۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۰
کد خبر: 81228602
T T
۰ نفر

تبريز - ايرنا - مديركل دامپزشكي آذربايجان شرقي گفت: كمبود واكسن تب مالت مشكل كشوري بوده و مختص اين استان نيست.

بهراد زنديه روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به شيوع تب مالت در بين دام هاي استان اظهار كرد: متاسفانه آذربايجان شرقي از اين حيث در جمع شش استان آلوده كشور قرار گرفته و تقسيم بندي واكسن تب مالت نيز بر اساس ميزان آلودگي و از سوي سازمان دامپزشكي كشور انجام مي شود.

وي خاطرنشان كرد: هم اكنون و به دليل كمبود واكسن تب مالت، از 3.7 ميليون راس گوسفند موجود در استان تنها دو ميليون راس و از 500 هزار راس گاو نيز 250 هزار راس عليه اين بيماري واكسينه مي شوند.

زنديه گفت: البته اداره كل دامپزشكي استان سعي كرده تا مناطق آلوده استان شامل شهرستان هاي ملكان، مراغه و بستان آباد را به طور كامل واكسينه كند و اين اقدام موجب پايين آمدن واكسيناسيون در ساير شهرستان مي شود.

وي همچنين با اشاره به توليد مرغ هاي بدون آنتي بيوتيك (مرغ سبز) در استان اظهار كرد: تاكنون يك هزار تن از اين نوع مرغ توليد وعرضه شده و براي بالا بردن اين ميزان، نياز است تا همكاري هاي بخشي زيادتر شود.

زنديه همچنين از شناسنامه دار كردن مرغ هاي توليدي و زدن باركد برروي تخم مرغ ها به منظور بالا بردن سطح سلامت توليدات دامي در استان خبر داد و گفت: متاسفانه مرغداري هاي فاقد پروانه در اين بخش همكاري هاي لازم را انجام نمي دهند و در چندين مورد، كار به تشكيل پرونده و ارجاع به دادگستري كشيده شده است.

وي با اشاره به نبود ميدان دام استاندارد در استان اظهار كرد: متاسفانه در بخش انتقال و يا ساماندهي ميادين دامي موجود در استان با دو مشكل مقاومت فرهنگي و سياسي مواجه هستيم به گونه اي كه نه مردم در اين راستا با اداره كل دامپزشكي همكاري مي كنند و نه فرمانداران و شهرداران.

زنديه با بيان اينكه شعار 'توليد سالم از مزرعه تا سفره' سرلوحه كارهاي سازمان دامپزشكي كشور قرار گرفته افزود: مشكلاتي در بخش توليدات دامي در سطح استان وجود دارد اما نگران كننده نيست و اداره كل به طور مداوم ازمرحله توليد تا رسيدن به مرحله مصرف، بر توليدات دامي نظارت دارد و همانند گذشته نيست كه تنها بر كشتار اين محصولات ناظر بود.

7233/245

سرخط اخبار استان‌ها