۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81199589
T T
۰ نفر

جام جهانی 2014؛

روی دیگر سرزمین فوتبال و قهوه

۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81199589
روی دیگر سرزمین فوتبال و قهوه

سائوپائولو - ایرنا - كارناوال های بزرگ شادی و افراد زیادی كه اطراف آنها به جشن و شادی و پایكوبی مشغول بوده و چهره ای بشاش و خندان دارند، تصویری است كه تقریبا اكثریت مردم جهان از سرزمین فوتبال و قهوه یعنی برزیل دارند ولی این تمام واقعیت های این كشور پهناور و سرسبز نیست.

به گزارش ایرنا، جام جهانی 2014 فوتبال در برزیل فرصتی شد برای تعداد زیادی از خبرنگاران سراسر جهان از جمله ایران تا در این كشور حضور یافته و از نزدیك سرزمین فوتبال و قهوه را دیده و با آن بیشتر آشنا شوند.

مقصد خبرنگاران ایرانی، شهر سائوپائولو بود كه در نزدیكی آن تیم ملی فوتبال ایران اردو زده و مشغول تمرین است.

** شهر رویاها

شهر سائوپائولو به شهر رویاها مشهور است و با حدود 12 میلیون نفر جمعیت، بزرگترین شهر كشور برزیل محسوب می شود.

این شهر، «سامپا» هم نامیده می‌شود و یكی از ثروتمندترین شهرهای جهان است و تنوع سبك زندگی در آن به قدری بالاست كه رقیب شهر بارسلونای اسپانیا به شمار می ‌آید.

اختلاف طبقاتی هم در این شهر به طرز چشم‌گیری بالاست؛ این اختلاف را با كمترین فاصله از مكان های گران قیمت، لوكس و زیبای شهر هم می شود، دید.

برای دیدن این تفاوت ها لازم نیست خیلی از مركز شهر دور شد، حتی در مكان های لوكس و گرانقیمت هم می توان آنها را دید. در مسیر حركت به سمت محل تمرین تیم ملی فوتبال و یا ورزشگاه شهر سائوپائولو، این چهره دوگانه شهر كاملا مشهود بوده و زاغه‌ های متعلق به طبقات پایین شهر بیشتر از آپارتمان های بلند و ویلاها خودنمایی می كنند!

خانه های كوچك با كوچه های تنگ و كثیف در كنار جوی ها و رودخانه های مملو از زباله با بوی غیرقابل تحمل و افرادی با لباس های نه چندان تمیز و نامرتب، بخشی از واقعیت های پنهان شهر سائوپائولو برزیل و دیگر شهرهای میزبان جام جهانی است كه توجه هر تازه واردی را جلب می كند.

مردمان فقیری كه در سطح شهر حضور دارند و برای تامین زندگی خود زباله ها را می گردند و یا دستفروشی می كنند، همه و همه بیانگر تفاوت های فاحش و فقر قابل توجه در كشور برزیل است.

وضعیت اسف بار فقر به حدی آزار دهنده است كه در كنار خیابان ها فحشا بیداد می كند و به یكی از اصلی ترین منابع تامین نیازهای جنسی گردشگران خارجی تبدیل شده اند.

شاید به همین دلیل است كه همزمان با برگزاری جام جهانی در نقاط مختلف كشور برزیل، اجتماعات مردمی در اعتراض به فقر و نابرابری و هزینه های بالای برگزاری جام جهانی شدت گرفته است.

پلیس برای آنكه این اعتراضات گسترش پیدا نكند، بشدت در همه جا مستقر شده ولی نتوانسته جلوی سایه ای كه این اعتراضات صدها هزار نفری بر جام جهانی انداخته و توجه رسانه های بین المللی و جهانی را به خود جلب كرده است، بگیرد.

جالب است كه موج جدید اعتراضات، سال گذشته بعد از افزایش 10 سنتی به بهای بلیت یك و نیم دلاری وسایل نقلیه در شهر سائوپائولو آغاز شد و چند ماهی است كه بزرگترین كشور آمریكای جنوبی را با قیام عمومی مواجه كرده است.

طبق یك آمار در این كشور، در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌ برند. این رقم با در نظر گرفتن شمار افرادی كه در فقر نسبی زندگی می‌ كنند، به ۵۳ میلیون نفر (۳۰ درصد از كل جمعیت كشور) می ‌رسد كه با حقوقی زندگی می ‌كنند كه برای نیازهای اولیه آنان كافی نیست.

با این وضعیت مشخص نیست كه كارناوال های بزرگ و جام جهانی فوتبال به این خاطر برگزار می شوند تا مردم فقیر هم ساعاتی برای شادی و خوشی خود حتی با جیب و شكم خالی داشته باشند یا اینكه پوششی برای پنهان كردن فقر و نداری در این كشور پهناور و بزرگ است.

هر چه هست، جام جهانی فوتبال، شكم فقرا و محرومان برزیل را سیر نمی كند و به همین دلیل آنان اكنون به خیابان ها كشیده شده و اعتراضات خود را نشان می دهند.

ورزشی (5). ** 1590