عملیات «بنیان مرصوص»؛ پاسخ فلسطینیان به جنایت صهیونیست ها

تهران- ایرنا- گروه های مبارز و مقاومت فلسطین به ویژه جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی علیه ساكنان باریكه ی غزه كه تاكنون 100 كشته و صدها زخمی بر جا گذاشته است عملیات «بنیان مرصوص» را آغاز و موشك هایی را به سرزمین اشغالی فلسطین (1948) از جمله تل اویو شلیك كرده اند.

سركوب اعتراض های مردمی در كرانه باختری رود اردن و بمباران شبانه روزی مردم باریكه غزه از طرف صهیونیست ها با واكنش گروه های مبارز و مقاوم فلسطین رو به رو شده است. در این پیوند گروهان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی آغاز عملیات «بنیان مرصوص» را اعلام كرده اند و گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) هم از عملیات «دهم رمضان» سخن گفته اند.

تارنمای رادیو صدای آلمان نوزدهم تیرماه به نقل از مقام های رژیم صهیونیستی از شلیك 200 فروند موشك از باریكه غزه به سوی مناطق فلسطین اشغالی (1948 میلادی) و در واكنش به جنایت اسراییلی ها خبر داد و نوشت: بارها صدای آژیر هشدار حمله هوایی در «تل آویو» ، مركز مالی و تجاری اسراییل و همچنین بیت‌المقدس به صدا در آمده است.

حتی آن سوتر از تل آویو، «صحرای نقب»، «حیفا» و منطقه «دیمونا» كه زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی را در خود دارد، از برخورد موشك های مقاومت در امان نبودند؛ به گونه ای كه هجدهم تیر ماه خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش این رژیم برخورد 2 فروند راكت به فضایی نزدیك به دیمونا را تایید كرد و گفت: سامانه دفاعی موسوم به «گنبد آهنین»، موشك سوم را رهگیری و از برخورد آن جلوگیری كرد.

هم چنین و به گزارش خبرگزاری ها، فرودگاه نظامی «نیفاتیم» 75 كیلومتر دورتر از غزه هدف موشك‌های فجر و ام-75 گروه های مقاومت فلسطین قرار گرفته است.

شبكه «المیادین» لبنان هجدهم تیر ماه گزارش كرد انفجارهای مهیبی تل‌آویو را لرزاند و ساكنان این شهر را به فرار به پناهگاه‌ها وادار كرد.

تعطیلی مدارس و برخی مراكز دولتی و از كار افتادن وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطارها و اتوبوس ها، به هراس مهاجران صهیونیست ساكن در فلسطین اشغالی دامن زد و آنان كه نتوانسته اند برای فرار، خود را به فرودگاه برسانند، در پناهگاه ها روزگار می گذرانند.

به گزارش شبكه «العربیه»، مقاومت فلسطین با موشك‌هایی كه برد آنها به یكصد كیلومتر می‌رسد شهرهای سرزمین اشغال شده ی فلسطین در سال 1948 میلادی (اسراییل) را هدف قرار داده است.

این امر، نشان می دهد گروه های مقاومت كه پیش از این هشدار داده بودند در صورت ادامه رفتارهای جنگ طلبانه صهیونیست ها، برد موشك های خود را افزایش می دهند، به گفته ی خود عمل كرده اند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از شلیك موشك‌های ضد هوایی مقاومت فلسطین به سوی جنگنده‌های این رژیم بر فراز باریكه ی غزه خبر داد و گزارش كرد: این نخستین بار است كه جنگنده‌های اسراییلی هدف آتش ضد هوایی مقاومت فلسطین قرار می‌گیرند.

هدف قرار دادن جنگنده ها در آسمان غزه، امنیت پروازهای خلبان های صهیونیستی در این منطقه را از میان برده است.

استفاده از ضد هوایی و افزایش برد موثر موشك ها و راكت های فلسطینیان افزون بر نمایش اقتدار گروه های مقاومت، بر شكنندگی گنبد آهنین صهیونیست ها مهر تایید زده است.

رژیم صهیونیستی حتی برای كم اثر نشان دادن پاسخ مقاومت، در اعلام شمار زخمی ها و كشته های خود و نیز مكان برخورد موشك ها ملاحظات تبلیغاتی دارد؛ به گونه ای كه تارنمای «فلسطین الیوم» به نقل از رسانه های صهیونیستی كه از زخمی شدن شمار زیادی از نظامیان این رژیم بر اثر برخورد چند فروند موشك به یك پایگاه نظامی خبر داده بودند، نوشت: این رسانه ها اعلام كردند با توجه به نظارت و سانسور نظامی مقام های اسراییلی، اجازه نیافتند نام این پایگاه نظامی را منتشر كنند.

این تارنما به نقل از شاهدان محلی از جمله راننده عرب یك دستگاه آمبولانس در مناطق اشغالی نوشت: اسراییل شمار كشته های خود را پنهان می كند اما ما جنازه هشت اسراییلی را از زیر یكی از آوارهای ناشی از برخورد موشك های فلسطینی بیرون كشیدیم.

به نوشته فلسطین الیوم «واصف عریقات» كارشناس نظامی و ژنرال بازنشسته لبنانی، گفت: موشك های مقاومت بسیار دقیق تر از آن چه گفته می شود به اهداف خود می رسند اما اسراییل برای حفظ روحیه سربازان و مردم خود میزان تلفات ناشی از پاسخ و واكنش مقاومت فلسطین را پنهان می كند.



**تداوم جنایت صهیونیست ها

بمباران مناطق گوناگون نوار غزه و یورش به كرانه باختری رود اردن مشغله این روزهای صهیونیست ها شده است و مردم فلسطین ماه رمضان امسال سر سفره های افطار خود شاهد تداوم جنایت رژیم اشغالگر قدس هستند.

كابینه رژیم صهیونیستی پس از نشست شانزدهم تیر ماه خود، آغاز عملیات نظامی گسترده ای با نام «صخره سخت» را كلید زد و فردای آن، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل دستور داده است توان نظامی ارتش برای یورش به غزه افزایش یابد.

ارتش این رژیم همان روز اعلام كرد یك هزار نیروی ذخیره را به خدمت فراخوانده و كابینه هم مجوز فراخواندن 40 هزار سرباز ذخیره را صادر كرده است.

همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام كرده كه یگان‌های نیروی زمینی این رژیم عملیات نظامی علیه باریكه ی غزه را آغاز و تانك‌های اسراییلی به سوی این باریكه حركت كردند.

اشغالگران صهیونیست از بیست و دوم خرداد ماه گذشته روند تازه سركوب و نقض حقوق بشر در فلسطین را به بهانه ناپدید شدن سه نوجوان یهودی شهرك نشین آغاز و چند روز بعد در پی یافتن جنازه آنان، ماشین كشتار خود را با قدرت بیشتری تجهیز كردند.

ربودن، شكنجه و زنده زنده سوزاندن یك نوجوان فلسطینی، ضرب و جرح دیگر نوجوانان، رد شدن از روی پیكر 2 نوجوان با خودرو و كشتن آنان و... فقط گوشه ای از جنایت هایی است كه این روزها صهیونیست ها در فلسطین دنبال می كنند.

بیش از یك هزار نماینده و مسوول دولتی فلسطینی به بند كشیده شده اند تا طرح مصوب كابینه رژیم صهیونیستی درباره دستگیری، ترور و ویران كردن خانه های فعالان مقاومت پیاده شود.

بخش دیگری از برنامه های اشغالگران، تشدید بمباران باریكه غزه و حمله ی زمینی به این منطقه به بهانه دست داشتن اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در كشته شدن سه نوجوان یهودی بوده؛ در حالی كه از آغاز ماجرا، گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در شبكه های اجتماعی مسوولیت این اقدام را بر عهده گرفتند و حماس اتهام ها علیه خود را رد كرده است.

در این پیوند «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس، پیش تر و در گفت و گو با «فرانس پرس» تاكید كرده بود كه « داستان ناپدید و كشته شدن سه شهرك نشین اسراییلی، فقط بر روایتی اسراییلی استوار است و رژیم اشغالگر می كوشد با استناد به این داستان، جنگ گسترده علیه ملت ما، مقاومت و حماس را توجیه كند».

تارنمای «فلسطین الیوم» به تازگی و به نقل از «یووال اشتاینتز» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی نوشته است: حمله ها ضد باریكه غزه كوتاه نخواهد بود و در آینده چاره ای جز تسلط كامل بر این باریكه وجود ندارد.

به نوشته تارنمای رادیو «صدای آلمان»، در حالی كه «اسراییل تهدید كرده است حمله های خود را تا زمانی كه موشكی در غزه باقی مانده باشد، ادامه خواهد داد»، سخنگوی كاخ سفید، در پشتیبانی از این حمله ها گفته است: « ما ادامه شلیك موشك از طرف سازمان‌های تروریستی در غزه به داخل اسراییل را محكوم می‌كنیم؛ حملاتی كه به عمد غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

به گفته سخنگوی كاخ سفید « هیچ كشوری نمی‌تواند شلیك موشك به سوی غیر نظامیان را تحمل كند و حق اسراییل است در برابر این حملات از خود دفاع كند».

جنایت صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع باریكه ی غزه در حالی وارد چهارمین روز خود می شود كه سازمان های منطقه ای و بین المللی مانند اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تجاوز اشغالگران به فلسطین، اقدام عملی نكرده و تنها به صدور بیانیه و ابراز نگرانی از تشدید اوضاع اكتفا كرده اند.

** سخن پایانی

رخدادهای خونین چند روز گذشته در باریكه ی غزه این واقعیت را نشان می دهد كه رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از انحراف افكار عمومی به سوی تحركات گروه های تكفیری - تروریستی در خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه و نیز همزمان با مرحله ی نهایی جام جهانی فوتبال، بهانه ای خودساخته برای یورش به مردمی یافته كه سال ها زیر فشار تحریم و بمباران، قد خم نكرده اند.

به نظر می رسد صهیونیست ها بی توجه به درس های عبرت آموز شكست های خود در نبردهای 22 روزه و هشت روزه (سال های 1386 و 1391) و پیش از آن نبرد 33 روزه لبنان (1385) باز هم به حركتی كور دست زده اند تا بلكه بتوانند بحران های داخلی و شكست های منطقه ای خود را پنهان و فرافكنی كنند و مانع تداوم دستاوردهای مثبت و مفید توافق مهم میان گروه های فلسطینی از جمله فتح و حماس شوند.

در این میان، آن چه روشن است این نكته است كه سطح و میزان پایداری گروه های مقاومت فلسطین در برابر هجوم اشغالگران نه فقط پس از سال ها محاصره كم نشده بلكه آنها برای دفاع از خود دست روی دست نگذاشته اند و به واكنش و اقدام عملی دست زده اند.

از سوی دیگر، خون بی گناهان فلسطینی به رسوایی رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی آن كه مدعی دفاع از حقوق بشرند، می انجامد و روی برخی رهبران عرب را كه سكوت كرده اند یا دست یاری به دشمن شماره یك امنیت خاورمیانه داده اند، سیاه خواهد كرد.

گروه تحلیل و تفسیر خبر

پژوهشم**1961**1459

سرخط اخبار پژوهش