۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۲۸
کد خبر: 81194370
T T
۰ نفر
ازصدور حكم برای فتنه گران تا تمدید بازداشت بابك زنجانی

تهران-ایرنا- تمدید بازداشت زنجانی، ادامه بازداشت فرد مرتبط با پرونده ستاد سوخت، صدور حكم برای فتنه گران ، پرونده های خاوری و تامین اجتماعی و برخورد با ترویج دهندگان بد حجابی از مهم ترین موضوعاتی بود كه در نشست خبری امروز سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد.

سخنگوی قوه قضاییه در شصت و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: افرادی كه برخلاف قانون، شرع و خواست ملت مسلمان ، بی عفتی ، بی اخلاقی و بدحجابی را ترویج و به آن دامن می زنند، برخورد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» با تبریك اعیاد شعبانیه و روزجوان افزود:كسانی كه فرهنگ ابتذال را ترویج می دهند و كسانی كه در كشور اسلامی ما برخلاف قانون، شرع و خواست مسلمان و متدین بی عفتی ، بی اخلاقی و بدحجابی را دامن می زنند ، متذكر می شویم كه اینجا یك كشور اسلامی است و مردم متدین هستند و قانون هم اجازه چنین كاری به آنان نمی دهد.

وی ادامه داد: اگر این قبیل افراد به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند دستگاه های ذیربط مانند نیروی انتظامی ناگزیر با آنها برخورد می كند.

سخنگوی قوه قضاییه از دستگاه های نظارتی نیز خواست تا به وظایف نظارتی خود در این راستا به خوبی عمل كنند.

محسنی اژه ای با قدردانی از نیروی انتظامی به خاطر برخورد با این دسته از افراد از این دستگاه خواست تا اجازه ندهند افراد معدودی فضای جامعه را به هم بزنند.

وی خاطرنشان كرد: خصوصا آنانی را كه به صورت باندی و با هدفی مشخص چنین جرایمی را انجام می دهند ، شناسایی، باندشان را كشف و این افراد را به دستگاه قضایی معرفی كنند.

دادستان كل كشور تاكید كرد: دستگاه قضایی از اقدامات درست نیروی انتظامی حمایت می كند و از دادستان ها نیز خواسته شده تا به عنوان مدعی العموم وارد شوند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حدود قانونی برای مجازات با افراد بدحجاب و بدپوشش و همچنین وجود باندهایی در این زمینه گفت: گاهی اوقات فرد حجاب شرعی و قانونی كه باید داشته باشد را رعایت نكرده و در ملاعام حاضر می شود در حالی كه انگیزه ای از این اقدام خود ندارد.

وی اضافه كرد: مجازات این افراد از سوی قاضی گاه شلاق یا جزای نقدی عنوان می شود اما گاه افرادی در قالب گروه علاوه بر این كه جرم مشروط را در جامعه مرتكب می شوند انگیزه دیگری مثل دهن كجی به مردم و نظام دارند كه مجازات این افراد متفاوت است و نمی توان بعنوان بی حجاب یا جرم ساده را برای آنها تلقی كرد.

محسنی اژه ای ادامه داد: برخی از دیگر علاوه بر این كه جرم مشهود رعایت نكردن حجاب و بی عفتی را مرتكب می شوند، مزاحمتی برای مردم و خانواده های متدین در فروشگاه ، خیابان یا ماشین بوجود آورده و سبب آزار سایرین می شوند.

وی اضافه كرد: افراد دیگری هستند كه قبلا به آنها تذكر داده شده است اما آنها موارد تذكر را رعایت نكرده و باز اصرار بر عمل خود داشته اند كه بر اساس قانون محكوم و حكمشان اجرا شده است اما بار دیگر مرتكب جرم شده اند. بر حسب نظر قاضی مجازات آنها حبس ، شلاق ، جزای نقدی و در برخی موارد محرومیت های اجتماعی است.

وی اضافه كرد: برخی سیستم های اطلاعاتی و امنیتی و نیروی انتظامی گزارش هایی در این زمینه اعلام كرده اند كه تعدادی از این افراد بصورت باندی و گروهی و با انگیزه ای غیر از بی حجابی فعالیت می كنند.



**درباره پرونده خاوری

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده خاوری گفت: دستگاه قضایی و پلیس بین الملل اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهند كه اگر به نتیجه برسد از نتایج آن اطلاع خواهید یافت.

وی در مورد دستگیری افرادی در پرونده مه آفرید امیرخسروی گفت: كماكان پرونده وی در دادگاه مطرح است به همین منظور به تناسب افرادی غیابا محاكمه و محكوم شده اند و یا در نوبت دادگاه بسر می برند.



** محاكمه برادر مه آفرید/محكومیت 13نفر در ارتباط با جریان فتنه 88

سخنگوی قوه قضاییه از محاكمه غیابی برادر مه آفرید امیر خسروی كه یكی از متهمان پرونده موسوم به فساد سه هزار میلیارد ریالی كه از كشور متواری شده است ، خبر داد.

محسنی اژه ای افزود : كسانی كه جرمی در ایران مرتكب و به صورت قانونی یا غیرقانونی به خارج از كشور می روند ، تحت تعقیب قرار می گیرند و به نفعشان است به كشور برگردند تا به اتهاماتشان رسیدگی شود.

دادستان كل كشور با بیان اینكه برای این افراد به منظور بازگشت به كشور احضاریه صادر شده و از طریق رسانه ها پیغام داده می شود، اظهار كرد: به همه كسانی كه در ارتباط با مسایل امنیتی ، مالی و سایر مسایل تحت تعقیب قرار دارند، توصیه می كنم به كشور برگردند تا به پرونده شان رسیدگی شود زیرا به نفعشان است .

اژه ای ادامه داد: یكی دیگر از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد ریالی برادر مه آفرید امیر خسروی بود كه به خارج از كشور فرار كرده بود كه به صورت غیابی محاكمه و محكوم شد.

وی افزود: پرونده مسیر قانونی خود را طی می كند و از طریق رسانه ها محكومیت متهم اعلام خواهد شد و وی حق واخواهی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه كرد: متهم اگر به كشور بازگردد ، به نفعش است و اگر هم بازنگردد پرونده مسیر قانونی خود را طی می كند.



**صدور كیفرخواست برای 27 متهم جریان فتنه 88

دادستان كل كشور در ادامه به محاكمه متهمان جریان فتنه 88 اشاره كرد و گفت :برای حدود 27 نفر از كسانی كه در جریان فتنه 88 متهم بودند ، كیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شد.

اژه ای با بیان اینكه مواردی نیز در دادسرا در دست بررسی است ، افزود: از این 27 نفر 13 نفر كسانی هستند كه محاكمه و محكوم شدند و از این 13 نفر سه تا چهار نفر به صورت غیابی محكوم شده اند.

وی اظهار كرد: احكام این افراد در مسیر اعلام از طریق رسانه ها و آگهی روزنامه ها قرار دارد كه می تواند بیایند و از خود دفاع كنند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در خصوص ارایه توضیح بیشتر در پرونده محاكمه متهمان حوادث پس از انتخابات سال 88 گفت : همانطور كه گفتم برای 27 نفر از متهمان جریان فتنه 88 كیفر خواست صادر شده است كه از این تعداد 13 نفر محاكمه و محكوم شده اند و پرونده 14 نفر نیز به رغم صدور كیفرخواست هنوز به دادگاه ارسال نشده است .



**درباره تخلفات رسانه ای

محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود به انتشار برخی اخبار و گمانه زنی ها از سوی برخی رسانه ها اشاره كرد و گفت:نباید افراد با گمانه زنی ها و اطلاعات نادرست مطالبی را كه موجب مشوش شدن اذهان عمومی یا خدشه به یك نهاد یا فرد می شود را بی جهت مطرح كنند.

دادستان كل كشور افزود: خبرهایی كه ازطریق رسانه های دیجیتال یا مكتوب به دروغ منتشرمی شود مردم را به رسانه ها بی اعتماد می كند .

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگر رسانه ای نسبتی را بدهد كه نتواند صحت آن را اثبات كند تحت عنوان افترا تحت تعقیب قرار می گیرد و حتی ممكن است به خاطر انتشار مطلبی با عنوان تشویش اذهان عمومی مورد پیگرد قرار گیرد.

وی تصریح كرد : در اینگونه موارد اگر موضوع جنبه عمومی داشته باشد دادستانی به عنوان مدعی العموم قضیه را پیگیری می كند اما اگر جنبه خصوصی داشته باشد موضوع با شكایت شاكی خصوصی قابل پیگرد است.



**توضیح اژه ای درباره انتشار لیست بدهكاران بانكی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یكی دیگر از خبرنگاران مبنی براینكه فرزند یكی از مسوولان فرهنگی اجتماعی كشور لیست بدهكاران بانكی را با مشخصات كامل در صفحه شبكه اجتماعی خود منتشر كرده و اینكه ایا این كار منع قانونی دارد یا خیر و چه مقدار صحیح است افزود : در نامه ای كه بانك مركزی برای معرفی بدهكاران به قوه قضاییه ارسال كرده در قالب به كلی سری طبقه بندی شده بود .

وی اضافه كرد : اگر از لیست آنها این اسامی گرفته شده باشد حتما به لحاظ اینكه طبقه بندی شده بود قابل پیگرد است و اگر از جای دیگری این اسامی را گرفته باشد كه نادرست باشد یا رقم اعلام شده كمتر از رقم واقعی باشد با شكایت شاكی خصوصی قابل پیگرد است .

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مطلب نوشته شده در صفحه فیسبوك درباره خانم خبرنگاری كه اكنون در ایران نیست گفت :هم از نظر شرعی و قانونی و هم از نظر اقتضائات جامعه اسلامی باید خودمان را جای طرف مقابل كه مطلبی علیه او نوشته شده است بگذاریم و حتما باید موارد اخلاقی را رعایت كنیم .

وی ادامه دارد:اگر كسی مرتكب جرمی شود و آن جرم جنبه عمومی داشته باشد دادستانی وارد می شود و در موارد خصوصی هم موضوع با شكایت شاكی خصوصی قابل پیگرد است .



**ابراز همدردی سخنگوی دستگاه قضا با آسیب دیدگان سیل استان های شمالی كشور

سخنگوی قوه قضاییه با آسیب دیدگان سیل اخیر به ویژه سیل در استان های شمالی كشور ابراز همدردی كرد.

محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود با بیان اینكه سیل اخیر به ویژه در مازندران و گلستان آسیب هایی را به باغات و منازل مسكونی و واحدهای تجاری ، اراضی و برخی ساختمان های عمومی وارد كرده است، گفت: با همه آسیب دیدگان و كسانی كه عزیزانشان را در این حادثه از دست داده اند، اظهار همدردی می كنم و به بازماندگان آنان تسلیت می گویم.

وی از مسوولان ذیربطی كه در این رابطه به خوبی عمل كرده اند و به محل های سیل زده ،سر زده و خسارت ها را برآورد كردند و در جهت رفع مشكلات مردم تلاش می كنند ، قدردانی كرد.

دادستان كل كشور، سیل را یك حادثه طبیعی عنوان كرد كه در اكثر نقاط دنیا اتفاق می افتد و در برخی موارد خسارت آن قابل پیش بینی نیست.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان كرد: اما چون این یك حادثه طبیعی است نمی توان گفت ، هیچ اقدامی برای كم كردن خسارت نمی توان انجام داد.

محسنی اژه ای ادامه داد: برخی از اقدامات باید از قبل صورت بگیرد تا مسیر سیل از باغات و اراضی مردم عبور نكند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بررسی وضعیت رسیدگی به مردمان مناطق سیل زده شمال كشور گفت : قوه قضاییه مسوولیت صیانت از حقوق عامه را برعهده دارد و بر این اساس رییس این قوه ماموریتی را صادر كرد تا هیاتی از مسوولان و كارشناس قوه قضاییه به دو استان سیل زده اعزام شوند و بررسی كنند كه آیا از ناحیه دستگاه های مختلف قصور یا تقصیری در راستای بیشتر شده خسارات سیل صورت گرفته یا خیر.

وی ادامه داد: این هیات امروز عازم مناطق سیل زده می شود و در گفت و گو با مردم و مسوولان محلی موضوع را بررسی می كنند.

اژه ای افزود: در صورت نیاز با وزارتخانه های ذیربط نیز تماس برقرار می شود كه البته پیش تر صحبت های آنها شنیده شده و در نهایت گزارشی از سوی این هیات تهیه می شود تا با هماهنگی دولت و دستگاه های محلی در صورت وقوع سیل در آینده شاهد خسارات نباشیم و اگر خسارتی هم وجود داشت، كم باشد.



**قرار بازداشت موقت بابك زنجانی تمدید شد

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده بابك زنجانی گفت:برای وی قرار بازداشت موقت صادر و بار دیگر تمدید شد.

اژه ای در خصوص پرداخت بدهی 9 هزار میلیاردی زنجانی افزود: در مورد شناسایی و وصول اموال وی اعضای دولت و وزارتخانه های ذیربط ازجمله وزارت امور خارجه ، وزارت نفت همكاری های لازم را مبذول داشته اند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینكه باید این پرونده مراحل خود را طی كند ، اضافه كرد:اولین بخش از اموال وی به میزان یك هزار و 500 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد.

محسنی اژه ای اضافه كرد: دادستانی و نماینده زنجانی كه خود نماینده اش را تعیین كرده برای شناسایی اموال در داخل و خارج از كشور و احیانا فروش آنها برای پرداخت بدهی نظارت كافی اعمال می كنند.

به گفته وی، در راستای پیگیری این پرونده بعضا افرادی دستگیر یا با قرار وثیقه آزاد شده اند اما این مسیر همچنان ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پیگیری معوقات بانكی نیز گفت: پرونده بابك زنجانی یكی از این پرونده هاست كه در حال رسیدگی هستیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: پرونده های دیگری نیز كه قبلا حكم قطعی برای آنها صادر شده مانند پرونده باقری درمنی وجود داشته است و مابقی شكایت ها هم بصورت مدعی العموم وارد شده ایم كه در حال رسیدگی به آنان هستیم.

وی تاكید كرد: پرونده معوقات بانكی كه معطل مانده باشد و بدون این كه كار لازم روی آن انجام شده باشد ، نداریم و بعید می دانم كه چنین پرونده هایی وجود داشته باشد.

محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: فردی كه بیش از یك هزار میلیارد معوقات بانكی داشته با اقدامات دادستانی نامه نوشته و اخیرا 350 میلیارد را تسویه كرده و در حال تسویه مابقی این مبلغ است.

وی با بیان این كه نمونه این پرونده ها بسیار است، گفت: به عنوان مثال فرد دیگری نیز نامه نوشته كه 80 میلیارد تومان بدهی و معوقات بانكی دارد كه در حال تسویه این مبلغ است و مابقی بدهی خود را همین روزها تسویه خواهد كرد.

اژه ای ادامه داد: افرادی كه بدهی خودشان را با بانكها به این شكل تسویه می كنند بسیار پسندیده است و دیگر نیازی به ورود دستگاه قضایی به مساله نیست.



**فرد مرتبط با پرونده ستاد سوخت همچنان بازداشت است

تهران- ایرنا- سخنگوی دستگاه قضا گفت: فردی كه در پرونده ستاد سوخت بازداشت شده بود همچنان در بازداشت به سر می برد.

اژه ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پرونده ستاد سوخت افزود:این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و فردی كه در این پرونده بازداشت شد همچنان در بازداشت به سر می برد.



**نام بردید، جوابش را نمی دهم

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر برگزار شدن دو جلسه دادگاه یكی از مقامات ارشد دولت سابق وضعیت این پرونده گفت: بارها در نشست های قبلی گفته بودم تا زمانی كه حكم قطعی برای كسی صادر نشده اسمش را نباید بگوییم.

وی ادامه داد: از آنجا كه شما اسم آن فرد را آورده اید از لحاظ قانونی محذور دارم و جوابش را نمی دهم.



**متهمی كه خانواده از محل بازداشت او خبر نداشته باشد، نداریم

تهران - ایرنا - سخنگوی دستگاه قضا گفت: هیچ متهمی كه خانواده از بازداشت و محل بازداشت او خبر نداشته باشد، نداریم.

اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری در خصوص گذشت دو هفته از بازداشت یك خبرنگار زن و بی اطلاعی خانواده از وضعیت وی، گفت: هیچ متهمی وجود ندارد كه خانواده اش از محل بازداشت وی اطلاع نداشته باشد.

وی درمورد نوع اتهام این خبرنگار بازداشت شده نیز افزود: اتهام افراد را تا زمانیكه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا است، نمی توانم بگویم.

محسنی اژه ای ادامه داد: این موضوع كه خانواده متهم می گوید، مطلقا نمی دانند فرد در كدام زندان است، صحت ندارد و اگر چنین باشد، موضوع را پیگیری می كنیم.

سخنگوی دستگاه قضا درمورد افزایش نرخ دیه و زیر بار نرفتن بیمه در پرداخت مابه التفاوت و زندانی شدن افراد به خاطر نداشتن وسع مالی برای پرداخت این مابه التفاوت گفت: دیات یا بر اثر قتل است یا بر اثر جراحات و آسیب هایی كه به عضو وارد می شود.

محسنی اژه ای از دو طرف خواست تا با هم مصالحه كنند و رضایت دهند زیرا این موضوع به نفع خود آنها است و بركاتی دارد كه در حكم صادره نیست.

وی افزود: اما اگر كسی واقعا وسع مالی ندارد به زندان نمی رود و اگر احراز شود كه وی معسر است، بازداشت نمی شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری در خصوص اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر رفع اتهام قائم مقام اسبق بانك مركزی و همچنین بانك صادرات گفت: پرونده بانك صادرات به دادگاه رفته، اما هنوز حكم صادر نشده است.

وی ادامه داد: پرونده قائم مقام اسبق بانك مركزی نیز مسلما به دادگاه نرفته و حكم صادر نشده است، اما تبرئه صحیح نیست.

محسنی اژه ای افزود: از این موضوع اطلاع ندارم كه آیا قرار نهایی برای این پرونده در دادسرا صادر شده است یا نه؟

وی درمورد شكایات مجلس از دولت قبلی نیز گفت: برخی از این شكایات مستقیما باید در دادگاه رسیدگی شوند و این پرونده هنوز در دادگاه است و حكمی صادر نشده است.



** تمامی اظهاراتم از باب سخنگوی قوه قضاییه نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگاری در مورد اظهارات او در 15 خرداد ماه در زمینه صحبت های رییس جمهوری درخصوص اینكه به زور نمی توان مردم را به بهشت برد، گفت: اظهارنظرهای من در آن روز ناظر بر رییس جمهور نبود، بلكه من گاهی در مقام سخنگوی قوه قضاییه به ایراد سخنانی می پردازم و گاه به عنوان محسنی اژه ای، یك طلبه یا یك شهروند صحبت می كنم.

محسنی اژه ای ادامه داد: من نسبت به مسایلی كه در كشور می گذرد بی تفاوت نیستم؛ در مورد مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان یك شهروند، یك طلبه و به عنوان فردی كه در كشور به مدت طولانی فعالیت داشتم، آنچه به ذهنم می رسد را مطرح می كنم و این صحبت ها از باب سخنگوی قوه قضاییه نیست.

وی تاكید كرد: صحبت های من در آن روز ناظر بر فرد خاصی نبود و به مطالبی كه گفتم، اعتقاد داشتم.

سخنگوی قوه قضاییه درمورد انتقاد یكی خبرنگاران مبنی بر عدم حضور رسانه ها در اجرای حكم مه آفرید امیر خسروی با وجود حضور در تمام دادگاه های وی گفت: دادگاه با اجرای حكم متفاوت است؛ دادگاه باید رسیدگی كند، اتهامات را مطرح و دفاعیات را بشنود، اما اجرا این تشریفات را ندارد.

محسنی اژه ای افزود:در واقع به خانواده مه افرید اشاراتی شده بود كه این روز به ملاقات او بیایند و این نشاندهنده این امر بود كه می خواهیم حكم را اجرا كنیم.

وی ادامه داد: دادستانی نیز تاكید كرده در روزی كه ملاقات آنها نبود وی با خانواده اش، ملاقات داشت و این امر نشاندهنده این است كه حكم او می خواهد اجرا شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خبرنگاران نسبت به مابقی موارد حساسیتی ندارند و از آنجایی كه روی این پرونده حساسیت داشته اند می گویند چرا ما را خبردار نكردید درحالیكه بسیاری از احكام دیگر وجود دارد كه شما و جامعه مطلع نیستید.

محسنی اژه ای افزود: خبرنگاران توقع داشتند كه در مراسم اجرای این حكم حضور داشته باشند؛ این توقع بیجا نیست، بلكه بجا نیز هست اما قانونا الزامی به اعلام رسانه ها وجود ندارد اما از آنجاییكه این پرونده سنگین و ملی بوده، اصحاب رسانه توقع داشتند تا در مراسم اجرای این حكم حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد رانت 450 میلیون یورویی كه در مجلس و دولت مطرح بوده و آیا اینكه دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم وارد می شود، گفت: تاكنون گزارش رسمی در این زمینه به دستگاه قضا ارجاع داده نشده آن هم به عنوان رانت، و در این زمینه وارد نشده و وارد نمی شویم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: به عنوان مثال در مورد معوقه یكهزار و پانصد میلیاردی فردی به بانك، وی نامه نوشته و 350 میلیارد آن را تسویه كرده و درحال تسویه مابقی مبلغ است.



**اعضای باند پنجك باید محاكمه شوند

سخنگوی قوه قضاییه گفت : اعضای باند پنجك آزاد نمی شوند و باید محاكمه شوند.

محسنی اژه ای در خصوص باند پنجك با بیان اینكه نیروی انتظامی در بخش مبارزه با مواد مخدر همیشه فعال است ، افزود : نیروی انتظامی در سالهای اخیر تمركز خود را روی عناصر اصلی برده و چند ماه روی یك پرونده كار می كند و بعد به نفرات اصلی ضربه می زند.

وی اظهار داشت : اعضای باند پنجك باید هر مقدار كه جرمشان ثابت شده محاكمه شوند.

اژه ای ادامه داد: گفته اند كه فردی از این باند 17 بار بازداشت و آزاد شده است و ما این موضوع را بررسی كرده ایم و روشن شد كه وی 13 بار بازداشت و آزاد شده بود.

22 اردیبهشت ماه سردار علی مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی از دستگیری باند مافیایی كوكائین معروف به پنجك در تهران خبر داد.

وی درباره موارد بازداشتی این فرد گفت: او یكبار به خاطر داشتن 25 گرم تریاك كه زندان ندارد بازداشت و پس از اجرای حكم شلاق و جزای نقدی آزاد شد.

به گفته دادستان كل كشور، این فرد یك بار دیگر به خاطر حمل 182 گرم تریاك بازداشت و پس از اجرای مجازات آزاد شد .

ا‍ژه ای مورد دیگر دستگیری این متهم را داشتن مواد مخدر اعلام كرد كه وی از این اتهام تبرئه شد.

به گفته اژه ای، این فرد یكبار در رابطه با اتهام برادرش دستگیر شد كه برادرش حكم سنگینی گرفت و خودش تبرئه شد .

وی خاطر نشان كرد: صرف استعمال مواد مخدر و داشتن مشتقات تریاك به میزان مشخص حبس ندارد اما اگر چنانچه حكم صادر و اجرا شد و عنوان اتهامی تكرار شد در این صورت حبس دارد.



**پرونده تامین اجتماعی هنوز به دادگاه نرفته است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی كه گفته می شود تحقیقات در خصوص استخدام بی ضابطه 500نفر در پرونده تامین اجتماعی پایان یافته است، گفت:از جزییات موضوع خبرندارم اما این پرونده به دادسرا ارجاع شده و هنوز به دادگاه نرفته است و در مرحله تحقیقات قراردارد.

اژه ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حكم اخیر دیوان عدالت اداری شكایت كارگران مبنی بر افزایش نرخ دستمزد سال 92 و اینكه این حكم از چه طریقی قابل اعتراض است افزود : موارد اعتراض به احكام مراجع قضایی یا دیوان عدالت اداری در قانون پیش بینی شده است .

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا سفر هیات قضایی به مناطق سیل زده شمال كشور بر اساس گزارش های قبلی است یا خیر افزود : اطلاعی ندارم كه در این خصوص گزارشی ازطریق مراجع رسمی دریافت شده است یا خیر اما ازطریق برخی افراد ، مواردی مطرح شده كه بایدبررسی شود.

وی افزود:ضمن اینكه اعزام این هیات قضایی به مناطق سیل زده شمال كشور به دلیل مسوولیت قوه قضاییه در صیانت از حقوق عمومی است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ » و اظهارات منتسب به وزیر ارشاد در این خصوص گفت:این موضوع را باید از وزیر ارشاد بپرسید اما قوه قضاییه در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه مجلس شورای اسلامی اختیاراتی دارد و اگر درغیر اینصورت است بفرمایند تا پاسخ دهیم .



**برخی اشكالات اسكانیا قابل توجیه نیست

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده اتوبوس اسكانیا گفت: برخی از اشكالاتی كه شناسایی شده ، قابل توجیه نیست و مسلم شده اگر این نواقص نبود خسارات، آتش سوزی ها و جان باختن ها به وجود نمی آمد.

محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نظارت بر پرونده اتوبوس های اسكانیا افزود:نیروی انتظامی و دستگاه قضا در این زمینه اقدامات انجام داده اند.

وی افزود: اما از مسئولان ذیربط و وزارت صنعت خواسته شده تا اشكالات فنی این اتوبوس ها را شناسایی كنند كه البته برخی از این اشكالات شناسایی و كاملاˈ وارد است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: خودروسازان ملزم به رفع نواقصی كه قابل توجیه نیست هستند هم اكنون نیز اقداماتی انجام شده كه امیدواریم مسئولان ذیربط اقدامات جدی و عاجلی در این زمینه انجام دهند تا شاهد تشدید خسارات نباشیم.



** پلیس كانادا برای بازگرداندن خاوری اقدام كند

سخنگوی قوه قضاییه اظهار امیدواری كرد كه پلیس كانادا تمكین كرده و برای بازگرداندن محمود رضا خاوری كه دارای فساد اقتصادی است ،اقدام كند.

محسنی اژه ای این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص همكاری پلیس اینترپل و پلیس كانادا برای بازگرداندن اموال و خود خاوری بیان كرد.

وی افزود: مدت طولانی است كه هم پلیس بین الملل و هم دستگاه قضایی دنبال این موضوع هستند.

اژه ای همچنین در خصوص شكایت 50 دانشجو از رفتار لیلا حاتمی اظهار بی اطلاعی كرد.

وی در خصوص شكایت سه وكیل به عنوان شخصیت های حقیقی از وزیر نفت سابق مبنی بر آلوده بودن بنزین های مصرفی هم اظهار بی اطلاعی كرد.

سخنگوی قوه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این كه آیا دستگاه قضا به حادثه توفان اخیر تهران ورود كرده یا نه گفت: تاكنون دستگاه قضایی به این مساله ورود نكرده است.



**بسیاری از افراد مایل به اعلام زمان اعدامشان نیستند

سخنگوی قوه قضاییه گفت : در بسیاری از موارد محكوم علیه می گوید می خواهد زمان اعدامش به كسی اعلام نشود.

غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اعلام نشدن زمان اعدام مه آفرید امیر خسروی به وكیل و خانواده اش گفت : وكیل چیزی علاوه بر موكل ندارد و وقتی موكل نمی خواهد زمان اعدام به وكیل اعلام شود، نمی تواند چیزی بگوید.



**ضابطان تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ به دادستان گزارش رسمی دادند

دادستان كل كشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر در این باره كه آیا توقیف نمایش تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ شاكی خصوصی دارد یا نه اظهار داشت: این را نمی دانم اما می دانم كه خود دادستان مدعی بود.

ا‍ژه ای اضافه كرد: ضابطان به دادستان گزارش رسمی دادند و دادستان نیز موضوع را به بازپرس ارجاع داد.

وی ادامه داد: بازپرس در این نمایش مواردی را دید كه جنبه عمومی دارد و همچنین از صحبت های برخی وزرا این گونه استنباط می شود كه نمایش اشكالاتی دارد.



** اعتیاد جرم نیست و معتاد صرف مصرف مواد مخدر به زندان نمی رود

اژه ای با بیان اینكه اعتیاد جرم نیست و معتاد صرف مصرف مواد مخدر به زندان نمی رود، گفت: بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 89 فرد معتاد به صرف معتاد بودن قابل تعقیب و مجازات نیست اما قابل بازپروری و درمان است .

به گفته دادستان كل كشور، در حال حاضر فرد معتاد صرف معتاد بودن به قوه قضاییه تحویل داده نمی شود و به زندان نمی رود.

وی تصریح كرد: چند وزارتخانه موظف هستند برای درمان این معتادان اقدام كنند و این افراد را به مراكزی كه برای بازپروری و درمان آنها پیش بینی شده ارجاع دهند.

وی ادامه داد: دستگاه قضا نیز موظف است مجرمی را كه در كنار جرمش معتاد باشد برای درمان به این مراكز اعزام كند البته زندان نیز باید برود و مجازاتش را تحمل كند.

اجتمام*9317 *9105* 9140 *1580
۰ نفر