۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۹:۵۱
کد خبر: 81221600
T T
۰ نفر
مواد بی حسی دندانپزشكی روزه را باطل نمی كند

تهران - ایرنا- بسیاری از شهروندان با تصور اینكه انجام اعمال دندانپزشكی، روزه آنها را باطل می كند از مراجعه به دندانپزشك در ماه مبارك رمضان خودداری می كنند كه این موضوع، بعضا مشكلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می كند.

این درحالیست كه برخی مراجع تقلید، بسیاری از امور دندانپزشكی در حین روزه داری را بلامانع می دانند و افراد می توانند با مراجعه به استفتائات مراجع تقلید خود از احكام آن مطلع شده و با اطمینان از باطل نشدن روزه خود برای موارد ترمیمی و درمانی به دندانپزشك مراجعه كنند.

یك متخصص دندانپزشكی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به استعلام دندانپزشكان از برخی مراجع تقلید درخصوص فعالیت های دندانپزشكی در حین روزه داری اشاره كرد و گفت: برپایه این استعلام ها، انجام امور عمومی و تزریق مواد بی حسی دندانپزشكی، روزه را باطل نمی كند.

دكتر «كاوه محمدیان» افزود: برخی از امور دندانپزشكی مانند ارتودنسی، نیازی به بی حسی ندارد زیرا دهان، شستشوی زیاد نمی خواهد و ابزارهایی همچون توربین های تراش دندان نیز چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی خاطرنشان كرد: برای فعالیت های عمومی دندانپزشكی كه به منظور ترمیم دندان ها، عصب كشی یا زیبایی انجام می شود، نیاز به تزریق مواد بی حسی است و از آنجا كه این دسته از مواد، جزو ویتامین ها یا مواد مغذی به شمار نمی آید روزه را باطل نمی كند.

محمدیان یادآور شد: این درحالیست كه دستگاه های مكنده قوی در دندانپزشكی مورد استفاده قرار می گیرد كه تمام آبی كه وارد دهان بیمار می شود را جمع و خارج می كند.

این متخصص دندانپزشكی اظهار كرد: فقط در برخی جراحی های دندانپزشكی ممكن است بیمار دچار افت قندخون و ضعف عمومی بدن شود یا نیاز به مصرف داروهای مكمل داشته باشد كه در اینصورت به افراد توصیه می شود هنگام روزه داری به دندانپزشك مراجعه نكنند.

بسیاری از شهروندان با تصور اینكه انجام اعمال دندانپزشكی، روزه آنها را باطل می كند از مراجعه به دندانپزشك در ماه مبارك رمضان خودداری می كنند كه این موضوع، بعضا مشكلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می كند.

این درحالیست كه برخی مراجع تقلید، بسیاری از امور دندانپزشكی در حین روزه داری را بلامانع می دانند.

به عنوان مثال، برخی مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته‌اند كه از تزریق آمپولی كه به جای غذا به كار می‌رود، خودداری كنند اما به حكم آنها تزریق آمپولی كه عضو را بی حس می‌كند یا به عنوان دارو به كار می‌رود، در مدت روزه داری اشكال ندارد.

در برخی درمان‌های دندان پزشكی مانند درمان ریشه (عصب كشی) یا جراحی لثه، دندانپزشك ممكن است دندان را به صورت موقت پانسمان كند كه این پانسمان ممكن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد؛ حتی در این موارد نیز براساس نظر مراجع تقلید، فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشكال ندارد.

برخی استفتائات مراجع عالیقدر دراین زمینه:



**احكام مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی خامنه ای: استفاده از آمپول هایی كه برای بی حسی به كار می رود برای روزه دار مانعی ندارد



در استفتاء شماره 189 از مجموعه استفتائات مقام معظم رهبری درباره احكام تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزه‌داران در ماه مبارك رمضان، سوال شده است.

معظم له در پاسخ به این سوال اظهار كردند: 'احتیاط واجب آن است كه روزه‏دار از آمپول‌هاي مقوّي یا مغذّي و هر آمپولي كه در رگ تزریق مي‌‏شود و نیز انواع سرم‌‏ها خودداري كند، لكن آمپول‌هاي دارویي كه در عضله تزریق مي‌‏شود و نیز آمپول‌هایي كه براي بي‏حسّ كردن به كار مي‌‏رود، مانعي ندارد'.

همچنین در استفتاء شماره 193 این سوال مطرح شده كه آیا كارهاي دندانپزشكي از قبیل كشیدن دندان، عصب كشي، بي‌حسي، پر كردن، روزه را باطل مي‌‌كند؟

پاسخ مقام معظم رهبری به این پرسش این است كه 'اگر چیزي وارد حلق نشود، روزه صحیح است'.



*** احكام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درباره پركردن دندان در ماه مبارك رمضان

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در یكی از استفتائات درباره حكم پركردن دندان در ماه رمضان، تاكید كردند:

' پر كردن، جرم‎گیری و كشیدن دندان در ماه رمضان برای پزشكان مانعی ندارد و برای شخص روزه‎دار، زمانی جایز است كه مطمئن باشد خون یا آبی كه به وسیله دستگاه، وارد فضای دهان می‎شود، فرو نخواهد رفت. والله العالم'

- تزریق سرم یا آمپول

این مرجع عالیقدر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینكه آیا شخص روزه‌دار در ماه مبارك رمضان، مي‌تواند سرم یا آمپول، تزریق كند؟، تصریح كردند :

'احتیاط مستحب آن است كه از استعمال آمپول و سرم خودداري كند و اگر لازم شد و تزریق كرد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.'



***احكام آیت الله العظمی مكارم شیرازی :

در یك استفتاء، دیدگاه آیت الله مكارم شیرازی درباره امور دندانپزشكی در ایام روزه داری مورد پرسش قرار گرفت با این مضمون كه ' در ترمیم و قالب گیري دندان، از موادّي استفاده مي شود كه قابل حل شدن با آب دهان است و مزّه آن چشیده مي شود، آیا براي روزه اشكال دارد؟

در پاسخ این مرجع تقلید آمده است :'اگر آب دهان را بیرون بریزد اشكالي ندارد'.

تعداد دیگری از مراجع عظام نیز نظرات مشابهی درباره مراجعه به دندانپزشك در ایام روزه داری ارائه كرده اند.

علمی (5)**1055**1599
۰ نفر