيقي در مورد چگونگي اين مسله مهم در كشور انجام نشده است.

رضا اقدام ضميري، افزود: تحقيقات انجام شده حاكي از آن است كه بين بيماري سرطان و دكل هاي فشار قوي برق مجاور با واحدهاي مسكوني ارتباطي وجود دارد.

وي اظهار كرد: آنچه در اين ميان اهميت بيشتري دارد و عموم مردم به اين موضوع مهم بي توجه هستند، مضرات بيشتر گوشي هاي تلفن همراه است و تحقيقات انجام شده نيز بر اين موضوع صحه مي گذارد.

اين متخصص راديوتراپي گفت: يافته هاي جديد نشان مي دهد استفاده مستمر و طولاني مدت از گوشي هاي تلفن همراه خطر بروز تومورهاي مغزي را تا 20 برابر افزايش مي دهد.

وي خاطرنشان كرد: خطرات و تششعات گوشي هاي تلفن همراه كمتر از مضرات دكل هاي مخابراتي نيست و توجه به اين موضوع مهم و اساسي ضروري است.

مطالعات علمي دقيق و گسترده در اين حوزه مي تواند بسياري از ابهامات و سوالات مطرح شده از سوي مردم و پژوهشگران را پايان دهد و امنيت رواني بهتري را در اين خصوص فراهم كند.

596/7320

سرخط اخبار استان‌ها