۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۲۴
کد خبر: 81193125
T T
۰ نفر
طرح مدیریت مشاركتی منابع طبیعی در 15 استان در حال اجرا است

گناباد - ایرنا - قائم مقام معاون توسعه منابع انسانی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح بین المللی مدیریت مشاركتی منابع طبیعی و توسعه روستایی موسوم به 'پروژه تعمیم ترسیب كربن' با مشاركت برنامه عمران سازمان ملل متحد در 15 استان كشور در حال اجرا است.

'كوروش قنبری' روز یكشنبه در نشست هم اندیشی مدیران اجرایی شهرستان بجستان و گروههای توسعه روستایی برای تحقق اهداف پروژه ترسیب كربن در روستای 'فخرآباد' این شهرستان افزود: این طرح از سال 1382 در روستاهای شهرستان سربیشه خراسان جنوبی با مشاركت سازمان ملل و همكاری روستائیان آغاز شده و تاكنون نتایج بسیار خوبی در بر داشته است.

وی گفت: امسال دو تا پنج میلیارد ریال از اعتبارات تملك دارایی استانها و حدود یك میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی و كمكهای سازمان ملل متحد برای اجرای این پروژه پیش بینی شده است.

او ادامه داد: با اجرای پروژه ترسیب كربن، متشكل ساختن مردم اعم از زن و مرد در گروههای اقتصادی و توانمندسازی آنها برای مشاركت در برنامه ریزی و اجرای امور احیایی، عمرانی و اقتصادی روستا تحقق می یابد.

قائم مقام معاون توسعه منابع انسانی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: با اجرای این پروژه مدیریت مشاركتی و پایدار منابع طبیعی نیز شكل می گیرد.

وی گفت: ترسیب كربن از طریق فرایند فتوسنتز مناسبترین و ساده ترین راه برای جذب و كاهش كربن موجود در هوا از طریق كاشت گیاه است كه در نتیجه فرایند فتوسنتز، گاز كربنیك هوا جذب و در اندام گیاه ذخیره می شود.

او افزود: این پروژه اهداف خود را در سه سطح جهانی، ملی و محلی دنبال می كند. در سطح جهانی جذب كربن اتمسفر از طریق توسعه پوشش گیاهی به ویژه احیاء مناطق بیابانی صورت گرفته و در سطح ملی افزایش بهره وری زمینها در مناطق خشك و نیمه خشك و بیابانزدایی از طریق احیاء مراتع تخریب یافته با مشاركت مردم در حال اجرا است.

قنبری گفت: در سطح محلی نیز بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی و معیشت جوامع محلی، كاهش فقر و بهبود شاخص توسعه انسانی از طریق آموزش و دخالت دادن مردم در تصمیم گیری و اجرای برنامه های عمرانی و توسعه ای روستا مورد نظر است.

مدیركل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 10 نقطه در این استان برای اجرای پروژه ترسیب كربن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت كه از بین آنها 13 روستا در شهرستان بجستان به وسعت 203 هزار هكتار انتخاب و عملیات اجرایی آن از حدود شش ماه قبل آغاز شد.

'حسن تقوایی' افزود: موفقییت این پروژه در گرو مشاركت مردم است زیرا دستگاههای دولتی به تنهایی قادر به انجام پروژه ای به این وسعت در مناطق دورافتاده و محروم نیستند.

وی در زمینه اهداف اجرای این پروژه نیز گفت: قرار نیست در طبیعت دخالت كنیم لذا هدف ما حذف بیابان نیست بلكه جلوگیری از پیشرفت آن است.ك/2

514/664
۰ نفر