۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۵
کد خبر: 81212695
T T
۰ نفر
برداشت گندم از مزارع كشاورزي استان قزوين آغاز شد

قزوين - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين از آغاز برداشت گندم از سطح 164 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان خبر داد.

'حسن جليلوند' روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: با توجه به شرايط نامساعد جوي، پيش بيني مي شود طي سال زراعي جاري از اين ميزان سطح زير كشت بيش از 250 هزار تن گندم برداشت شود.

وي اظهاركرد: از 164 هزار هكتار سطح زير كشت گندم، حدود 91 هزار هكتار گندم ديم و 73 هزار هكتار گندم آبي است.

جليلوند، شهرستانهاي آبيك، بويين زهرا و البرز را از مناطق عمده توليد محصول گندم استان قزوين بر شمرد و ادامه داد: كار برداشت اين محصول در سطح استان از اوايل تير ماه آغاز و تا اواسط مرداد ماه سال جاري ادامه دارد.

مدير زراعت سازمان جهادكشاورزي استان قزوين به طرح خودكفايي گندم اشاره كرد و گفت: در سال زراعي جاري كل اعتبار اين طرح افزون بر يك ميليارد و 700 ميليون ريال بوده است كه به منظور افزايش كمي و كيفي توليد محصول در قالب طرح هاي ساماندهي بذور خود مصرفي بهره برداران، پروژه هاي بهزراعي و مديريت مزرعه هزينه مي شود .

جليلوند اضافه كرد: در سال زراعي گذشته 52 نفر كارشناس كشاورزي در قالب اشخاص حقيقي و حقوقي با هدف اجراي پروژه هاي مديريت جامع مزارع گندم در سطح 13 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان قزوين جذب شدند.

وي با اشاره به تشكيل ستاد برداشت غلات افزود: شش نفر كارشناس زراعت به منظور نظارت بر 500 كمباين بومي و مهاجر به منظور كاهش ضايعات در زمان برداشت جذب و مشغول فعاليت در سطح مزارع استان مي باشند.

جليلوند به جذب 88 درصدي تسهيلات كاشت و داشت و برداشت مزارع گندم استان قزوين به ارزشي معادل 321 ميليارد و 700 ميليون ريال اشاره كرد و گفت: تسهيلات مذكور با مشاركت بانك كشاورزي استان و جهت مساعدت در توسعه سطح زير كشت گندم و تامين نقدينگي مورد نياز كشاورزان استان تخصيص يافته است.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين خاطرنشان كرد: برنامه ريزي توليد بذور گندم مورد نياز كشاورزان به ميزان هفت هزار و 400 تن در طبقات پرورشي سه، مادري و گواهي شده انجام شده است و تسهيلات سرمايه در گردش خريد بذر نيز به مبلغ 80 ميليارد ريال به پيمانكاران توليدكننده بذر استان پرداخت شده است.

جليلوند در راستاي معرفي ارقام مقاوم به خشكي و با عملكرد بالا، در سال زراعي جاري، ارقام پيشگام، ارسي، سيوند و اوروم به ميزان سه هزار و 150 تن توليد و در ابتداي سال زراعي جديد در بين كشاورزان توزيع خواهد شد.

وي در پايان تاكيد كرد: با پيش بيني 180 هزار تن خريد رسمي گندم در سطح استان به فعاليت 19 مركز اصلي و 11 مركز خريد فرعي گندم تحت پوشش اداره غله و مديريت تعاون روستايي در نقاط استان اشاره كرد و افزود: با توجه به نرخ خريد تضميني گندم به مبلغ هركيلوگرم 10هزارو 500 ريال، خواستار تحويل محصول توليدي بهره برداران به مراكز دولتي شد.

استان قزوين داراي 470 هزار هكتار زمين كشاورزي است كه سالانه بيش از 5/4 ميليون تن محصولات زراعي و باغي در اين استان توليد مي شود.

7390/ 614

سرخط اخبار استان‌ها