به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، محمد سالاري افزود: بودجه سال 93 شهرداري تهران كه در واقع برشي از برنامه 5 ساله دوم شهر تهران است، خوب بسته شد ولي ايدهآل نبود و تا اين جاي كار، تهيه و تدوين اين برنامه، واقع بينانه، كمي، سنجشپذير و زماندار به نظر مي رسد.
وي با اعلام اين كه مهمترين اولويت شوراها، نظارت بر سطوح برنامه ريزي و بودجه بندي و نيز انجام نظارتهاي ميداني است، تأكيد كرد: امسال سال اول اجراي برنامه 5 ساله دوم شهر تهران است و شوراي شهر با نظارت بر شهرداري تهران نه تنها نميخواهد مچگيري كند، بلكه ميخواهد از مديريت شهري حمايت كند.
**چالش هاي تهران بايد به دغدغه مسوولان تبديل شود
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با تاكيد بر لزوم تحقق مديريت واحد شهري، اظهار كرد: هنوز ادارات آب، برق، گاز و مخابرات، پليس راهور و آموزش و پرورش زير مجموعه شهرداري قرار نگرفتهاند، در صورتي كه براي تحقق مديريت شهري يكپارچه، تصدي شهر و تصدي گري امور شهري همچون كشورهاي توسعه يافته جهان بايد بر عهده شهردار باشد.
وي با اشاره به اين كه فرصت تعامل موجود بين مديريت شهري، شوراي شهر، مجلس و دولت، مهمترين فرصت تاريخي براي تحقق اصل 7 قانون اساسي و مديريت واحد شهري است، تصريح كرد: اگر مديريت شهري يكپارچه در اين فرصت محقق نشود، ديگر قابل تحقق نخواهد بود.
وي با بيان اين كه اگر قرار است مسائل و مشكلات تهران با توجه به پيچيدگيهاي موجود حل و فصل شود، بايد چالشهايي كه با آنها روبه رو هستيم به دغدغه مسوولان تبديل شود، اضافه كرد: اگر اين طور نشود، عملا مسائل و مشكلات برطرف نميشوند.
**آلودگي هواي تهران دغدغه اي ملي
سالاري با تاكيد بر اين كه موضوع آلودگي هواي تهران دغدغهاي ملي است، اظهار كرد: البته طرحهايي مانند انتقال پايتخت اساسا از پيش شكست خورده و انجام نشدنياند اما همين كه مشكلات تهران از جمله مشكل آلودگي هوا در سطوح دولت و مجلس مطرح و به تشكيل كارگروهي در دولت براي حل مشكلات تهران منجر شده، اتفاق مباركي محسوب مي شود.
وي با اشاره به اين كه اگر موضوعي به دغدغه تبديل شود، به دنبال آن بودجهاش نيز تأمين ميشود، تصريح كرد: وزير نفت در شوراي شهر گفت با توصيه رييس جمهور و تصويب مجلس شوراي اسلامي، مبلغ ناشي از صرفهجويي مصرف سوخت كه به جيب دولت ميرود، به شهرداري ها پرداخت خواهد شد.
وي با بيان اين كه واقعيت اين است كه شهر تهران در 100 سال گذشته به صورت ناهنجاري توسعه يافته، اضافه كرد: رفع كامل مشكل ترافيك تهران امكانپذير نيست، چرا كه نه تنها در تهران بلكه در ساير شهرهاي بزرگ جهان هم ترافيك وجود دارد و توليد خودرو و توسعه استفاده از اين وسيله، نه تنها مشكل تهران بلكه معضل همه كلان شهرهاي دنياست.
**تهران در حوزه شبكه معابر از برنامه هم جلوتر
سالاري با تاكيد بر اين كه نقطه اوج مشكلات تهران مشكل ترافيك است، اظهار كرد: به همين خاطر مجلس و دولت نيز دغدغه ترافيك تهران را دارند و بنا بر اعلام وزير نفت، رييس جمهور گفتهاند اگر لازم باشد بهترين اتوبوس ها را براي شهر تهران وارد ميكنيم.
وي با اشاره به اين كه با ريلگذاري مسير تعامل مديريت شهري با مجلس و دولت از سوي شوراي شهر، انتظار داريم در برنامه 5 ساله دوم شهر تهران، 150 كيلومتر متروي جديد و در نهايت 700 كيلومتر مترو در تهران ايجاد شود، تصريح كرد: در خصوص مشكل ترافيك تهران نميتوان مديريت شهري را مقصر دانست، چنانچه در حوزه شبكه معابر، تهران از برنامه جلوتر هم هست.
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در پايان با بيان اين كه در زمينه سخت افزاري، شهرداري تهران اقدامات خوبي انجام داده، خاطرنشان كرد: تا جايي كه امكان پذير است بايد نسبت به توسعه مترو در تهران اقدام كنيم.
تهرام/7247//1348
رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران؛
قطار توسعه شهر تهران با سرعت در حال حركت است
۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۷
کد خبر:
81225068
تهران بزرگ- ايرنا- رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: قطار توسعه شهر تهران آنقدر با سرعت در حال حركت است كه بسياري از الزامات و اقتضائات را تحت تأثير خود قرار ميدهد.