۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 81213556
T T
۰ نفر
یك مسوول سازمان غذا ودارو:آزمایشگاه های كارخانه های داروسازی رتبه بندی می شوند

اهواز - ایرنا - مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو كشور گفت: امسال آزمایشگاه های كارخانه های داروسازی كشور اعتبارسنجی و رتبه بندی می شود.

'حسین رستگار'، در دومین روز هفتمین گردهمایی اعضای قطب خلیج فارس (منطقه 9) كه سه شنبه در سالن اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز برگزار شد اظهارداشت: رتبه بندی آزمایشگاه های همكار، مجاز و محصولات تولیدی بر اساس كیفیت آنها و اضافه شدن آزمایشگاه ملزومات و تجهیزات پزشكی عناوین جدیدی است كه در موارد مختلف آیین نامه آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه های همكار و مجاز كنترل مواد اولیه و فرآورده های خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارویی، بیولوژیك، تجهیزات و ملزومات پزشكی آمده است.

وی افزود: این آیین نامه برای آزمایشگاه های همكار و مجاز زیر پوشش سازمان، نمونه برداری و اضافه شدن دامنه عملكرد جدید برای انجام آزمایشات كنترل كیفی روی نمونه های مربوط به مراكز توزیع موادغذایی و اضافه شدن آزمایشگاه های تخصصی برای فرآورده های جدید با فناورهای بالا را شامل می شود.

رستگار اظهار داشت: در حال حاضر 150 آزمایشگاه خصوصی در سطح كشور، محصولات سلامت را كنترل می كنند كه رتبه بندی شده اند.

مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی كشور از جمله مهمترین برنامه های آزمایشگاه مرجع غذا و دارو را آموزش و تجهیز بر اساس نیازمندی ها، برنامه ریزی كشوری بر اساس توانمندی ها، برنامه كلان كشوری آفت كش ها، تعیین نقاط ضعف و قوت آزمایشگاه ها و تجهیز آزمایشگاه های توانمند بالقوه مشاركت آزمایشگاه های دارای تجهیزات لازم عنوان كرد.

وی تصریح كرد: اجرای سریع و ارایه نتایج معتبر بر اساس برنامه پنجم توسعه و برنامه های آموزشی كاربردی نیز از دیگر برنامه های این آزمایشگاه است.

رستگار افزود: از دیگر برنامه های آزمایشگاه، راه اندازی روش های آزمایشگاهی جدید به ویژه در حوزه های تخصصی، روش های آزمایشگاهی جدید و آزمایشگاه دارو در آزمایشگاه، توسعه آموزش های الكترونیكی ، استقرار ساختار مورد نیاز در آزمایشگاه دارو و مشخصات فنی و تجهیزاتی در آزمایشگاه دارو می باشد.

مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی كشور ادامه داد: ارتباط الكترونیكی آزمایشگاهی در سطوح وسیع كشوری، استقرار ساختار مورد نیاز در آزمایشگاه دارو، مشخصات فنی و تجهیزاتی در آزمایشگاه دارو وآموزش های الكترونیكی، تبادل الكترونیكی مستندات آزمایشگاهی، مشاركت فعال در اجرای برنامه PMQC و اجرای برنامه های كشوری مانند PMS و مشاركت دانشگاه ها در اجرای برنامه های مركز آزمایشگاه های مرجع كنترل غذا و دارد از جمله دیگر برنامه ها ست.

وی به واگذاری امور نظارتی آزمایشگاه های همكار و مجاز در راستای سیاست های دولت و مجلس به استان ها به عنوان یكی از كارهای در حال اجرا اشاره كرد و گفت: دانشگاه های علوم پزشكی نمی‌توانند در كنار فعالیت های دیگر هزینه اداره آزمایشگاه ها را متحمل شوند.

رستگار اظهارداشت: لازمه این كار، بازرسی و نظارت كامل بر آزمایشگاه های همكار و مجاز، تعیین آزمایشگاه های همكار و مجاز در حوزه دانشگاهی و افزایش یا كاهش دامنه عملكرد یا تعلیق توسط دانشگاه ها است.

مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروی كشور همچنین اضافه كرد: بازرسی از محصولات مربوط به سلامت شهروندان كه در بازار عرضه و مصرف می شوند باید تشدید شود.

وی با اشاره به اجرای طرح بررسی نمونه های محصولات مربوط به سلامت چون غذا در سطح بازار با عنوان عنوان 'پی ام اس' در سال جاری اشاره كرد و گفت: كارشناسان آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت می خواهند این موضوع را كه آیا كیفیت محصولات سلامت در سطح بازار به حد كیفیت آنها در كارخانه ها می رسد یا در بازار بر روی این محصولات تقلب انجام می شود را بررسی نمایند.

رستگار خاطرنشان كرد: مكمل های غذایی فقط باید در داروخانه ها توزیع شوند.

مدیركل دفتر بازرسی، ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات سازمان غذا و داروی كشور نیز اظهارداشت: برای تهیه و تدوین شاخص های اختصاصی و معیارهای ارزیابی و عملكرد سازمان باید همكاری و مشاركت به خوبی صورت گیرد.

دكتر 'جلال غفار زاده' افزود: همچنین تهیه و تنظیم برنامه های بازرسی مستمر، دوره ای و یا موردی از معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی و سنجش میزان مطابقت عمل و عملكرد اقدام كنندگان با اهداف، برنامه ها، دستورالعمل ها، ضوابط و شاخص های مورد ارزیابی دستگاه ها لازم است.

هفتمین نشست منطقه 9 معاونت های غذا و داروی قطب خلیج فارس دوم و سوم تیرماه با حضور اهواز، بندر عباس، بوشهر، قشم، كیش، آبادان ، دزفول و بهبهان در سالن اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز برگزارشد.

7157/641

سرخط اخبار استان‌ها