۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81200654
T T
۰ نفر
نعمت بخش: اعتراض خود را به وزارت صنعت اعلام كردیم

تهران - ایرنا - دبیر انجمن خودروسازان ایران با غیرقابل قبول دانستن دستورالعمل جدید قیمت خودرو، گفت: اعتراض خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كردیم و قرار است این وزارتخانه با شورای رقابت نشستی را برگزار كرده و تكلیف را روشن سازد.

احمد نعمت بخش عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاكید براینكه خودروسازان به دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو كه توسط شورای رقابت چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شد، عمل نخواهند كرد، افزود: در دستورالعمل جدید قیمت خودرو به یكسری فاكتورها توجه نشده، در صورتی كه این فاكتورها موجب افزایش قیمت خودروها می شود.

وی اضافه كرد: شورای رقابت به فرمول های قبلی خود عمل نكرده به گونه ای كه در سال گذشته قرار بود هر سه ماه یكبار در قیمت گذاری خودروها تورم بخشی را اعمال كند اما اینگونه نشد به طوری كه حدود 15 ماه به موضوع تورم بخشی توجه نشده است.

نعمت بخش افزود: در دستورالعمل جدید به قیمت آبشن ها توجه نشده ضمن آنكه استانداردهای یورو 2 و 4 كه برای تولید خودروهای جدید اجباری شده، سبب شده قیمت خودروها تا حدود 3 میلیون تومان افزایش یابد بنابراین با این قیمت های جدید خودروسازان بازهم زیان خواهند دید.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به وظایف شورای رقابت، گفت: این شورا وظیفه دارد تا خودروسازان را از انحصار خارج سازد اما در این مدت چه كار قابل توجهی برای خارج كردن صنعت خودرو از انحصار انجام داده است.

وی افزود: اكنون خودروسازان در دوماهه نخست امسال حدود 92 درصد تولیدات خود را افزایش دادند و دو خودروساز مطرح كشور نیز به صورت انحصاری عمل نكردند تا رقبای خود را از میدان خارج سازند.

این فعال حوزه خودروی كشور سپس پیشنهاد داد برای رفع مشكلات كنونی قیمت خودروها در كشور، به روشهای روز دنیا عمل كرده و از تجربه آنها در این زمینه بهره برد.

نعمت بخش افزود: باید هرچه سریعتر قوانین دست و پاگیر قیمت گذاری كه از ابتدا توسط سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و سپس توسط شورای رقابت اعمال می شود، كنار گذاشته شود چرا كه این موضوع نتیجه ای جز ایجاد فساد و رانت در بازار خودرو، نتیجه ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینكه تنها 30 درصد مصرف كنندگان به خودروها با قیمت كارخانه دسترسی دارند، تصریح كرد: هم اكنون 70 درصد مصرف كنندگان نیاز خود به خودرو را از بازار آزاد تامین می كنند.

این فعال حوزه خودرو ادامه داد: براساس اصول اقتصاد، قیمت كالاها را عرضه و تقاضا تعیین می كند ضمن آنكه اكنون ما در بخش عرضه محدودیت داریم و با حجم قابل توجه ای از تقاضا مواجه هستیم بنابراین اگر بتوانیم تقاضا را كنترل كنیم به طور قطع قیمت ها كاهش خواهد یافت.

نعمت بخش تصریح كرد: برای این منظور اگر اجازه دهند خودروها را به قیمت حاشیه بازار بفروشیم ضمن جلوگیری از رانت و واسطه گری، قیمت ها نیز در بازار كاهش پیدا خواهند كرد.

یادآور می شود، شورای رقابت چهارشنبه هفته گذشته دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو را تصویب كرد كه براساس آن قیمت خودرو بین 3.7 تا 6.9 درصد افزایش یافت.

در دستورالعمل قیمت خودرو كه در شورای رقابت نهایی شد، تورم بخشی خودرو با ارز مبادله ای محاسبه شد و در مورد كیفیت خودروها نیز نمره بین منفی 2.5 تا مثبت 2.5 در نظر گرفته شد و علاوه بر این نمره بهره وری نیز با علامت منفی در فرمول قیمت گذاری خودرو مدنظر قرار گرفته است.

اقتصام(4)1574**1558
۰ نفر