۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81211247
T T
۰ نفر
لیلاز: برای مقابله با فساد نیازمند كوچك كردن تصدی دولت در اقتصاد هستیم

تهران-ایرنا- 'سعید لیلاز' اقتصاددان با اشاره به اینكه همكاری میان قوا برای مبارزه با فساد شرط لازم است اما كافی نیست گفت: برای مقابله با فساد نیازمند كوچك كردن تصدی و دخالت دولت در اقتصاد كشور هستیم.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اینكه بدون همكاری سه قوه مبارزه با فساد معنی ندارد گفت: قوه مقننه باید قانونگذاری كند و از طرفی بر اجرای قانون نظارت كند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه باید موارد تخلف را پیگیری كند و قوه مجریه هم می تواند بیش از هر چیز با مقررات و نظارت بر دستگاههای اجرایی با فساد برخورد كند.

لیلاز با اشاره به اینكه همكاری میان قوا برای مبارزه با فساد شرط لازم است اما كافی نیست گفت: گسترش فساد در هر جامعه ای به اندازه و سهم دخالت دولت در اقتصاد همچنین میزان استبداد بستگی دارد؛ به هر میزانی كه در جامعه ای دموكراسی كمتری حاكم باشد فساد بیشتر و برعكس با افزایش دموكراسی فساد در آن جامعه كمتر می شود.

این كارشناس مسایل اقتصادی گفت: امروز فشارهای سیاسی به دولت روحانی موجب شده كه سالم ترین دولت اقتصادی پس از انقلاب در ایران باشد؛ به دلیل اینكه فشارها موجب می شود این دولت مراقب رفتارش باشد. در دولت خاتمی نیز شاهد همین مسئله بودیم.

وی افزود: در دولت احمدی نژاد بیشترین دخالت در اقتصاد صورت می گرفت و كسی اجازه نقد دولت را نداشت؛ به همین دلیل هم فاسدترین دوره تاریخ بود.

به گفته لیلاز در آن دوره كه حتی مجلس نیز توسط رییس قوه مجریه نادیده انگاشته می شد كسی هم نمی توانست به دولت اعتراضی بكند و به همین ترتیب فساد در جامعه شكل گرفته بود.

وی وجود جناح های مختلف در حاكمیت را موجب نظارت بیشتر و فساد كمتر دانست و گفت: یكدست شدن حاكمیت معنایی جز گسترش فساد ندارد؛ هر گاه در ایران حكومت یكدست شده، فساد نیز اوج گرفته است.

سیام(4)**م.ش**1449

سرخط اخبار سیاست